برنامه وزارت صنعت برای معرفی صنایع معتبر ایران به بازارهای داخلی و خارجی

براساس برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولید کنندگان معتبر در قالب کتاب چند زبانه و نرم افزار ویژه صنایع غذایی، به بازارهای داخلی و خارجی معرفی می شوند

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از ایرنا، محمدحسین عزیزی رئیس هیات مدیره انجمن علوم و صنایع غذایی در این زمینه گفت: تولیدکنندگان برتر دارای پروانه بهره برداری در حوزه صنایع غذایی با این روش شناسایی خواهند شد.
به گفته وی، این اقدام در چارچوب اهداف و سیاست های کلان اقتصادی دولت و همچنین وظایف انجمن علوم و صنایع غذایی ایران در حمایت از این بخش و استفاده از فضای پساتحریم انجام می شود.
مواد غذایی صادر شده در نیمه نخست امسال با توجه به ارزش آنها بطور عمده مربوط به بخش های محصولات لبنی، فراورده های حاصل از میوه و سبزی، نان و غلات، محصولات قند و شکر، شیرینی، محصولات کاکائو و فرآورده های آن بود.
محصولات لبنی صادر شده در نیمه نخست امسال به رقم 225 میلیون تن رسید که نسبت به سال گذشته افزایش 6 درصدی دارد.
عمده صادرات محصولات لبنی ایران به مقصد عراق حمل شد و این درحالی است که بازار داخل کشور برای مصرف محصولات لبنی کاهش نشان می دهد.
عزیزی افزود: کتاب چند زبانه و نرم افزار ویژه صنایع غذایی با هدف معرفی صنایع معتبر ایرانی به بازارها، سازمان ها و مصرف کنندگان داخلی و خارجی تدوین و منتشر خواهد شد.
وی ادامه داد: نخستین هدفی که این مجموعه و مشارکت کنندگان در نظر دارند، نظم بخشی به صنعتی است که به شکل مستقیم با سلامت مردم ارتباط دارد.
وی هدف دیگر را معرفی صنایعی که پروانه بهره برداری اخذ کرده و به سلامت غذایی جامعه توجه می کنند، بیان کرد.
عزیزی یادآورشد: آمارهای منتشر شده نشان می دهد در 6 ماهه نخست امسال، ارزش محصولات لبنی صادراتی به 318 میلیون دلار رسید که 30 درصد از آن به صدور پنیر و 28 درصد نیز به سهم ماست اختصاص دارد.
آمار گمرک در 6 ماهه ابتدایی امسال نشان داد که ارزش صادرات بستنی از کشور، بیش از 63 میلیون دلار بود که در گروه محصولات لبنی منظور نشده است.
رئیس هیات مدیره انجمن یاد شده افزود: مشارکت وزارت امور خارجه در توزیع این کتاب برای سفارتخانه های جمهوری اسلامی ایران و همچنین سفارتخانه خارجی ها مستقر در کشورمان، می تواند نقش موثری در تداوم تولیدات کیفی کشور باشد.
عزیزی، توزیع کتاب و نرم افزار ویژه صنایع غذایی از طریق اتاق های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی در سطح کشور و رایزن های تجاری، اتاق های مشترک و سایر نهادها و سازمان های ذیربط را از دیگر برنامه های پیش بینی شده در این رابطه بیان کرد.
وی گفت: فعالان حوزه صنعت غذا از جمله تولیدکنندگان، صنایع بسته بندی و پخش کالا می توانند اطلاعات خود را به انجمن علوم و صنایع غذایی ایران ارائه دهند تا نسبت به معرفی خدمات آن اقدام شود.
به گفته عزیزی، بیشترین آمار صادرات صنایع غذایی پس از محصولات لبنی مربوط به فرآورده هایی است که از میوه، مرکبات و سبزیجات استخراج می شود که ارزش محصولات صادر شده آن 222 میلیون دلار اعلام شده است. این میزان نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش هفت درصدی داشته است.
آمارها نشان می دهد 176 میلیون دلار از محصولات غذایی صادراتی در نیمه نخست امسال مربوط به فرآورده های غلات و غیره بود؛ بیش از 30 درصد از این مبلغ به صادرات بیسکویت اختصاص داشت. 

کد خبر 517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 10 =