توسعه بازار مالی و صادراتی تنها از طریق نهادینه کردن برند تولیدات داخلی میسر است

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران معتقد است: هر کشوری برای توسعه بازار مالی و صادراتی خود باید در جنگ نرم نیز حضور جدی و فعال داشته باشد تا ضمن نفوذ فرهنگی، فرهنگ استفاده از برند محصولات را در بازار کشورهای دیگر نهادینه و جایگاه کالاهای صادراتی خود را تثبیت کند.

علیرضا صمدی کلاهی روز  دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به تبعات نامطلوب تحریم در تشدید رکود صادراتی کشور، گفت: بازرگانان ایرانی به دلیل تشدید تحریم ها و محدودیت‌های مختلف بانکی، میدان رقابت را به تجار کشورهای دیگر که با استفاده از حمایت‌های دولت شان و صدالبته نفوذ استراتژیک و اعمال سیاست‌های تشویقی در سال‌های اخیر هم بازار و هم محصولات خود را توسعه داده‌اند، واگذار کرده‌ است.

وی با اشاره به نقش برند ملی و نفوذ نرم در اقتصاد و بازار کشورهای همسایه، افزود: متاسفانه کشور ما در سال‌های اخیر بعلت تشدید مشکلات در بخش های تولید و صادرات جایگاه برند ملی خود را از دست داده که دلیل اصلی آن ناشی از عدم توجه کافی و منطقی به قدرت نرم است.

صمدی کلاهی ادامه داد: در واقع در سال‌های اخیر، ایران در رقابت قدرت نرم در منطقه قافیه را به کشورهای چین و ترکیه باخته تا جایی که این کشورها با فروش محصولات فرهنگی خود توانسته‌اند ضمن درآمدزایی و نفوذ فرهنگی در کشورهای دیگر، به لحاظ روانی نیز بازار آن کشورها را به سمت استفاده از محصولات خود ترغیب کنند و این یعنی استفاده دقیق و درست از قدرت نرم و در نتیجه ارتقاء برند ملی.

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: هر کشوری برای توسعه بازار مالی و صادراتی خود باید در جنگ نرم نیز حضوری جدی و فعال داشته باشد تا ضمن نفوذ فرهنگی، فرهنگ استفاده از محصولات و برندهای خود را در بازار کشورهای دیگر نهادینه و جایگاه کالاهای صادراتی را تثبیت کند.

عضو اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: در سال‌های اخیر ترکیه به خوبی توانست با فروش فیلم‌ و سریال و دیگر محصولات فرهنگی به کشورهای همسایه حتی ایران، برند خود را در بازار منطقه تثبیت کند تا جایی که در بسیاری از محصولات مورد نیاز بازارهای هدف، اولویت و انتخاب اول بازار باشد.

وی کلاهی اظهار داشت: به دلیل تشابه فرهنگ و تاریخ ایران با همسایگان خود، کالاهای ایرانی به سهولت میان مردم پذیرفته می‌شوند و نیاز کمتری به تبلیغات برای ایجاد سهم در بازار وجود دارد و این موضوع می‌تواند در صرفه جویی هزینه تجارت تاثیرگذار باشد.

صمدی در پایان تاکید کرد: درصورت آنکه توافق در مذاکرات به طور کامل انجام پذیرد با برداشته شدن تحریم‌ها علاوه بر افزایش صادرات، شاهد کاهش هزینه‌های مبادلاتی نیز خواهیم بود. بنابراین توجه دولت به توسعه صادرات و واردات با همسایگان مسیر دسترسی به مرزهای دورتر را هم مهیا می‌کند.

کد خبر 51491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =