عضو اتاق بازرگانی ایران، اقتصاد غیردولتی را عامل پویایی صادرات کشور دانست

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران معتقد است: اقتصادی می‌تواند به پویایی و توسعه‌ یافتگی برسد که بتواند خود را با شرایط موجود تطبیق دهد و لازمه این انعطاف‌پذیری، داشتن اقتصادی باز یا همان آزاد و غیردولتی است، پس دولت سیزدهم باید دخالت های خود را در این حوزه کمتر کند تا زمینه بالندگی اقتصاد کشور فراهم شود.

علی نقیب روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به لزوم اصلاح رویکردهای اقتصادی کشور و تاثیر آن بر دیگر شاخص‌های توسعه یافتگی اعم از صادرات، افزود: در حال حاضر بخش زیادی از مشکلات و موانع موجود در مسیر اقتصادی کشور، ناشی از نگاه نادرست و غیرتخصصی و صدالبته منعطف نبودن تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان است که برای اصلاح شاخص های توسعه کشور این دیدگاه باید مورد بازنگری قرار گیرد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه باز بودن اقتصاد عاملی برای دستیابی به رشد اقتصادی باثبات‌تر است، تصریح کرد: آزادسازی تجاری از طریق ایجاد تنوع و بهبود کیفیت نهادهای واسطه‌ای، ارتقای دانش و تکنولوژی، بهبود اثرات یادگیری ضمن کار و توسعه بازار می‌تواند بر رشد اقتصادی تاثیرگذار باشد.

نقیب با بیان اینکه اقتصاد پویا باید قابلیت انعطاف‌پذیری داشته باشد، افزود: در اقتصاد باز تمام ارکان بازار، با استفاده از شاخص های اقتصادی سنجیده می شود و مهمترین اصل در هر ارتباط و مراودات مالی، سودآوری و ارزش افزوده است. نکته دیگر اینکه در اقتصاد باز موضوع صادرات یک عامل کاملا اقتصادی است و نباید با تدوین سیاست های غیراقتصادی، آیین نامه ها و یا صدور بخشنامه های متنوع در روند طبیعی این حوزه ایجاد اختلال کرد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به موضوع خودتحریمی، اظهار داشت: یکی از بزرگترین مشکلات موجود در کشور که ناشی از همین اقتصاد دولتی است، رفتارها و کنش‌های اقتصادی دولت است که اغلب موارد سبب ایجاد موانع و بر هم خوردن ریتم فعالیت‌های صادراتی کشور می‌شود.

نقیب بیان کرد: در واقع دولت هر بار به بهانه‌ای مانند تنظیم بازار داخلی و یا سیاست‌های غیراقتصادی در مواجهه با بازار کشورهای دیگر، صادرات را دستخوش تغییر می‌کند که این عامل یکی از مهمترین دلایل بروز بی‌برنامگی و در نتیجه بر هم خوردن نظم صادراتی کشور است.

وی گفت: صادرکنندگان برای حفظ بازار در اروپا و کشورهای مشترک‌المنافع بسیار زحمت کشیده اند، اما متاسفانه به علت مدیریت غلط، بازارهایی را که به سختی حفظ کرده بودیم اکنون به تجار دیگر کشورها، واگذار کرده ایم.

نقیب در پایان تاکید کرد:مشکل حفظ بازارهای صادراتی در حال حاضر صدور دستورالعمل‌های بدون پشتوانه، فقدان ثبات در ارتباط با کشورهای همسایه، افزایش هزینه‌های حمل و نقل، پیچ‌وخم‌های اداری در قیمت‌گذاری و کارشناسی کالای صادراتی است که برای رفع این موانع باید در اسرع وقت راهکارهای مناسب به کار گرفته شود.

مینا ساعتچی

کد خبر 50819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 6 =