اقتصاد ایران باید مقررات خود را با تجارت جهانی همگرا کند

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز، نقش تجارت جهانی را در تقویت اقتصاد کلان کشور بسیار مهم ذکر و تاکید کرد: برای ارتقا جایگاه اقتصاد کشور در جهان، باید سیاست ها و قوانین دستگاههای اقتصادی بیشترین همگرایی را با مقررات موجود در سازمان تجارت جهانی داشته باشد تا بتواند سهم خود را در تجارت جهانی بیش از پیش افزایش دهد.

رضا کامی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به شرایط سیاسی کشور و نقش این حوزه در توسعه و تقویت روابط اقتصادی، گفت: به هر حال باید این واقعیت را پذیرفت که کشور بنابه دلایل سیاسی مختلف، دچار تحریم‌ها و محدودیت‌های بانکی متعددی است که برای برون‌رفت از شرایط فعلی باید راهکار مناسب ارائه شود.

این فعال اقتصادی افزود: ما چاره‌ای نداریم جز اینکه خود را با ساختار فعلی هماهنگ و منطبق کنیم و در مرحله اول برای حفظ بازارهای موجود و در گام بعد کسب بازارهای جدید تلاش کنیم.

وی بیان کرد: از اقدامات مهم برای رسیدن به این هدف می‌توان به انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کشورهای همسایه و یا ایجاد تعرفه ترجیحی اشاره کرد.

وی با اشاره به مشکلات موجود در فرهنگ اقتصادی کشور، ادامه داد: ایران سال‌های سال است که اقتصاد خود را بر پایه نفت و فرآورده‌های نفتی استوار کرده است. در سال‌های اخیر به تدریج به سمت اقتصاد غیرنفتی حرکت‌هایی صورت گرفته که البته موفقیت‌هایی نیز به دست آمده اما در همین حوزه نیز عدم‌ثبات قوانین و مقررات ضربه‌های بزرگی بر پیکره تولید و به تبع آن صادرات وارد کرده است.

عضو اتاق بازرگانی تبریز افزود: در شرایط کنونی باید بعد از پذیرش وضعیت موجود، قوانین و مقررات داخلی بازنگری منطقی و دقیق شود و در نهایت مقرراتی ثابت برای برنامه‌ای با بازه زمانی مشخص، تدوین و اجرا شود.

کامی گفت: این برنامه‌ها باید بیشترین همگرایی را با قوانین و مقررات موجود در سازمان تجارت جهانی داشته باشد و تا جای ممکن، ضمن توجه به رویکردهای سیاسی و اقتصادی کشور و با رعات اصل تنش‌زدایی، بتواند کشور را به بازار جهانی تجارت وارد کند.

وی ادامه داد: در مسائل گمرکی، بانکی، مناسب نبودن پایانه‌های تجاری، حمل و نقل و در زمینه های دیگر موانعی به وجود می‌آید که نیاز به رفع آن برای تسهیل تجارت وجود دارد که در این مواقع سازمان توسعه تجارت باید برای رفع مشکلات وارد عمل شده تا مبادلات تسریع شود.

کامی در پایان تاکید کرد: بسط و گسترش روابط تجاری و افزایش صادرات غیرنفتی برای ایران که بر منابع نفتی پایان پذیر متکی است، یک ضرورت اجتناب ناپذیر است، بنابراین انتظار می‌رود ایران نیز به نحوی خود را با توسعه تجارت جهانی همگام کرده و برای رقابت و ورود به صحنه تجارت بین‌المللی و مشارک فعال و ثمربخش با اقتصاد جهانی آماده شود.

کد خبر 51305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 8 =