تجارت رسمی به مرز یزدان بازگشت

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی گفت: با استقرار نیروهای گمرک افغانستان در بازارچه مرزی یزدان، صادرات و واردات کالا از این پایانه مرزی به‌طور رسمی آغاز شد.

به گزارش اگزیم نیوز، حسن رحیمی‌زاده روز پنجشنبه در گفت و گویی افزود: مرز یزدان در شهرستان زیرکوه با پیگیری مستمر مسوولان استان در سال جاری بازگشایی شد و خرده‌فروشی در این بازارچه مرزی از شهریور ماه رونق گرفت اما پیگیری برای استقرار گمرک افغانستان و انجام تجارت رسمی ادامه داشته است.

وی گفت: با استقرار نیروهای گمرک افغانستان در مرز یزدان روز گذشته بیش از ۳۰ کامیون کشور افغانستان برای بارگیری اقلام و کالاهای صادراتی وارد این پایانه مرزی شد.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی اضافه کرد: چند نفر از کارمندان گمرک افغانستان در مرز یزدان مستقر شدند ولی استقرار دائم گمرک کشور همسایه هنوز برای ما مسجل و قطعی نیست و پیگیری‌ها برای اسقرار دائم گمرک افغانستان ادامه دارد.

وی با اشاره به بازگشایی مرز یزدان پس از هفت سال گفت: از ۲۱ شهریور امسال تاکنون بیش از ۲ هزار و ۱۴۰ تن کالا به ارزش یک میلیون و ۳۱ هزار دلار از بازارچه مرزی یزدان به کشور افغانستان صادر شده و قرار است در یک هفته آینده نیز ۲ هزار و ۷۰۰ تن کالای دپو شده در این بازارچه به کشور افغانستان صادر شود.

رحیمی‌زاده بیان کرد: اقلام خوراکی از جمله ماکارانی، خامه، رب، بیسکویت و خرما از مرز یزدان در شهرستان زیرکوه صادر می‌شود و مردم روستای "کلاته نظر" افغانستان و روستاهای اطراف مایحتاج غذایی خود را از این بازارچه مرزی تامین می‌کنند.

اواخر سال ۱۳۹۳ بود که افغانستان به‌صورت یک طرفه مبادلات مرزی از سه بازارچه‌ دوکوهانه نهبندان، گلورده درمیان و یزدان زیرکوه در استان خراسان جنوبی را به حالت تعلیق درآورد و در این سال‌ها صادرات و واردات کالا از طریق مرز رسمی ماهیرود در شهرستان سربیشه انجام شده است.

یزدان یکی از چهار بازارچه‌ مرزی خراسان جنوبی است که سال ۱۳۷۲ در شهرستان زیرکوه تاسیس شد و در گذشته رونق زیادی داشت.

این بازارچه مرزی با پیگیری مسوولان استان و حمایت دولت سیزدهم شهریور امسال پس از هفت سال تعطیلی به‌صورت خرده‌فروشی فعال شد و فعالیت دومین معبر مرزی خراسان جنوبی پس از ماهیرود، علاوه بر ایجاد اشتغال برای مرزنشینان خراسان جنوبی، مورد استقبال مرزنشینان کشور افغانستان هم قرار گرفته است.

کد خبر 51219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 11 =