صادرات ۱۰۰ میلیارد دلاری دست یافتنی است/ تحقق شعار سال موجب رشد تجارت خارجی کشور می‌شود

عضو کمیسیون صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران بابیان آنکه صادرات ۱۰۰ میلیارد دلاری غیرنفتی با استفاده از توانمندی‌های داخلی دست یافتنی است، گفت: با رونق تولید و رشد محصولات دانش بنیان، اشتغال افزایش می‌یابد و این روند موجب رشد تجارت خارجی کشور خواهد شد.

به گزارش روز جمعه اگزیم نیوز، «جمشید نفر» در گفت‌وگویی با بیان اینکه برای دستیابی به صادرات با ارزش افزوده بالا باید اقدام به تجارت در زمینه صنایع هایتک (پیشرفته) و محصولات دانش‌ بنیان کرد، اظهار داشت: در سال ۱۴۰۰ با وجود ۴۸ میلیارد دلار صادراتی که انجام شده است، اما واردات بیشتر بود، زیرا کالاها به صورت خام صادر و با ارزش افزوده بیشتر بعد از فرآوری وارد کشور شده‌اند.

وی با اشاره به تعیین شعار سال از سوی مقام معظم رهبری، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد در این زمینه شاهد سیاست‌های تشویقی برای محصولات دانش‌بنیان باشیم و بتوانیم این صادرات با ارزش افزوده را افزایش دهیم.

صادرات دو نوع نعمت و همت است

عضو اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: به‌طورکلی صادرات شامل دو نوع نعمت و همت است که نخست مربوط به نفت، میعانات گازی و کالاهای ارتباط با پتروشیمی و بخش دوم عبارت از فرش، صنایع‌دستی و کشاورزی می‌شود که در کشوری هستیم که فضای چهار فصل داریم و می‌توانیم محصولات متنوع و زیادی را تولید کنیم.

وی افزود: در بخش همت می‌توانیم صادرات کالاها و خدمات با عنصر دانش‌بنیان را افزایش دهیم که نفع کشور را به دنبال دارد و حتی در زمینه معیانات گازی به‌جای خام فروشی می‌توانیم با فرآوری و بهره‌مندی از صنایع پلیمری با ارزش افزوده بیشتر کالاها را به فروش برسانیم.

صادرات ۱۰۰ میلیارد دلار صادرات دست یافتنی است

نفر خاطرنشان کرد: مبالغ میلیارد دلاری تجاری فعلی برای کشوری با این وسعت و ظرفیت فوق‌العاده، اعداد بسیاری کمی است و اگر به توانمندی‌های موجود توجه کافی شود و از آن‌ها به‌درستی بهره‌برداری کنیم، به‌سرعت به رقمی بالغ‌بر ۱۰۰ میلیارد دلار صادرات کالاهای غیرنفتی دست می‌یابیم و حتی در گام دوم می‌توانیم این رقم را به ۲۰۰ میلیارد دلار نیز برسانیم.

وی با بیان اینکه شعار امسال مبتنی بر ارزش صادراتی است، خاطرنشان کرد: صادرات موجب رونق تولید می‌شود و این روند اشتغال ایجاد می‌کند که در بخش دانش‌بنیان ارزش افزوده بیشتری را برای کشور به همراه دارد،‌ به همین دلیل امیدوارم به شعار امسال توجه ویژه‌ای شود.

واردات و صادرات دو بال توسعه و رشد

عضو کمیسیون صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه منفی بودن تراز تجاری در نخستین سال تحول تجاری اهمیت ندارد، اظهار داشت: باید به این نکته نیز توجه کرد که اگر کالاهای وارداتی مواد اولیه بوده باشد، زمینه برای تولید در سال جاری فراهم می‌شود و می‌توانیم به‌زودی شاهد توازنی مثبت باشیم.

وی با تاکید بر اینکه در تجارت خارجی دو بال واردات و صادرات برای توسعه و رشد نیاز است،‌ تصریح کرد: تمام کشورهای پیشرفته جهان از این دو بال نهایت استفاده می‌کنند و واردات را یک امر قبیح نمی‌دانند و مثبت ارزیابی می‌کنند، زیرا با ورود مواد خام و انجام مراحل فرآوری، ارزش افزوده کالا را افزایش می‌دهند و درنهایت صادرات بزرگی را رقم می‌زنند.

نفر با بیان اینکه واردات مواد اولیه و کالاهای مورد نیاز تولید، سیل عظیمی از اشتغال، تولید، صادرات و ارائه خدمات را به همراه دارد، خاطرنشان کرد: باید به واردات و صادرات هم‌زمان اهمیت داد تا توسعه اقتصاد مناسب ایجاد شود.

تولید مرکز همه فعالیت‌های اقتصادی است

این فعال اقتصادی با بیان اینکه تولید مرکز همه فعالیت‌های اقتصادی است، زیرا اگر تولید نباشد در دنیا معرفی نمی‌شوید و ارتباطات لازم را نخواهید داشت، افزود: از سوی دیگر خدمات یک موضوع بزرگی است که در کشورهای پیشرفته بخش اعظمی را به خود اختصاص داده است.

عضو اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه بعد از عدم تاثیر گذاری و موفقیت تحریم‌های خارجی در اقتصادی ایران به‌ویژه با رشد تجاری در سال ۱۴۰۰‌، آینده روشن و خوبی در انتظار داریم، تاکید کرد: درصورتی‌که اشتباهات گذشته تکرار نشود× برای برنامه‌ریزی‌ها از متخصصان تجاری مشاوره گرفته شود، در قوانین تجاری ثبات باشد و تسهیل‌گری صورت بگیرد، سال خوبی برای تجارت خارجی کشور رقم خواهد خورد و می‌توانیم رکورد سال‌های گذشته را پشت سر بگذاریم.

کد خبر 51784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =