دانش‌بنیان شدن، کلید دست یافتن به منافع نهفته در زنجیره ارزش خودرو و توسعه این صنعت است

سرپرست صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: دانش‌بنیان شدن و دستیابی به حلقه طراحی و توسعه محصول، کلید دست یافتن به منافع نهفته در زنجیره ارزش خودرو و توسعه این صنعت است.

به گزارش اگزیم نیوز، «عبدالله توکلی لاهیجانی»امروز (پنجشنبه) در گفت‌وگویی با اشاره به نامگذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب به «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» افزود: نگاهی به زنجیره ارزش خودروسازی در دو دهه اخیر در کشور نشان‌دهنده بروز تغییراتی در این زنجیره است.
وی ادامه‌داد: اگر برنامه‌ریزی برای تعریف محصول، طراحی و توسعه محصول و سپس ساخت و تولید و پس از آن خدمات پس از فروش را به عنوان حلقه‌های این زنجیره در نظر بگیریم، تا ۲۰ سال پیش ارزش عمده در بخش ساخت و تولید شکل می‌گرفت، اما در دو دهه اخیر تغییراتی در آن رخ داده و ارزشی که در این صنعت شکل می‌گیرد به واسطه طراحی و توسعه محصولات، طراحی و توسعه برندها و خدمات پس از فروش است و ارزشی که در ساخت و تولید وجود دارد به کمترین میزان خود رسیده است.
توکلی لاهیجانی تصریح‌کرد: بر این اساس کلید دستیابی به همه ارزش زنجیره ارزش خودرو، طراحی و توسعه محصول با برند خودی است، یعنی اگر خودروسازی در جهان برند و پلتفرم بومی خود را داشته باشد می‌تواند زنجیره ارزش خود را شکل دهد، عمق ساخت داخل را بالا ببرد و خدمات پس از فروش متنوع به مشتریان ارائه کند و در غیر این صورت توفیق زیادی در این موارد نخواهد یافت.
وی اضافه‌کرد: داشتن حلقه طراحی و توسعه محصولات با برند خودی، کلید دست یافتن به همه منافع و ارزش‌های نهفته در زنجیره ارزش خودرو است.
سرپرست صنایع خودرو وزارت صمت گفت: حلقه طراحی و توسعه محصول در صنعت خودروسازی کشور به واسطه دانش شکل می‌گیرد و دانش‌بنیان شدن این صنعت را با تمرکز ویژه بر طراحی و توسعه محصول،  حوزه مهندسی و پلتفرم در خودروسازان و قطعه‌سازان می‌توان معنی کرد.
وی تاکید کرد: این راهی است که همه کشورهای صاحب صنعت خودرو رفته‌اند و آنهایی که به حلقه توسعه و طراحی محصولات با پلتفرم خودی مسلط شده‌اند، توانسته‌اند موفق باشند و منافع بالایی کسب کنند.
توکلی لاهیجانی تاکید کرد: در صنعت خودروسازی کشور در بهترین حالت برای جلب و جذب سرمایه گذاری خارجی با رفع تحریم‌ها، برای اینکه منافع اقتصادی قابل توجهی کسب کنیم باید بتوانیم طراحی و توسعه محصولات را از آن خود کنیم.
وی به‌طور نمونه به شرکت برلیانس چین اشاره کرد که با یکی از خوش نام ترین برندهای خودروسازی جهان یعنی بی ام دبلیو به عنوان شریک خارجی مشارکت دارد و در حقیقت تولیدکننده محلی محصولات بی ام دبلیو در این کشور است، اما به همین میزان هم اکتفا نکرده و به‌طور مثال در چند سال اخیر یک مرکز تحقیقات ۲ هزار نفره ایجاد کرده، سالی دو پلتفرم جدید طراحی می‌کند و به سمت خودروسازی خودرو برقی حرکت کرده است و برایش مهم است که به توسعه محصولات با برند خودی مشغول شود.
این مقام مسوول تصریح‌کرد: دانش‌بنیان شدن و دستیابی به حلقه طراحی و توسعه محصول، کلید دست یافتن به منافع نهفته در زنجیره ارزش خودرو و توسعه این صنعت است.

انقلاب چهارم صنعتی، فرصتی برای خودروسازی کشور
وی همچنین یادآور شد: صنعت خودروسازی به دلیل تاثیرات انقلاب صنعتی چهارم در حال پوست اندازی است و امروز چهار جریان عمده برقی‌سازی، خودروهای متصل، خودروهای خودران و حمل و نقل اشتراکی در این صنعت شکل گرفته است.
توکلی لاهیجانی خاطرنشان‌کرد: در هر تغییر و تحولی یکسری بازیگران ظهور می‌کنند و برای کشورهایی نظیر ایران و خودروسازان داخلی ما، این یک فرصت تاریخی است تا حرفی برای گفتن داشته باشند.
وی گفت: معتقدم در مواجهه با فرصت‌های خارجی نیز باید به بازارگشایی، فتح بازارهای جدید و صادرات بیاندیشیم؛ یعنی باید بتوانیم توسعه محصولات و پلتفرم‌های باکیفیت را داشته باشیم و بعد به صادرات هم فکر کنیم.
وی افزود: در فرصت‌های خارجی نکته مهم این است که به‌جای اینکه همچون سابق بازارمان را در اختیار دیگر کشورها قرار دهیم، بتوانیم همانند سایر کشورهای موفق در این حوزه، شرکت‌های طراحی و توسعه محصول و مهندسی شان را در آن کشورها تملک کنیم تا ضعف‌های خودمان را در حوزه دانشی پوشش بدهند.
توکلی لاهیجانی بیان‌داشت: درست است که صنعت خودروسازی کشور در یکی از دشوارترین دوره‌های خود به سر می‌برد، اما فکر می‌کنم دغدغه‌های مطرح شده از سوی رهبر معظم انقلاب، توصیه‌های رئیس جمهوری و همچنین انرژی‌ای که وزیر صمت در حوزه خودرو می گذارد، سبب می‌شود تا روی مسائل تمرکز کرده و به راه‌حل‌های خوبی برسیم.
سرپرست صنایع خودرو وزارت صمت تاکید کرد: با زیرساخت‌های خوبی که در سال‌های گذشته در حوزه‌های مهندسی، آزمایشگاه‌های معتبر، قالب‌سازان عمده و زنجیره تامین پرتوان شکل گرفته، این پتانسیل وجود دارد که اتفاقات خوبی در صنعت خودرو بیفتد، اما در عین حال بسیار مهم است که همدلی لازم بین اجزای مختلف نیز وجود داشته باشد.
وی گفت: تاکید رهبر معظم انقلاب بر دانش بنیان‌ها در شعار امسال، یک فرصت در اختیار خودروسازان قرار خواهد داد تا به‌جای اینکه مونتاژ کار صرف باشند و به یک حلقه کوچک از زنجیره ارزش خودرو بسنده کنند، با در دست گرفتن نبض طراحی و توسعه محصولات داخلی و برندهای خودی به همه زنجیره ارزش دست یابند.
وی در پاسخ به اینکه دانش‌بنیان شدن در صنعت خودروسازی نیازمند برنامه ریزی میان مدت و بلند مدت است، افزود: این نکته درستی است، اما نقطه شروع برای شکل‌گیری دانش‌بنیان‌ها در کشور امروز نیست،  بلکه از زمانی که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شکل گرفته تلاش‌های خوبی برای شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور آغاز شد و حتی بسیاری از کسب و کارهای کوچک دانش بنیان توانستند موفق باشند و سرپا بایستند و حتی تبدیل به برند شوند.
وی ادامه‌داد: مساله‌ای که امروز وجود دارد این است که بتوانیم در صنایع بزرگ از شبکه دانش‌بنیان استفاده کنیم تا سهم بیشتری را در تولید ناخالص داخلی داشته باشند و دغدغه اصلی اینجا است.
وی تصریح‌کرد: برای اینکه این سطح از فناوری در صنایع بزرگ قابلیت استفاده داشته باشد، نیازمند الزاماتی است که از آن جمله شکل‌گیری آمادگی لازم در صنایع بزرگ و اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت بتواند با حاکمیت هوشمندانه صنعتی و نگاه بلندمدت زمینه به‌کارگیری این شبکه دانش‌بنیان‌ها را با ایجاد یک رابطه برد-برد ارگانیک و فضای کسب و کار مناسب ایجاد کند، مهم است.
توکلی لاهیجانی خاطرنشان‌کرد: در برنامه تحولی که در حوزه صنعت خودرو نوشته شده و پروژه هایی که تعریف شده است، به‌طور عمده سهم اصلی بر عهده شرکت‌های دانش بنیان است پیوند زدن و ایجاد ارتباط ارگانیک بین صنایع بزرگ و شبکه دانش بنیان با راه دادن آنها به زنجیره تامین خودروسازان می‌تواند نقشه کلیدی داشته باشد و این مساله در برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت وزارت صنعت در حوزه خودرو دیده شده است.

کد خبر 51495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =