۶۵ درصد کالاهای متروکه به صاحبان آنها باز می‌گردد

معاون بهره برداری و فروش اموال منقول سازمان اموال تملیکی گفت: این سازمان چهار اقدام بر روی کالاهای متروکه و قاچاق انجام می‌دهد که امحا، برائت از قاچاق، رفع مشکلات گمرکی و فروش از طریق مزایده و حراج است که ۶۵ درصد از کالاها به صاحبان آن باز می‌گردد.

به گزارش روز پنجشنبه اگزیم نیوز، «سعید غلامی» در گفت وگویی اظهار داشت: بخش عمده‌ای از کالاهای این پرونده‌ها امحا و یا انهدام می‌شوند به گونه‌ای که در ۱۱ ماه ۱۴۰۰، کالاهای ۱۷ هزار و ۲۲۲ پرونده انهدام شده که این از تعداد پرونده نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۹، ۱۱۲ درصد رشد یافته است.

وی افزود: ۳۲درصد از پرونده های این سازمان را تشکیل می دهد یک سوم کالاهای مربوط به پرونده کالاهای انهدامی است که ارزش آن ۷۰۱ میلیارد تومان است که از لحاظ ارزشی ۲۱۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۹ رشد یافته است.

معاون بهره برداری و فروش اموال منقول سازمان اموال تملیکی یکی دیگر از مراحل تعیین تکلیف کالاها در اموال تملیکی را برائت مراجع قضایی عنوان کرد و گفت: بعضی از کالاها به ظن قاچاق کشف شده که در مراجع قضایی برائت پیدا کرده از این رو این سازمان موظف است تا این کالاها را در انبارها نگهداری کنند و بعد از صدور رای به صاحبان آنها بازگرداند.

وی گفت: در همین زمینه ۶ هزار و ۹۱۹ پرونده تشکیل شد و به صاحبان مسترد شده است که ۴۱ درصد نسبت به سال ۱۳۹۹ رشد یافته است و ارزش آن سه هزار میلیارد تومان بوده است که رشد ۴۰ درصدی نسبت به دوره مشابه داشته است.

به گفته غلامی، از نظر ارزش این پرونده ها، ۴۵ درصد از ارزش کالاهای تعیین و تکلیفی را تشکیل می دهد که هیچ درآمدی برای این سازمان ندارد بلکه هزینه نگهداری دارد.

اعاده کالاهای متروکه 

وی یکی دیگر از روش های تعیین تکلیف اموال اعاده کالاهای متروکه عنوان کرد و گفت: کالاهایی که در گمرک نتوانستند ترخیص کنند و مشکلات ترخیص آن حل شد، صاحب کالا آنها را اعاده می کند در همین راستا یک هزار و ۵۲۹ پرونده در ۱۱ ماه ۱۴۰۰ تشکیل شده است که ارزش آن یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان و  ۲۰ درصد از ارزش کالاهای تعیین و تکلیف شده را تشکیل می دهد.

معاون بهره برداری و فروش اموال منقول سازمان اموال تملیکی با اشاره به اینکه ۶۵ درصد کالاهایی که تعیین تکلیف شده است به صاحبان آنها بازگشته است، گفت: این شامل ۴۵ درصد پرونده های برائت شده و ۲۰ درصد پرونده های که مشکلات گمرکی آنها حل شده را شامل می‌شود که هیچ منبع درآمدی برای سازمان ندارد.

غلامی با اشاره به فروش و مزایده کالاها گفت: در همین زمینه  ۲۸ هزار و ۲۴۰ پرونده را به ارزش یک هزار و ۷۷۵ میلیارد تومان واگذار کردیم که ۵ درصد کاهش در فروش داشته ایم.

وی افزود: سهم این حراج ها ۲۷ درصد از کل کالاهای اموال تملیکی را نشان می دهد که تنها ۳۹ درصد درآمدزایی برای این سازمان داشته است.

وی با بیان اینکه اقتصاد کشور امروز با ۲ پدیده جدی قاچاق و تحریم در تجارت خارجی  مواجه است گفت: بخشی از کالاها به صورت قاچاق وارد و یا خارج می‌شود  از این رو حجم آمار قاچاق در یک دهه گذشته بین ۱۲ تا ۲۵ میلیارد دلار تخمین می زنند که در مقایسه با آمار ۶۰ میلیارد دلاری تجارت خارجی، قاچاق خیلی پررنگ است. 

معاون بهره برداری و فروش اموال منقول سازمان اموال تملیکی افزود: در تحریم های تجاری، کشور با محدودیت‌های ارزی مواجه می شود و برای کاهش آثار منفی این محدودیت ها قوانین و مقرارت محدود کنننده ای را وضع می شود که نتیجه آن رسوب کالاها در بنادر و گمرکات می شود چراکه واردکنندگان در مهلت های قانونی موفق به ترخیص کالاها نمی شوند و نتیجه آن افزایش کالاهای متروکه کمرگی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه وظیفه سازمان اموال تملیکی در کالاهای قاچاق و متروکه گمرکی سنگین است، گفت: این سازمان نقش حلقه ای از زنجیره مبارزه با قاچاق را ایفا می کند و این سازمان متولی تحویل گرفتن این کالاهای قاچاق تا زمان تعیین و تکلیف است.
غلامی بیان داشت: این سازمان در امر مبارزه با قاچاق نقش دارد و یکی از سیاست های این سازمان این است که اجازه ندهد کالاهای قاچاق به تولید داخل آسیب بزند از این رو این کالاها باید امحا و یا از کشور خارج شده و باز صادرات شوند.

صیانت از بیت المال و امانت داری در کالاهای متروکه است

وی با اشاره به اینکه نقش سازمان اموال تملیکی صیانت از بیت المال و امانت داری در کالاهای متروکه است، گفت: برای کالاهایی که از مسیر قانونی وارد کشور می شدند ولی نتوانستند مدارک و مجوزها را بگیرند فرصت هایی تعیین شده و ما به عنوان امانت دار مردم هستیم تا در طی زمان مستندات را ارائه کنند و کالاها را بگیرند و یا اینکه به طرفیت از مردم کالاها را در مزایده ها می فروشیم می کنیم و وجه آن را به صاحب کالا برمی گردانیم.

معاون بهره برداری و فروش اموال منقول سازمان اموال تملیکی افزود: سازمان اموال تملیکی یک سازمان درآمدزا است یا اینکه درآمد برای دولت ایجاد می کند یا بخشی از هزینه های جاری کشور را که از طریق فشار بودجه ای و مالیاتی است را با فروش اموال مازاد پوشش می دهد.

وی با اشاره به اقدامات این سازمان در دولت سیزدهم، گفت: رییس جمهور و رییس قوه قضاییه از انبارهای سازمان اموال تملیکی بازدید و وقتی مشاهده کردند که شرایط جمع آوری، نگهداری و فروش کالاها در وضعیت مناسبی قرار ندارد به خاطر همین با تغییرات مدیریتی و برنامه ریزی برای اجرای منویات ریاست جمهوری اقداماتی صورت گرفت.

غلامی بیان داشت: در همان ابتدا کارگروه های ضربتی برای  شناسایی مشکلات و ساماندهی انبارها تشکیل دادیم و مطالعاتی را برای آسیب شناسی مشکلات برون و درون سازمانی احصا شدند.

وی ادامه داد: سند تحول سازمان که در آن شاخص های عملکردی مبتنی بر بهره بری احصا شد و در بازه کوتاهی لایحه دو فوریتی به تصویب دولت رسید و برای اعلام وصول به مجلس رفت.

معاون بهره برداری و فروش اموال منقول سازمان اموال تملیکی، هماهنگی با گمرک ایران، تشکیل کارگروهی ساماندهی اموال، برنامه ریزی دقیق برای عملیاتی کردن سامانه جامع را از مهمترین مباحث عنوان کرد.

۳ حراج حضوری در دولت سیزدهم

وی با بیان اینکه در دولت سیزدهم سه حراج حضوری برگزاری کردیم، گفت: یکی از این حراج ها در یکم دی ماه برگزار شد که در آن ۹۳ ردیف کالا به ارزش ۱۲.۴ میلیارد تومان به فروش رفت در حالی که هفت میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده بود.

غلامی افزود: همچنین در ۲۳ دی ماه ۱۷۳ ردیف کالا با ارزش کارشناسی ۲۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان به حراج گذاشته شد که با ایجاد فضای رقابتی این کالاها ۳۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به فروش رفت.

معاون بهره برداری و فروش اموال منقول سازمان اموال تملیکی ادامه داد: در ۲۵ بهمن ماه نیز ۱۵۰ ردیف کالا به قیمت ۲۶ میلیارد  و ۲۰۰ میلیون تومان به حراج گذاشته شد که ۳۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان به فروش رفت.

وی با اشاره به حراج تخصصی فرش در پنجم تا هفتم دی ماه گفت: ۷۲۷ تخته فرش در آن حراج به فروش رفت که ارزش آن سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برآورد شده بود.

غلامی بیان داشت: این تعداد تخته فرش به ارزش ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به فروش رفت. 

وی با تاکید بر اینکه انحصار در حراج های حضوری شکسته شد، گفت: با اطلاع رسانی فضای رقابتی ایجاد شد در حالی که  سال های قبل تنها افراد خاصی در این حراج‌ها شرکت می‌کردند و انحصار ایجاد کرده بودند که این موضوع از بین رفت.

معاون بهره برداری و فروش اموال منقول سازمان اموال تملیکی خاطرنشان کرد: فضای رقابتی برای استفاده از این کالاها ایجاد شد ضمن اینکه اکنون به خاطر شرایط کرونایی فعلا برگزاری حراج‌های حضوری متوقف شد و مزایده های الکترونیکی و فوق العاده فراخوان شده است.

۳ مزایده الکترونیکی برای فروش کالاها

وی مزایده الکترونیکی را یکی دیگر از راهکارهای فروش کالا عنوان کرد و گفت: در دولت سیزدهم سه مزایده بزرگ الکترونیکی برگزار کردیم.

وی بیان داشت: ۷۷۰ پارتی کالا به ارزش۱۹۰ میلیارد تومان در شانزدهم آذرماه ، ۸۱۸ پارتی کالا به ارزش ۱۶۸ میلیارد تومان در چهاردهم دی ماه و ۷۶۱ پارتی کالا به ارزش ۲۱۵ میلیارد تومان در دوازدهم بهمن ماه به فروش رفت.

معاون بهره برداری و فروش اموال منقول سازمان اموال تملیکی افزود: شرایط کشور به خاطر کرونا حراج های حضوری بهمن و اسفند لغو شد و برای جبران آن ۲ حراج مزایده الکترونیک برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه۳۵ هزار و ۶۶۷ پرونده قاچاق در ۱۱ ماه ۱۴۰۰ در سازمان اموال تشکیل شده است گفت:این تعداد پرونده ها نسبت به سال ۱۳۹۹، ۱۵ درصد رشد داشته و سهم این پرونده های قاچاق از کل پرونده های سازمان ۷۸ درصد است. 

معاون بهره برداری و فروش اموال منقول سازمان اموال تملیکی بیان داشت: ارزش این پرونده ها نزدیک به چهار هزار میلیارد تومان است که نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۹، ۲۰ درصد رشد داشته است و ۶۰ درصد ارزش کل پرونده های این سازمان را تشکیل می دهد.

وی از تشکیل هفت هزار و ۱۴۷ پرونده کالاهای متروکه در این سازمان خبر داد و گفت: در ۱۱ ماه ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹، ۳۰ درصد کاهش یافته ارزش این کالاها حدود ۲ هزار میلیارد تومان است که نسبت به مدت مشابه از لحاظ رقم ۲۷ درصد رشد داشته و حدود ۳۰ درصد از ارزش کل پرونده ها را به خود اختصاص داده است.

کد خبر 51615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 11 =