ضرورت بهره گیری از امکانات حمل و نقل دریایی کشور با هدف توسعه صادرات

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز با ذکر تنها بخشی از مزایا و ویژگی های موجود کشور در زمینه حمل و نقل و ترانزیت دریایی، از مسئولان دولت سیزدهم در این حوزه خواست که امکان بهره گیری از این ظرفیت بزرگ را که تاکنون نادیده گرفته شده را فراهم کنند تا سهم آن در رونق صادرات بیشتر مشهود شود.

محمد جواد امانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به نقش مهم صادرات در توسعه و رونق میزان تولید در بخش‌های مختلف، افزود: کشور پتانسیل و ظرفیت‌های ویژه اما محدودی دارد که می‌تواند با برنامه‌ریزی دقیق و بهره‌وری بهینه از آنها، ضمن افزایش ظرفیت تولید و تامین نیازهای بازار داخلی، حجم صادرات را نیز بیش از پیش بالا ببرد.

وی با اشاره به سیاست‌های اقتصادی دولت سیزدهم، اظهار داشت: اساساً تغییر دولت تنها زمانی می‌تواند در وضعیت اقتصادی تاثیرگذار باشد که سبب اصلاح اشتباهات گذشته و تقویت اقدامات مفید قبلی شود، در غیرانی صورت اینکه سکان هدایت اقتصاد در دست چه فردی از چه جریان سیاسی باشد، مشکلی را برطرف نمی‌کند و تنها اثرات روانی کوتاه‌مدت بر بازار دارد که آن هم با اولین تنش‌ها و تلاطم‌های بازار به هم می‌ریزد.

این کارشناس مسائل اقتصادی، یکی از مهمترین ابزارهای تجارت جهانی و افزایش حضور تولیدات ایرانی در بازارهای جهانی را دسترسی به آب های آزاد و برخورداری از سیستم حمل و نقل دریایی مناسب عنوان کرد و گفت: با وجودی که ایران یکی از قطب‌های امنیت دریایی در آب‌های آزاد جهان است اما متاسفانه در حوزه صادرات و ترانزیت کالا و محصولات داخلی به دیگر بازارها از این طریق همچنان بی‌نظمی وجود دارد.

وی بیان کرد: در حال حاضر موضوع حمل و نقل دریایی به دلیل تاثیرگذاری آن بر قیمت تمام شده کالا در کشورهای در حال توسعه جایگاه والایی یافته و توجه به آن در عرصه فعلی تجارت آزاد و محیط کاملا رقابتی موجود در میان صاحبان صنایع و مواد اولیه، نقشی حیاتی یافته است.

امانی تصریح کرد: دسترسی به آب‌های آزاد جهان یکی از بزرگترین و مهمترین مزیت‌های هر کشوری برای توسعه روابط تجاری است و ایران در حالی از این امکان برخوردار است که مرزهای خاکی گسترده‌ای نیز در سیستم حمل و نقل جاده‌ای دارد و به راحتی می‌تواند نقش خود را به عنوان پل ارتباطی آسیا به اروپا و برعکس ایفا کند. با همه اینها این ظرفیت بزرگ به حدی نادیده گرفته شده که گویا عملاً وجود ندارد و تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان اقتصادی کشور که در راس آنها تیم اقتصادی دولت‌ها هستند، هیچ توجه جدی به آن نمی‌کنند.

وی در پایان تاکید کرد: بنابراین اعمال خواسته یا ناخواسته هرگونه وقفه یا ایجاد هزینه‌های غیرضروری در چرخه حمل و نقل دریائی کالا به نوبه خود می تواند منجر به حذف بسیاری از فعالان در بخش واردات و صادرات شود به گونه‌ای که دیگر قادر به حفظ حاشیه درآمدها نخواهند بود و در نهایت از چرخه فعالیت خارج خواهند شد.

کد خبر 50937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =