معاون دادستان کل کشور: فعالیت جزیره‌ای بانک‌ها با اصل حمایت از تولید در تعارض است

معاون قضایی دادستانی کل کشور وضعیت کنونی فعالیت بانک‌ها را جزیره‌ای توصیف کرد و گفت: فعالیت جزیره‌ای بانک‌ها با اصل حمایت از تولید در تعارض بوده و برای دولت و قوه قضاییه غیرقابل پذیرش است.

به گزارش اگزیم نیوز، سعید عمرانی روز پنج شنبه در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید شهرستان آمل، افزود: متاسفانه شاهد هستیم با محکم شدن بخشنامه‌ها و آیین نامه‌ها، بانک‌ها دست به کاهش میزان تسهیلات یا تعداد تسهیلات پرداختی زده اند که قابل قبول نیست. 

وی انتظار مهم قوه قضاییه از بانک ها را عمل به نص صریح قانون برشمرد و ادامه داد: وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی باید بدانند که نحوه محاسبه سود بایستی مطابق بخشنامه ها و قوانین بانک مرکزی و همچنین براساس مصوبات شورای پول و اعتبار باشد. 

عمرانی گفت: علاوه بر این ، وحدت رویه دیوان عالی کشور مبنی بر اینکه سودهای مضاعف و مرکب دارای اشکال قانونی است برای همه نهادهای مالی نقشه راه و چهارچوبی تخطی ناپذیر است. 

معاون قضایی دادستانی کل کشور این رفتار بانک ها را با دستور مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت همه جانبه از تولید در تعارض عنوان کرد و اظهار داشت: ما از بانک ها اقدام غیرقانونی نخواسته و نمی خواهیم بلکه آنچه خواست ماست در اختیار بانک ها قرار دارد و طبق قوانین و دستورات دولت است. 

وی افزود : وقتی کار به جای باریک کشیده شود آنچه فصل الخطاب حکومت است بر مبنای آرای قضایی خواهد بود و لزوم حمایت قوه قضاییه از تولیدکنندگان طرح دعوی علیه بانک هاست و در صورت طرح شکایت واحدهای تولیدی مبنی بر مازاد دریافت ما می توانیم اقدام لازم را انجام دهیم.

عمرانی یکی از مشکلات موجود را هزینه دادرسی برای تولیدکننده عنوان کرد و گفت: این هزینه مربوط به قوه قضاییه نیست و لازم است این مساله توسط دولت با مصوبه سران قوه و یا طرحی روشن برطرف شود. 

فرصت محدود دیزل سنگین آمل 

معاون دادستان کل کشور همچنین در مورد اراضی بلا استفاده تحت اختیار شرکت دیزل سنگین آمل و مشکل کمبود اراضی در شهرک صنعتی امامزاده عبدالله این  شهرستان، گفت: هدف ما فعالیت شبانه روزی شرکت دیزل سنگین در حوزه تولید است و قوه قضاییه به دنبال تعطیلی و همچنین مجازات قانونی مدیران نیست. 

وی با بیان اینکه مسئله اراضی بلا استفاده مجموعه کارخانه دیزل سنگین آمل باید در ستاد رفع موانع تولید استان حل شود، افزود: یکی از ضعف های این ستاد ضمانت اجرای تصمیماتش است که متاسفانه وزن قانونی لازم را ندارد. 

عمرانی مهلت مدیران شرکت دیزل سنگین را کوتاه عنوان کرد و گفت: در صورت عدم فعالیت مناسب پیگرد قانونی برای مسئولان آن خواهد داشت.

طی سال های اخیر کمبود زمین صنعتی در آمل مطرح شده است که  راه حل پیش بینی شده برای آن تفکیک بخشی از زمین شرکت صنعتی دیزل سنگین موسوم به «دسا»و واگذاری آن بوده که با وجود پیگیری های فراوان و حتی توافقات اولیه این امر تاکنون به سرانجام نرسیده است.

در شهرک صنعتی آمل که حدود نیمی از صنایع مازندران را در خود جای داده، دو زمین ۸۰ هکتاری در کنار هم به صنایع واگذار شده که یک زمین به صورت جزیره ای تنها در اختیار شرکت دیزل سنگین قرار گرفت و زمین دیگر با وسعت ۸۰ هکتار در اختیار سایر صنایع قرار دارد.

کد خبر 50831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =