چگونه بورس کالا می‌تواند به رشد و توسعه شرکت‌های دانش بنیان کمک کند؟

رییس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به راه اندازی صندوق حمایت از فعالیت‌های تولیدی پرخطر گفت: بورس کالا سبب ایجاد شفافیت می‌شود، همچنین قیمت‌ها در این بازار به صورت آزاد و از طریق عرضه و تقاضا تعیین خواهند شد.

به گزارش روز پنجشنبه اگزیم نیوز، «غلامرضا مصباحی مقدم» به راه‌های تحقق شعار سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و افزود: نکته مهم این است که رهبر معظم انقلاب در چند سال گذشته و در شعارهای سال تاکید زیادی را  بر تولید داشتند؛ چراکه ایشان تولید را کلید حل همه مشکلات اقتصادی کشور می‌دانند.

وی افزایش تولید را زمینه ساز رشد اشتغال، افزایش رفاه مردم و کاهش نرخ تورم در کشور دانست و اظهار داشت: شعار سال ۱۴۰۱، شعاری مناسب برای سال جاری بود و باید دولت، مجلس، قوه قضاییه در پی ایجاد زمینه‌های لازم برای افزایش و به حداکثر رساندن میزان تولید در کشور باشند.

رییس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان آنکه نکته مهم این است که تولید در کشور باید دارای ۲ ویژگی باشد و به نوعی تولیدها براساس تولیدات شرکت‌های دانش بنیان باشد، گفت: دانش بنیان بودن بدین معناست؛ محصولی تولید شود که آن محصول حاصل علم، فناوری‌های نو، تحقیق و توسعه باشد.

محصولات شرکت‌های دانش بنیان، شاخص پیشرفت اقتصادی کشور 

مصباحی مقدم خاطرنشان کرد: امروزه محصولات شرکت‌های دانش بنیان به عنوان شاخص پیشرفت اقتصادی کشور محسوب می‌شود و از نقش نخست در رتبه بندی کشورها از نظر پیشرفت و توسعه اقتصادی برخوردار است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد است از آنجا که شرکت‌های دانش بنیان از نظر ارزآوری، افزایش ارزش تولیدات و مساله اشتغال با تأثیر زیادی در کشور همراه خواهند بود، باید تصمیماتی اتخاذ شود تا جاذبه حضور افراد نخبه در کشور که به دنبال مهاجرت از کشور هستند را فراهم کنیم و شرکت‌های دانش بنیان در این زمینه می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند.

مصباحی مقدم خاطرنشان کرد: افزایش تعداد شرکت‌های دانش بنیان در کشور و اشتغال جوانان تحصیلکرده در شرکت‌های این شرکت‌ها موحب ایجاد اشتغال در بین افرادی می‌شود که جویای کار هستند و این امر زمینه کاهش نرخ بیکاری در کشور، که آمار آن بیش از ۲۵ درصد است، را فراهم می‌کند.

نقش بازار سرمایه در تحقق شعار سال ۱۴۰۱

رییس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار به نقش بازار سرمایه در تحقق شعار سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: بازار سرمایه به صورت غیرمستقیم نقش مهمی را در تحقق شعار سال ایفا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه سهام شرکت‌های دانش بنیان در بازار سرمایه زیاد نیست، افزود: به هر میزان که جاذبه بازار سرمایه در کشور افزایش یابد، سهام شرکت‌های دانش بنیان هم به صورت نسبی با افزایش همراه می‌شود.

 مصباحی مقدم با تاکید بر اینکه لازمه فعالیت شرکت‌های دانش بنیان طی کردن برخی از مراحل است، ادامه داد: نخستین مرحله، راه اندازی شرکت‌های دانش بنیان است که این اقدام با مخاطرات و ریسک‌های زیادی همراه است، زیرا  مشخص نیست تولیدات مدنظر شرکت‌های دانش بنیان با موفقیت همراه خواهد بود یا خیر.

راه اندازی صندوق حمایت از فعالیت‌های تولیدی پرخطر

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: این مرحله مورد حمایت معاونت علمی رییس جمهور است که برای این اقدام صندوق حمایت از فعالیت‌های تولیدی پرخطر در نظر گرفته شده است. 

وی خاطرنشان کرد: این صندوق کمک کننده به شرکت‌های دانش بنیان در حال راه اندازی است اما زمانی محصول آن شرکت تولید می‌شود، آنچه که موجب ادامه فعالیت شرکت‌ها می‌شود، رقابتی بودن محصولات است.

مصباحی مقدم افزود: اگر محصولات شرکت‌های دانش بنیان در بازارهای داخلی و بین المللی از لحاظ قیمتی و کیفیت تولیدات قدرت رقابت با دیگر تولیدات را داشته باشند، بازار سرمایه می‌تواند کمک خوبی برای پیشرفت، فعالیت و به طور عمده صادرات محصولات این شرکت‌ها باشد.

کمک بورس کالا به رشد و توسعه شرکت‌های دانش بنیان 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به کمک بورس کالا در رشد و توسعه شرکت‌های دانش بنیان و افزایش اشتغال در کشور اشاره کرد و گفت: بورس کالا سبب ایجاد شفافیت می‌شود، همچنین قیمت‌ها در این بازار به صورت آزاد و از طریق عرضه و تقاضا تعیین خواهند شد.

وی ادامه داد: ورود محصولات شرکت‌های دانش بنیان به بورس کالا از این جهت می‌تواند کمک بزرگی به این شرکت‌ها باشد.

مصباحی مقدم با تاکید بر اینکه شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند از این بازار برای سهولت در تولید و عرضه محصولات خود استفاده کنند، گفت: این بازار به طور قطع می‌تواند کمک کننده به تحقق شعار سال ۱۴۰۱ و توسعه فعالیت‌های شرکت‌های دانش بنیان باشد.

کد خبر 51494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =