ایجاد بازارهای جدید افزایش صادرات صنعتی کشور را بدنبال خواهد داشت

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زنجان، صادرات صنعتی را ابزار بسیار مناسبی برای تقویت بنیه اقتصادی کشور عنوان و تصریح کرد: برای رسیدن به اهداف اقتصادی که بخش مهم آن تقویت زیربناهای اقتصادی کشور است، باید بازارهای جدید و متنوعی با هدف رونق صادرات غیرنفتی ایجاد شود.

غلامحسین جمیلی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با تاکید بر ضرورت توسعه تجارت جهانی، این مهم را لازمه پیشرانی اقتصاد و یکی از ارکان ارتقاء امنیت روانی و امنیت سیاسی کشور دانست و گفت: از آنجا که امروزه، اقتصاد یکی از ارکان مهم قدرت و امنیت کشورها و از اهمیت بالایی برخوردار است، بسیاری از کشورها حتی برای رسیدن به اهداف سیاسی خود، در تلاش هستند مسیر توسعه اقتصادی و گسترش بازار جهانی خود را تسهیل کنند.

وی افزود: باید دانست که اقتصاد می‌تواند شاهراه تحقق اهداف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی هر جامعه‌ای باشد؛ بنابراین کشور باید برای توسعه صادرات به عنوان مهمترین پایه توسعه اقتصادی برنامه‌ریزی جدی و هدفمند داشته باشد.

جمیلی با بیان اینکه یکی از مهمترین بخش‌های دولت برای تحقق این اهداف، وزارت امور خارجه است، ادامه داد: این وزارتخانه می‌تواند و باید با استفاده از توان متخصصان متعهد داخلی، به مطالعه بازارهای مختلف بپردازد و فرصت‌های احتمالی را به خوبی بررسی کند تا محصول ایرانی با بالاترین قدرت رقابت‌پذیری و کمترین ریسک شکست وارد بازار جهانی شود.

وی تصریح کرد: علاوه بر آن بانک مرکزی باید بیشترین همراهی را با تولیدکننده و تاجر داشته باشد و این همکاری را در قالب هماهنگی دولت و مجلس اجرایی کند تا تولیدکننده و صادرکننده در مسیر حرکتی خود با کمترین مانع ممکن به لحاظ قانونی و بخشنامه‌ای مواجه شوند. با این حال هنوز اراده‌ای در دولت و مجلس برای رفع موانع موجود در این بخش دیده نمی‌شود.

جمیلی تاکید کرد: کشور برای رسیدن به اهداف اقتصادی خود باید بازارهای جدید و متنوعی برای صادرات محصولات خود ایجاد کند و تنها با اتکا به چند بازار که البته به دلیل وجود تحریم‌ها، رقابت در آنها نیز بسیار دشوار است، نمی‌توان همه سیاست‌های اقتصادی را اجرایی کرد.

وی بیان کرد: در شرایط کنونی اقتصاد ایران، توسعه صادرات غیرنفتی از مهمترین مسائل سیاسی و اقتصادی است که باید مسئولان کشور در نظر بگیرند از این رو آگاهی از سیاست تشویقی و همچنین بررسی لوایح و قوانین به منظور تشویق و افزایش توسعه صادرات در داخل کشور، امری ضروری است.

جمیلی در انتها تاکید کرد: توسعه صادرات غیرنفتی نه تنها از دیدگاه ارزآوری آن، بلکه از نظر ایجاد اشتغال در داخل کشور از اولویت ویژه ای برخوردار است، بنابراین تنوع این بخش از صادرات نه تنها از دیدگاه اقتصادی، بلکه به عنوان یک راه حل سیاسی در راستای پیشبرد اهداف دولت نیز موثر است.

کد خبر 51075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 13 =