افزایش حضور در بازارهای بین‌المللی تقویت ارکان اجتماعی را بدنبال دارد

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، معتقد است: امروزه حضور در بازارهای بین‌المللی تنها یک فعالیت صادراتی برای دستیابی به رشد مثبت اقتصادی نیست بلکه اقدامی راهبردی و استراتژیک برای استقلال، مقاوم‌سازی و تقویت تمام ارکان اجتماع ایرانی است.

حسین شیرزاد روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به اهمیت روزافزون صادرات و نقش آن در تقویت پایه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی نظامی کشورها، افزود: امروزه صادرات تنها یک فاکتور یا شاخص در اقتصاد نیست بلکه به صورت غیرمستقیم با دیگر پایه‌ها و ارکان جوامع انسانی نیز در ارتباط و بر آنها تاثیرگذار است.

وی اظهار داشت: امروزه کشوری که بتواند در حوزه صادرات به بلوغ برسد، می‌تواند در قالب محصولات و خدمات خود از جمله محصولات مصرفی تا فناوری و حتی بازی‌های رایانه‌ای و فیلم و سریال و حتی اپلیکیشن‌های مختلف، فرهنگ خود را به دیگر جوامع دیکته و آنها را برای پذیرش جهان‌بینی و ایدئولوژی خود آماده کند.

شیرزاد با بیان اینکه تجارت به عنوان موتور رشد اقتصاد ملی، حلقه پیوند اقتصاد بین‌المللی و اقتصاد ملی است، گفت: با وجودی که در ایران اقدامات مناسبی جهت رشد تجارت خارجی و حضور بیشتر در بازارهای جهانی صورت گرفته اما متاسفانه به لحاظ اصرار نابجا و اتکای بیش از حد به سیستم سنتی، هنوز تحولات و تغییرات متناسب با شأن و جایگاه ایران در صحنه تجارت بین‌المللی به وجود نیامده است.

وی بیان کرد: ریشه بسیاری از خرده‌فرهنگ‌هایی که در جوامع مختلف وجود دارد، در واردات محصولات مختلف است. به عنوان نمونه مصرف‌گرایی، نوعی القای اجتماعی است که از سوی بازارهای بزرگ و تولیدکنندگان خبره و اقتصادهای برتر جهان به دیگر جوامع تزریق شده است.

شیرزاد ادامه داد: این خرده‌فرهنگ‌ها آهسته و پیوسته وارد جامعه می‌شوند و بعد به شکلی نوین در فرهنگ بومی ظهور و بروز پیدا می‌کنند و حتی نگرش بین‌المللی، تفکرات و اندیشه یک جامعه را نیز می‌توانند تحت تاثیر خود قرار دهند.

وی تصریح کرد: با علم به تمام حساسیت‌های موجود در اقتصاد بخصوص بخش صادرات، متاسفانه مسئولان کشور هرگز آنچنان که باید به این مقوله اهمیت ندادند و این عدم‌توجه یا ریشه در ناآگاهی آنان دارد و یا در ناتوانی آنان.

شیرزاد خاطرنشان کرد: بهره‌گیری از برنامه‌ریزی‌ها، سیاستگذاری‌ها، ابزارها، شیوه‌ها و روندهای نوین تجارت بین‌المللی رویکردی است که باید مورد توجه فعالان عرصه تجاری قرار گیرد.

کد خبر 51719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =