ظرفیت های جدید صادرات میعانات گازی

مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی با اشاره به ثبت رکورد جدید برای صادرات میعانات گازی فاز ۱۲ پارس جنوبی، گفت: ۱۰ میلیون بشکه ظرفیت جدید ذخیره سازی نفت در دست اجرا است

به گزارش خبرگزاری مهر، سید پیروز موسوی در تشریح مهمترین برنامه های افزایش ظرفیت ذخیره سازی نفت خام و میعانات گازی در پایانه‌های نفتی ایران در خلیج فارس، گفت: براساس برنامه ریزی‌های انجام شده، قرار است در پایانه جدید احداث گناوه حدود ۱۰ میلیون بشکه ظرفیت جدید ذخیره سازی نفت به عنوان پشتیبان پایانه نفتی خارگ توسط بخش خصوصی احداث شود.

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران با اعلام اینکه ایجاد ۱۰ میلیون بشکه ظرفیت جدید ذخیره سازی نفت در پایانه گناوه آخرین مراحل ساخت را پشت سر می گذارد، اظهار کرد: علاوه بر این، در پایانه گاز عسلویه هم احداث چهار میلیون بشکه ظرفیت جدید ذخیره سازی در قالب 8 مخزن جدید در دستور کار قرار گرفته است.

این مقام مسئول با بیان اینکه هدف از احداث مخازن جدید در پایانه گاز عسلویه افزایش ظرفیت ذخیره سازی و صادرات میعانات گازی تولید شده از فازهای جدید پارس جنوبی است، گفت: علاوه بر این، برای این مخازن سیستم‌های اندازه گیری، آزمایشگاه و سیستم‌های ایمنی و آتش نشانی در نظر گرفته شده است.

وی با یادآوری اینکه به طور کلی در پایانه نفتی خارگ از لحاظ ذخیره سازی دارای استاندارد بالای جهانی است، چرا که هر پایانه باید برای ۱۵ روز ذخیره سازی نفت خام داشته باشد، اظهارداشت: با افزایش صادرات نفت خام ایران به ۲.۵ میلیون بشکه در روز این میزان ذخیره سازی ایجاد شده است که با برنامه وزارت نفت برای افزایش صادرات میزان ذخیره سازی را افزایش دهیم.

موسوی در ادامه با بیان این که در پایانه گاز عسلویه با راه اندازی طرح توسعه فاز ۱۲ پارس جنوبی، ظرفیت های ساحلی و فراساحلی بیشتری برای افزایش صادرات در دست ایجاد است، گفت: راه اندازی سومین گوی شناور در اولویت های توسعه این پایانه گاز قرار دارد و پیش بینی می شود با بهره برداری از طرح توسعه فاز ۱۵ تا ۱۸ پارس جنوبی و از سال آینده فاز ۱۹ پارس جنوبی، حجم صادرات میعانات گازی ایران با افزایش روبرو شود.

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران با اشاره به ثبت رکورد جدید برای صادرات میعانات گازی فاز ۱۲ پارس جنوبی، تاکید کرد: در طول چند ماه گذشته تاکنون در برخی از روزها به طور همزمان دو فروند کشتی به طور همزمان اقدام به بارگیری و صادرات میعانات گازی فاز ۱۲ پارس جنوبی کرده اند.

وی با بیان اینکه با توجه به برنامه وزارت نفت و ساخت مجتمع پالایشگاهی سیراف در آینده به جای میعانات گازی محصولات نفتی این پالایشگاه‌ها بارگیری و صادر خواهد شد، خاطرنشان کرد: هم اکنون ظرفیت سازی به منظور افزایش ظرفیت صادرات انواع محصولات نفتی و یا میعانات گازی در پایانه گاز عسلویه در دست انجام است.

موسوی با تاکید بر آمادگی شرکت پایانه‌های نفتی ایران برای افزایش صادرات میعانات گازی همزمان با راه‌اندازی فازهای پارس جنوبی، تاکید کرد: هم‌اکنون امکان پهلوگیری و بارگیری دو کشتی به صورت همزمان در پایانه صادراتی این شرکت در عسلویه فراهم شده است، ضمن آنکه میعانات گازی تولیدی فاز ١٢ پارس جنوبی از طریق گوی شناور مستقر در منطقه پارس دو کنگان بارگیری و صادر می‌شود.

 

کد خبر 510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =