سقوط ۵ درصدی قیمت طلای سیاه پس از شوک آمریکا به بازار نفت

قیمت نفت در آستانه برگزاری بیست وهفتمین نشست اوپک پلاس، پس از آنکه آمریکا اعلام کرد در حال بررسی آزادسازی ۱۸۰ میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک خود است، بیش از پنج درصد پایین آمد.

به گزارش اگزیم نیوز، عصر امروز(پنجشنبه)بیست و هفتمین نشست اوپک پلاس برای بررسی نحوه ادامه توافق کاهش تولید نفت برای ماه آینده میلادی برگزار می شود. 

پیش از این نشست، آمریکا بارها از کشورهای تولید کننده نفت خواسته بود تا تولید نفت خود را افزایش دهند.

این درخواست آمریکا برای جلوگیری از افزایش بیشتر قیمت نفت در بازارهای جهانی بود که به دنبال حمله روسیه به اوکراین تشدید شده است. 

با این حال عربستان به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان نفت جهان، گرچه پاسخ منفی به آمریکا نداد اما در اظهارنظری اعلام کرد که مباحث سیاسی پشت در نشست های اوپک پلاس می ماند. 

در نشست قبل نیز گرچه قیمت ها رو به افزایش بود اما در ۱۳ دقیقه جلسه تمام شد و کشورها بر همان روند قبلی توافق کاهش تولید پافشاری کردند. 

اعضای اوپک پلاس معتقدند که افزایش قیمت نفت به دلیل ریسک های سیاسی ایجاد شده و ربطی به میزان عرضه و تقاضای نفت ندارد، بنابراین دستکاری در میزان تولید می تواند در صورت رفع ریسک های سیاسی، قیمت نفت را به شدت کاهش دهد. 

با توجه به این موارد به نظر می رسد که آمریکا از تولید بیشتر نفت توسط اعضای اوپک پلاس ناامید شده تا آنجا که آزادسازی ۱۸۰ میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک نفت خام خود را در دست بررسی دارد. 

آنگونه که رویترز اعلام کرده، آمریکا عرضه ۱۸۰ میلیون بشکه نفت از ذخایر استراتژیک نفت خود را(Strategic Petroleum Reserves) به بازار بررسی می‎ کند. 

منابع آگاه امروز به خبرگزاری رویترز گفتند که آمریکا ممکن است برای کنترل بهای نفت خام ۱۸۰ میلیون بشکه از ذخایر راهبردی خود را وارد بازار کند.

این خبر تنها چند ساعت مانده به برگزاری نشست اوپک پلاس این سیگنال را ارسال کرده که اگر اعضای اوپک پلاس برای افزایش تولید نفت دست به کار نشوند، آمریکا وارد عمل خواهد شد. 

در صورتی که این تصمیم آمریکا عملی شود، این بزرگترین آزادسازی ذخایر استراتژیک نفت این کشور در ۵۰ سال گذشته خواهد بود. 

شوک آمریکا به بازار نفت در آستانه نشست وزیران اوپک پلاس باعث شد تا قیمت نفت برنت با کاهشی پنج درصدی به ۱۰۸ دلار و ۴۰ سنت در هر بشکه برسد. 

نفت شاخص آمریکا نیز ۵.۵ درصد پایین آمد و ۱۰۲ دلار و ۳۰ سنت در هر بشکه قیمت خورد. 

کد خبر 51621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 4 =