ثبات بازارهای ارز و طلا، نقدینگی سرگردان را راهی بانک‌ها کرد

آخرین آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد که با توجه به ثبات در اقتصاد کلان، به ویژه نزولی شدن نرخ تورم و همچنین کاهش نوسانات بازار ارز تمایل افراد به سپرده‌گذاری در بانک، بخصوص در سپرده‌ گذاری کوتاه مدت افزایش قابل توجهی داشته است.

به گزارش روز چهارشنبه اگزیم نیوز، براساس آخرین داده‌های آماری بانک مرکزی میزان سپرده‌گذاری افراد در دی‌ماه ۱۴۰۰ سه هزار و ۶۲۸ هزار میلیارد ریال بود که در مقایسه با دی‌ماه سال ۱۳۹۹ حدود ۴۰ درصد رشد داشت.

در دی‌ماه سال ۱۴۰۰ افراد بیشتر تمایل داشتند که سرمایه خود را به صورت‌حساب‌های پس‌انداز کوتاه‌مدت سرمایه‌گذاری کنند به‌گونه‌ای که میزان پس‌اندازهای کوتاه‌مدت در این دوره زمانی ۱۳ هزار و ۱۴ هزار میلیارد ریال بود که در مقایسه با دی‌ماه سال ۱۳۹۹، ۳۵.۷ درصد و نسبت به اسفند سال ۱۳۹۹، ۲۸.۲ درصد رشد داشت.

پس‌اندازهای یک ساله و دوساله در رتبه بعدی تمایل افراد جامعه به سپرده‌گذاری پول‌های مازاد قرار دارد. در دی‌ماه سال ۱۴۰۰ حدود ۱۰ هزار و ۵۶۵ هزار میلیارد ریال در بخش پس‌انداز یک ساله و هشت هزار و ۷۱۹ هزار میلیارد ریال به صورت پس‌انداز دو ساله سپرده‌گذاری شده است.

سپرده‌گذاری یک ساله در دی‌ماه سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹، ۵.۴ درصد کاهش و در مقایسه با اسفند سال ۱۳۹۹، چهار درصد کاهش داشت.

اگرچه مبلغ سپرده‌گذاری افراد در حساب‌های پس‌انداز دو ساله در دی‌ماه سال ۱۴۰۰ نسبت به حساب‌های یک ساله و کوتاه‌مدت کم بود اما آمارها حکایت از رشد ۲۴۲.۵ درصدی تمایل افراد به افتتاح حساب در دی‌ماه سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۹، دارد.

سپرده‌گذاری‌های سه‌ساله، چهارساله و پنج سال در دی‌ماه سال ۱۴۰۰ در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۳۹۹، به ترتیب ۶۶.۷ درصد، ۷.۳ درصد و ۱۰.۲ درصد کاهشی بود.

مهم‌ترین دلیل تمایل افراد به سپرده‌گذاری‌های کوتاه‌مدت و یک ساله و دوساله نزد بانک‌ها تثبیت بازار ارز در ماه‌های اخیر است،زیرا افراد برای سرمایه‌گذاری راه‌های مختلفی همچون خرید دلار، طلا و مسکن را انتخاب می‌کنند.

در ماه‌های اخیر با اجرای سیاست‌هایی بانک مرکزی در مقابله با دلالان و سوداگران ارز بعد از ماه‌ها افزایش قیمت نرخ ارز نه تنها قیمت دلار کاهش یافت بلکه در هفته‌های گذشته نرخ ارز در بازار ثابت ماند و این امر موجب روی‌برگردانی مردم از بازار ارز رشد و افراد ترجیح دادند پول‌های خود را در بانک‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

ثبات بازارهای ارز و طلا، نقدینگی سرگردان را راهی بانک‌ها کرد

کد خبر 51475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =