معاون وزیر جهاد: خوراک دام ۴۰ درصد از تولیدات کشاورزی کشور را شامل می‌شود

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: ۴۰ درصد از تولیدات کشاورزی کشور، شامل ذرت علوفه‌ای، جو و علف مربوط به خوراک دام است.

به گزارش اگزیم نیوز، علیرضا مهاجر روز پنجشنبه در حاشیه آیین تودیع و معارفه رئیس سازمان جها کشاورزی استان سمنان، اظهار داشت: علاوه بر ۴۰ درصد تولیدات کشاورزی کشور، ۲۰ درصد از نیاز محصولات خشک مانند ذرت، جو و کنجاله به پرورش دام مربوط می شود.

وی افزود: بخش کشاورزی، ۸۰ تا ۹۰ درصد آب کشور را مصرف می کند و ۴۰ درصد از این میزان مصرف نیز مربوط به تولید خوراک دام است.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: امنیت غذایی اولین، مهم‌ترین و پر مخاطره‌ترین امنیت در دنیا محسوب می‌شود و به همین دلیل وزرات جهاد کشاورزی با کمک وزارت نیرو به دنبال بهینه کردن مصرف آب در حوزه کشاورزی است.

مهاجر بیان کرد: نیاکان ما برای برون رفت از فشار کم آبی به کندن قنات رو آوردند اما اکنون جمعیت، میزان مصرف و تنوع غذاها چند برابر شده است بنابراین لازم است برای مدیریت آب از روش‌ها و سیاست‌های به روز استفاد شود.

وی با بیان اینکه ۸۵ درصد از اعتبارات وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه کشاورزی نوین مصرف می شود افزود: ۸۵ درصد از هزینه‌های توسعه کشاورزی نوین به صورت یارانه پرداخت می‌شود و کشاورزان تنها ۱۵ درصد از این هزینه‌ها را پرداخت می کنند.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: همچنین تشویق کشاورزان به کشت ارقام کم آب بر از دیگر سیاست‌های وزرت جهاد کشاورزی برای مقابل با کم‌آبی است و ارقامی به کشاورزان معرفی می‌شود که طول رشد و مصرف آب کمتری داشته باشد.

مهاجر بیان کرد: سیاست سوم این وزراتخانه در مقابله با کم آبی نیز انتقال کشت محصولات پر آب بر مانند چغندر قند از تابستان به پاییز است.

وی افزود: تلاش بر این است که استفاده از روش‌های نوین‌تر آبیاری ترویج شود، بدین معنی که تاکنون روش‌های نوین آبیاری به صورت بارانی بود اما اکنون به صورت نوار طیف ترویج می‌شود که فقط به گیاه آب برسد و همچنین به تازگی از روش آبیاری زیرسطحی استفاده می‌شود که کمترین تبخیر آب اتفاق بیفتد.

۹۰ درصد نیاز محصولات کشاورزی کشور در داخل تامین می‌شود

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: ۹۰ درصد نیاز محصولات کشاورزی کشور در داخل تامین می‌شود و سالانه بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون تُن محصول در وزارت جهاد کشاورزی تولید می شود که ۸۵ تا ۹۱ میلیون تُن در بخش کشاورزی است.

مهاجر ابراز داشت: ۸۰ نوع محصول کشاورزی شامل گندم، جو، دانه‌های روغنی، حبوبات، سبزی، علوفه دام و برنج در کشور تولید می‌شود.

وی افزود: تاکنون میزان بهینه‌سازی مصرف آب در کشاورزی به ۵۰ درصد رسیده است و امید است هر سال این میزان افزایش یابد.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: امسال به خاطر مشکلات بی آبی در استان‌های گلستان و خوزستان، کشت محصولات پر آب بر مانند کلزا و چغندر قند و حتی کشت گندم کاهش یافت که آب مورد نیاز شرب و کشت سایر محصولات کشاورزی تامین شود.

مهاجر بیان کرد: در سال جاری ۱۷۰ هزار هکتار کشت کلزا انجام و بر افزایش عملکرد آن تمرکز شد که نیازهای سال آینده جبران شود.

وی با اشاره به اینکه بیشترین وابستگی به خارج در حوزه دانه‌های روغنی است افزود: امید است با تامین و مصرف بهینه آب، تولید دانه‌های روغنی داخل کشور به حداکثر برسد.

معاون امور زراعت وزارت جهادکشاورزی گفت: سالانه چهار میلیون هکتار گندم دیم و ۲ میلیون هکتار گندم آبی در کشور کشت می‌شود و البته در سال‌های خشک این عملکرد کاهش می‌یابد و بسیاری از زمین های دیم برای چرای دام رها می‌شود.

مهاجر بیان کرد: با تمرکز بر ۲ میلیون هکتار زمین مربوط به کشت آبی گندم، می‌توانیم به خودکفایی پایدار برسیم.

معاون امور زراعت وزارت جهادکشاورزی گفت: در کشت دیم گندم نیز از ۲سال گذشته به فرمان مقام معظم رهبری در راستای ایجاد جهش در دیم‌زار عمل می‌شود.

کد خبر 51229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =