هیچ کشوری نباید صادرات خود را به چند بازار محدود کند

عضو کمیسیون عمران مجلس ‌شورای ‌اسلامی تنها بخش کمی از خسارات و آسیب‌های ایجاد محدودیت در صادرات کشور را برشمرد و گفت: هرچه کشورها و بازارهای هدف از تنوع بیشتری برخوردار باشند، دست کشور نیز در حوزه صادرات بازتر و به همین میزان احتمال موفقیت بیشتر است چرا که در این رویه تجاری ریسک کمتری وجود خواهد داشت.

جلیل مختار روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با تاکید بر ضرورت توسعه صادرات به کشورهای مختلف و ایجاد تنوع بیشتر در این حوزه، افزود: در دنیای امروز که اقتصاد یکی از مهمترین پایه‌های اقتدار جوامع است و کشورها عموماً حتی مناسبات سیاسی خود را بر پایه منافع اقتصادی پایه‌گذاری می‌کنند، محصور کردن تجارت به چند کشور خاص یک اشتباه استراتژیک است.

وی با بیان اینکه محدود شدن بازارهای صادراتی ایران به چند کشور خاص یک نقطه‌ضعف جدی برای صادرات است، اظهار داشت: محدود بودن بازارهای هدف در تجارت جهانی، سبب می‌شود گلوگاه اقتصادی کشور در دسترس کشورهای توسعه یافته قرار بگیرد و آنها با کوچکترین زحمتی و با اعمال قدرت و ابزارهایی مانند تحریم، بتوانند ایران و بازار داخلی را تحت فشار قرار دهند.

مختار با اشاره به اینکه گسترش روابط با کشورهای مختلف، صادرات و فعالیت‌های سرمایه‌گذاری را از شکنندگی رها می‌کند، ادامه داد: هرچه تعداد کشورها و بازارهای هدف از تنوع بیشتری بهره‌مند باشد، دست کشور در بخش صادرات بازتر و به همین میزان احتمال موفقیت بیشتر است چرا که ریسک کمتری در این بخش وجود خواهد داشت.

وی با  بیان اینکه هیچ بازاری تعهدی در قبال دیگر کشورها ندارد، تصریح کرد: باید دانست که در حوزه تجارت، حرف اول و آخر را اقتصاد می‌زند و سوددهی تجارت از هر چیز دیگری مهمتر است. در واقع بازار هدف تا زمانی با کشور صادرکننده کار می‌کند که بتواند با کمترین دردسر و مانع، بهترین کیفیت مطلوب را دریافت و نیازهای خود را با پایین‌ترین قیمت پوشش دهد.

مختار بیان کرد: این سیکل از هر کجا که بهم بریزد، قطعاً بازار به دنبال راه دیگری خواهد گشت؛ بنابراین نباید همه اهداف صادراتی کشور را در چند بازار مشخص و سنتی متمرکز کرد چرا که هر آن ممکن است به دلیل تعارض منافع، بازار از دست خارج شود.

وی تمرکز روی چند بازار خاص را عامل شکننده‌ای برای صادرات کشور می‌داند و معتقد است: حضور سفرا و رایزنان بازرگانی آگاه به مسائل اقتصادی، برای تقویت فعالیت‌های تجاری در بازارهای جدید به‌ویژه کشورهای همسایه بسیار مؤثر و مهم خواهد بود.

مختار در پایان ضعف کشور در دیپلماسی اقتصادی را عامل عدم موفقیت در گسترش بازارهای صادراتی و سرمایه‌گذاری کشور معرفی کرد و پیشنهاد داد: استفاده از افراد حرفه‌ای و آشنا با موضوعات اقتصادی در سفارتخانه‌های ایران می‌تواند به تقویت سطح مناسبات بین‌المللی کشور کمک کند.

کد خبر 50818

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =