بهره‌وری بهینه از ظرفیت مناطق آزاد سبب افزایش صادرات خواهد شد

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه، یکی از بهترین اقدامات دولت ها برای توسعه تجارت آزاد را ایجاد و گسترش مناطق آزاد تجاری دانست و تاکید کرد که البته این برنامه زمانی اثرگذاری ملموسی بر بخش های مختلف اقتصاد خواهد داشت که با برنامه‌ریزی دقیق و هدفمند و یک نظارت جدی و کامل انجام شود.

کاظم مرتاض روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم‌نیوز، با اشاره به نقش مهم تجارت آزاد در توسعه صادرات و در نتیجه افزایش درآمد ارزی کشور، افزود: توجه و توسعه تجارت آزاد یکی از رویکردهای اصلی در تمام اقتصادهای بزرگ دنیا است، بطوری که همه کشورهای پیشرفته و در حال توسعه، این موضوع را به عنوان یک اصل در نظام اقتصادی خود گنجانده‌اند.

وی با بیان اینکه منطقه آزاد تجاری یک تعریف معین و مشخص دارد، اظهار داشت: طبق تعریف سازمان توسعه صنعتی ملل متحد(یونیدو)، منطقه آزاد تجاری می تواند عامل تحرک و تشویق افزایش صادرات صنعتی هر کشور باشد.

وی بیان کرد: بانک جهانی نیز منطقه آزاد تجاری را قلمروی معین در محدوده یک بندر یا در مجاورت آن دانسته‌ که در آن تجارت با همه جهان مجاز شناخته شده است. این یعنی، با توجه به قلمرو آبی ممتد ایران و اتصال به آب‌های آزاد جهان از طریق هفت استان، منطقه آزاد تجاری یک فرصت مغتنم برای گسترش صادرات است. فرصتی که اگر به درستی و تحت نظارت از آن استفاده نشود می‌تواند به یک آسیب و چالش جدی برای اقتصاد تبدیل شود.

وی تصریح کرد: مناطق ویژه اقتصادی و آزاد تجاری از ظرفیت‌های گوناگونی برای خلق مزیت برخوردارند که اگر این ظرفیت‌ها در چارچوب درستی به کار گرفته شوند و از اهداف اصلی خود، منحرف نشوند، می‌توانند ابزاری موثر برای ترقی و رشد صنعتی باشند. همچنین این مناطق می توانند فرصت مناسبی جهت افزایش سرمایه‌گذاری خارجی در راستای ارتقا رقابت صنعتی و در نهایت رشد اقتصادی جامعه باشند.

مرتاض افزود: با وجود تاکید قانون مبنی بر ضرورت توسعه صادرات کالا از این مناطق، اما در حال حاضر واردات انواع کالا بیش از صادرات و تولید این مناطق است و این یعنی از ظرفیت ها و امکانات نصب شده به صورت صحیح استفاده نمی شود و این یعنی مناطق یادشده تاکنون نه تنها در افزایش سهم خود در اقتصاد نقشی نداشته بلکه به محلی برای ایجاد رانت، بروز انواع فساد مالی و قاچاق تبدیل شده اند که دستگاههای نظارتی باید برای رفع این معضلات اقدامات لازم را اتخاذ کنند.

وی در انتها خاطرنشان کرد: استان‌های خوزستان، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان در جنوب کشور و گیلان، مازندران و گلستان در شمال کشور، به دریا متصل هستند و این یعنی می‌توان با یک برنامه‌ریزی دقیق و ارتقاء امکانات موجود و رسیدن به استانداردهای بین‌المللی، به راحتی زمینه‌ را برای توسعه صادرات در این مناطق فراهم کرد.

کد خبر 50938

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 15 =