بازار نفت نشانه‌ای از کاهش قیمت ندارد/ طلای سیاه ۳ رقمی می‌ماند

رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت و گاز و پتروشیمی با اشاره به اینکه روند فعلی بازار نشانه‌ای از کاهش قیمت نفت ندارد، گفت: بازگشت نفت ایران و ونزوئلا به بازار می‌تواند به تعادل قیمت‌ها کمک کرده و کسری ناشی از افزایش مصرف را جبران کند.

به گزارش روز جمعه اگزیم نیوز، «سیدحمید حسینی» در گفت‌وگویی با اشاره به اینکه بازار نفت قابل پیش‌بینی نیست و از همین رو احتمالات متفاوتی وجود دارد، افزود: شرکت‌های تجاری دنیا یک نوع پیش‌بینی می‌کنند و موسسات معتبر بین‌المللی معمولا پیش‌بینی قیمتی پایین‌تر از قیمت شرکت‌های تجاری دارند.  

وی ادامه داد: پیش از تنش بین روسیه و اوکراین، با توجه به افزایش تورم و رشد مصرف نفت در دنیا و پیشی گرفتن تقاضا از عرضه، قیمت طلای سیاه روند صعودی داشت و اغلب موسسات بین‌المللی اعتقاد داشتند که کف قیمت نفت در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ در حدود ۸۵ دلار خواهد بود.

حسینی تاکید کرد: این پیش‌بینی قیمت برای سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ اکنون ۳ رقمی است و قیمت حدود ۱۰۰ دلار را برای هر بشکه نفت در نظر گرفته‌اند.

وی با اشاره به اینکه اکنون تقاضای نفت بیش از عرضه است، گفت: از سوی دیگر تحریم‌هایی که روزانه علیه روسیه مطرح می‌شود، نیز بر عرضه نفت تاثیرگذار است و با توجه به کمبود نفت در دنیا، قیمت‌ها را افزایش خواهد داد.

به گفته رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت و گاز و پتروشیمی، قیمت گاز و ال.ان.جی نیز نشانه کاهش ندارد.

وی ادامه داد: مصرف‌کنندگان غربی زیر فشار هستند و این در شرایطی است که انتخابات کنگره آمریکا و چند انتخابات ریاست جمهوری در اروپا برگزار خواهد شد و از همین رو کشورهای غربی‌ها تلاش می‌کنند قیمت را کاهش دهند و به کشورهای تولیدکننده نفت فشار می‌آوردند تا به طور مثال اوپک پلاس علاوه بر ۴۰۰ هزار بشکه‌ای که ماهانه به تولید نفت خود اضافه می‌کند نسبت به افزایش تولید اقدام کند.

وی با تاکید بر اینکه برخی کشورها از جمله عراق، امارات و عربستان اکنون ظرفیت افزایش تولید را دارند، افزود: همچنین بازگشت نفت ایران و ونزوئلا به بازار می‌تواند به تعادل قیمت‌ها کمک کرده و کسری ناشی از افزایش مصرف را جبران کند.

وی با اشاره به اینکه نفت روسیه هنوز رسما توسط دنیا تحریم نشده است، گفت: تنها برخی کشورها و شرکت ها اعلام کرده‌اند که دیگر با صنعت نفت و گاز روسیه همکاری نمی‌کنند.

به گفته حسینی، قیمت نفت اکنون در بازارهای جهانی وابسته به ۳ عامل تغییر می‌کند.

وی ادامه داد: جنگ اوکراین و روسیه یکی از مهم‌ترین عوامل در شرایط فعلی است که اگر به آتش‌بس برسد و جنگ متوقف شود، تحریم‌های روسیه شدت نمی‌گیرد و می‌توان انتظار داشت قیمت‌ها کاهش نسبی داشته باشند.

حسینی افزود: روز چهارشنبه اعلام شد از آنجا که آلمان حاضر نشده پول گاز روسیه را به روبل پرداخت کند، روسیه جریان ۳۳ میلیارد متر مکعب گاز را قطع کرده است. این موضوع بر اقتصاد آلمان فشار می‌آورد و در بازارهای دیگر اثرگذار است.

وی تاکید کرد: دومین موضوع کرونا است و اگر موج جدیدی از این بیماری در جهان ایجاد شود بر تقاضا اثر می‌گذارد و باعث کاهش آن خواهد شد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت و گاز و پتروشیمی عامل سوم را اقدامات فدرال رزرو برای کنترل تورم دانست و گفت: در چند دهه گذشته تورم در اروپا و آمریکا پایین‌تر از ۳ درصد بوده اما اکنون تورم در این کشورها به بالای ۵ درصد رسیده است و این کشورها به دنبال راهکارهای انقباضی برای کاهش تورم خواهند بود.

وی در پایان تاکید کرد: روند فعلی بازار نشانه‌ای از کاهش قیمت نفت ندارد و اغلب کارشناسان اعتقاد دارند قیمت نفت ۳ رقمی می‌ماند. با این حال اگر این حوادث سیاسی فروکش کند و نفت ایران نیز به بازار بازگردد، قیمت نفت تا ۸۵ دلار تا سال ۲۰۲۳ کاهش پیدا می‌کند.  

کد خبر 51785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 10 =