امکان صادرات ۳۰۰ میلیارد دلاری به کشورهای منطقه با حذف بورکراسی‌ها

یک کارشناس اقتصادی گفت: امکان دستیابی به ۳۰۰ میلیارد دلار صادرات به کشورهای منطقه با حذف قوانین دست و پاگیر اداری و مشکلات وجود دارد.

به گزارش روز جمعه اگزیم نیوز، یحیی آل اسحاق در گفت‌وگویی، درباره وضعیت تجارت خارجی کشور در سال ۱۴۰۰، اظهار داشت: براساس آمار و ارقام اعلام شده، رشد تجارت خارجی ما کاملا محسوس است، اما مساله این است که تجارت خارجی در کشور هنوز جایگاه خود را پیدا نکرده است و با وجود تمام تغییراتی که در این چند ماه اخیر شاهد آن بوده‌ایم، فاصله طولانی با جایگاه و ظرفیت اصلی خود دارد. 

این کارشناس اقتصادی افزود: این مساله نیز ناشی از طرز فکر، رویکرد و باورها است که هنوز تجارت خارجی جایگاه خود را در نظام تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی پیدا نکرده است، ضمن اینکه نگاه سنتی و غلطی درباره تجارت خارجی وجود دارد که امر تجارت را در اذهان به عنوان یک کار غیرمولد شناخته شده است. 

وزیر اسبق بازرگانی با تاکید بر اینکه امنیت ما در منطقه و جهان رابطه تنگاتنگی با تجارت خارجی ما دارد، گفت: ابزارهایی که  در جنگ‌ها علیه کشورهای مختلف استفاده می‌شود، ابزارهای اقتصادی است، مانند تحریم، بستن سوئیفت و مانع تراشی در مقابل واردات و صادرات کشورها است، اما هنوز قبول نداریم که بین تجارت و امنیت و حتی توسعه رابطه مستقیم وجود دارد. 

وی بیان داشت: دولت سیزدهم نیز در راستای توسعه تجارت خارجی اقداماتی انجام داده و اولین قدم حضور در سازمان همکاری‌های شانگهای بود که این مساله بسیار ارزشمندی بود. البته اگرچه اقدام خاصی انجام نشده و فعلا مقدمات آن فراهم شده است، اما رویکرد درستی بود و زمینه حضور در یک بازار ۵۰۰ میلیارد دلاری را برای ما فراهم کرده است که باید از آن استفاده کرد.

وی بیان داشت: رئیس جمهور نیز در تمام مذاکرات بر توسعه روابط تجاری تاکید دارد و توسعه روابط تجاری منطقه‌ای را جزء اولویت‌ها عنوان می‌کند که این مساله بسیار حائز اهمیت است. 

آل اسحاق گفت: در سفرهای اخیر وزیر صمت نیز شاهد امضا موافقت‌نامه‌هایی در جهت بهبود وضعیت هستیم و مذاکراتی برای توسعه همکاری‌ها با کشورهای عراق، ارمنستان، پاکستان انجام شده است که این اقدامات مثبت ارزیابی می‌شود و آثار مثبتی خواهد داشت. 

وی با اشاره به تجارت هزار و ۲۰۰ میلیارد دلاری ۱۵ کشور همسایه گفت: حداقل در ۳۰۰ میلیارد دلار از این تجارت می‌توانیم، حضور داشته باشم و هر چقدر بتوانیم مشکلات را حل کنیم و بورکراسی را کاهش دهیم، امکان دستیابی به بخش بیشتری از ۳۰۰ دلار صادرات منطقه‌ای افزایش می‌یابد. 

کد خبر 51795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 9 =