رضایتمندی کشاورزان از نرخ خرید ۱۱ هزارو ۵۰۰ تومانی گندم توسط دولت سیزدهم

نایب رییس بنیاد ملی گندمکاران کشور گفت: کشاورازن از نرخ خرید تضمینی ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی دولت سیزدهم نهایت رضایت را دارند.

به گزارش اگزیم نیوز، «علی قلی ایمانی» روز پنجشنبه در گفت و گویی افزود: بعد از تعیین قیمت ۷ هزارو ۵۰۰ تومانی گندم تغییراتی در هزینه‌های تولید اتفاق افتاد که شورای قیمت گذاری به دنبال تجدید نظری در نرخ خرید گندم بود که انجام شد منتهی مصادف با بحث مجلس شورای اسلامی و ورود کمیسیون تلفیق و مطرح شدن قیمت ۹ هزارو ۵۰۰ تومانی گندم شد این مصوبه در شورا باقی ماند تا اینکه تحولاتی در بازار جهانی رخ داد.

نایب رییس بنیاد ملی گندمکاران کشور اظهار داشت: در واقع با افزایش نرخ جهانی گندم، جنگ بین اوکراین و روسیه که ۳۰ درصد صادرات گندم جهان را برعهده داشتند و اصلاح قیمت ارز ۴۲۰۰ تومانی مکاتباتی با مجلس شورای اسلامی انجام شد که اگر قیمت گندم مناسب نباشد از چرخه خرید تضمینی دولت خارج می‌شود و به دنبال آن احتکار، مصرف خوراک دام و طیور  و قاچاق صورت می‌گیرد.

ایمانی تصریح کرد: بنابراین شورای قیمت گذاری نرخ ۱۰ هزارو ۵۰۰ تومان را متناسب با نرخ جهانی و نرخ تورم و هزینه‌های تولید پیشنهاد داد و مصوب شد و روز گذشته دولت مصوبه شورا را با نرخ تعیین شده و تخصیص  ۱۰۰۰ تومان جایزه برای کسانی که گندم را به دولت تحویل بدهند پذیرفت یعنی نرخ خرید تضمینی گندم  تحویل به سیلوهای دولتی ۱۱ هزارو ۵۰۰ تومان شد.

کاهش قیمت کودهای پایه نسبت به سال گذشته 

نایب رییس بنیاد ملی گندمکاران کشور گفت: با وجود اینکه دولت سیزدهم برای حمایت از کشاورزان و تولید کیفی گندم قیمت کودهای پایه را نسبت به سال گذشته کاهش داده است اما هزینه‌های تولید در تامین سم و آفتک‌ها همچنان بالاست به طور مثال قیمت ساده‌ترین علف کش برای هر هکتار گندم ۲ میلیون تومان تمام می‌شود.

وی اضافه کرد: به طور حتم اکنون با افزایش نرخ خرید تضمینی سایر هزینه‌های تولید از جمله حمل و نقل، کارگری، کمباین و تراکتور افزایش می‌یابد.

ایمانی به کشاورزان توصیه کرد: قیمت خرید تضمینی گندم یک فاکتور در تولید اقتصادی است بنابراین انتظار می‌رود کشاورزان در مرحله داشت با استفاده از کود سرک، ریز مغذی‌ها، علف کش ها برای مبارزه با علف‌های هرز، مبارزه با بیماری و افات به موقع انجام شود تا تولید در واحد سطح افزایش یابد.

نگرانی از عدم متناسب‌سازی قیمت خرید تضمینی گندم با سایر دانه‌ها

نایب رییس بنیاد ملی گندمکاران کشور از افزایش قیمت گندم و عدم متناسب سازی قیمت‌ها با سایر کشت‌ها ابراز نگرانی کرد و  افزود: با توجه به افزایش قیمت نرخ خرید تضمینی گندم انتظار می‌رود قیمت سایر محصولات همچون جو، سویا، کلزا و غیره متناسب با نرخ مذکور افزایش یابد تا کشت مسیر طبیعی خود را طی کند درغیر اینصورت باید نگران کاهش افت در سایر محصولات و جهش کشت در گندم باشیم.

وی اظهار داشت: در واقع این موضوع می‌تواند الگوی کشت گندم و توازن کشت را برهم بزند و ما شاهد افزایش سطح کشت در گندم شویم که این امر می‌تواند باعث افزایش بیماری‌ها، افت‌ها و علف‌های هرز شود.

براساس این گزارش، در جلسه روز گذشته - چهارشنبه  هیات وزیران به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور، قیمت خرید تضمینی گندم برای سال ۱۴۰۱ را مبلغ ۱۱۵ هزار ریال تعیین کرد که از این میزان، مبلغ ۱۰۵ هزار ریال به عنوان اصل قیمت تعیین شده و ۱۰ هزار ریال به عنوان هدیه تحویل در نظر گرفته شده است.

کد خبر 51488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 2 =