عضو اتاق تهران، یکپارچگی در سیاست‌گذاری ها را مهمترین حمایت از صادرات دانست

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، نقش بسیار زیاد درآمدهای صادراتی را در اقتصاد کلان کشور یادآور شد و گفت: با اعطای جوایز صادراتی، تک‌نرخی کردن ارز و از همه مهمتر یکپارچگی در سیاست‌گذاری و تصمیم‌سازی ها، می توان صادرکنندگان را به تلاش بیشتر در این حوزه ترغیب و امکان افزایش حجم صادرات غیرنفتی را نیز فراهم کرد.

حمیدرضا صالحی سلمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به رابطه معنادار افزایش صادرات غیرنفتی و رشد اقتصادی کشور؛ از مسئولان اقتصادی دولت سیزدهم خواست که برای تحقق اهداف برنامه های تدوین شده اقتصادی ضمن بازنگری در لوایح، قوانین و مقررات با هدف تسهیل صادرات، دیگر بسترهای موثر در رونق این بخش را مهیا کند تا بتوان ضمن افزایش حجم صادرات، منابع ارزی مورد نیاز برای تامین نیازهای بازار داخلی، افزایش فرصت های شغلی، توسعه زیرساخت های صنعتی و تقویت بنیه علمی صنایع کشور را نیز مهیا کرد.

وی با تاکید بر ضرورت بهره گیری از تجارب کشورهای جنوب شرق آسیا و دیگر کشورهای در حال توسعه که با سرمایه گذاری در حوزه صادرات یک منبع مهم تامین ارز و موتور رشد اقتصادی برای خود ایجاد کرده اند، گفت: دولت و بخش خصوصی ما نیز برای ایجاد تنوع در درآمدهای ارزی خود باید ترکیب کالاهای صادراتی را متنوع تر کنند تا در حجم صادرات غیرنفتی رونق ایجاد شود.

وی افزود: موضوع صادرات به دلیل میزان اثرگذاری و نقش تعیین‌کننده‌ای که در همه حوزه‌های اقتصادی کشور دارد، مورد توجه همه مسئولان و بخش خصوصی قرار دارد و تقریباً هر دولتی با هر گرایش سیاسی در هر کجای دنیا قدرت را در دست بگیرد، روی این مهم تاکید دارد؛ خاصه در جهان امروز که اقتصاد به عنوان یکی از ابزارهای مهم در قدرت سیاسی کشورها و جوامع نیز نقش دارد.

صالحی سلمی با اشاره به لزوم حمایت جدی و عملی از صادرکننده و تاجر، تصریح کرد: در برنامه‌های سوم و چهارم توسعه سیاست‌های تشویقی خوبی در نظر گرفته شده اما به هر حال علاوه بر آن باید موانع موجود نیز از سر راه برداشته شود تا در شرایطی که کشور دچار تحریم خارجی است، با اعمال آیین‌نامه‌ها و شیوه‌نامه‌های مداخله‌گرایانه، خودتحریمی اعمال نشود.

وی اضافه کرد: تامین مالی صادرات با کارمزد مناسب، اعطای جایزه‌های صادراتی، تک‌نرخی شدن ارز و از همه موارد مهمتر یکپارچگی در سیاست‌گذاری و تصمیم‌سازی، از جمله حمایت‌های مورد نیاز برای توسعه صادرات است. همچنین انعقاد قراردادهای دو طرفه و تفاهم‌نامه‌های مشترک با برخی کشورها اعم از همسایه و غیره و همچنین فعال کردن ظرفیت‌های موجود در سفارتخانه‌ها در بازارسازی و بازاریابی، از دیگر اقدامات لازم برای توسعه صادرات است.

صالحی سلمی در پایان با اشاره به لزوم بهره‌وری بهینه از امکانات و مزیت‌های نسبی کشور، خاطرنشان کرد: یکی از نکات مهم در بخش صادرات، تمرکز بر استعدادهای ذاتی هر منطقه است. به عبارت بهتر، می‌توان مزیت‌های بومی هر منطقه را برای تثبت بازارهای نزدیک فعال کرد که در این مورد باید روی اشتراکات فرهنگی نیز حساب ویژه‌ای باز کرد.

کد خبر 50991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 10 =