تسریع در روند صادرات توان رقابت‌پذیری در بازار جهانی را افزیش می‌دهد

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه با اشاره به تبعات نامطلوب تاخیر در کالاهای صادراتی به کشورهای خریدار، گفت: طولانی شدن زمان صادرات و زمان‌بر شدن آن نه تنها سبب افزایش هزینه ها و در نتیجه قیمت تمام شده کالاهای صادراتی خواهد شد بلکه این موضوع بتدریج بر قدرت رقابت‌پذیری محصولات ایرانی در بازارهای جهانی نیز تاثیر منفی خواهد گذاشت و باعث از دست رفتن بازارهای ما خواهد شد.

فریدون همتی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، با اشاره به مشکلات موجود در بخش صادرات محصولات کشاورزی، گفت: صادرات یک فعالیت اقتصادی چندوجهی است و به همین دلیل نیازمند نگاه جامع و هدفمندی است که بتواند تمایزهای موجود در این فعالیت را درک و برای هر یک راهکار مناسب ارائه دهد.

وی معتقد است: از آنجا که صادرات محصولات کشاورزی یکی از مقوله های بسیار مهم در اقتصاد کشور است که با درآمد و معیشت قشر وسیعی از مردم ارتباط دارد، دولت سیزدهم باید برای رونق این بخش بیش از پیش تلاش کرده و حمایت های خود را از فعالان این بخش گسترش دهد.

همتی با بیان اینکه محصول کشاورزی به علت اینکه زود فاسد می‌شود، نیازمند تسریع در روند صادرات است، افزود: در واقع تاخیر در انجام امور اداری صادرات محصولات کشاورزی نه تنها به لحاظ مالی تاجر و بازرگان را دچار ضرر می‌کند بلکه ممکن است محصولات آماده صدور را به کلی از بین ببرد.

عضو اتاق بازرگانی ارومیه اظهار داشت: امروزه محصولات کشاورزی و باغی صادراتی در انبارهای گمرک و بنادر و همچنین بخشی از آن در سردخانه‌ها نگهداری می‌شوند که همه اینها هزینه های تجار را تشدید می کند لذا برای پیشگیری از تداوم این روند و تعدیل هزینه های صادرکنندگان باید مراحل و زمان انجام امور اداری این بخش بیش از پیش کاهش یابد. 

تصریح کرد: بخش کمی از بازرگانان برای اینکه بتوانند به فعالیت اقتصادی خود ادامه دهند، هزینه‌های جانبی یادشده را روی قیمت محصولات خود محاسبه نمی‌کنند تا بتوانند بازار ایجاد شده را حفظ کنند اما این موضوع هم بتدریج سبب کاهش دامنه سود آنان و در نتیجه کاهش تدریجی فعالیت شان در بازارهای یادشده خواهد شد.

وی با اشاره به لزوم سیاست‌گذاری همه‌جانبه، دقیق و منطقی در حوزه صادرات، خاطرنشان کرد: ناهماهنگی و نابسامانی سیستم حمل و نقل کشور و ناوگان ترانزیتی از دیگر چالش‌هایی است که یک صادرکننده با آن درگیر است.

وی بیان کرد: روند صادرات نباید به گونه‌ای باشد که محصول کشاورزی به این دلایل، در انبارهای بنادر ذخیره و در معرض از بین رفتن قرار بگیرد.

همتی به یکی دیگر از مشکلات صادرات اشاره کرد و گفت: بسته‌بندی از ابزارهای مهم صادرات در ابعاد منطقه‌ای و بین‌المللی است که با وجود اینکه سال‌هاست بر اهمیت این صنعت در صادرات تاکید می‌شود ولی همچنان چالش‌های موجود در این بخش در فضای اقتصادی ایران پررنگ است.

وی افزود: ما بخش زیادی از مشتری‌ها را به دلیل کیفیت پایین بسته بندی محصولات ایرانی از دست می‌دهیم چرا که بسته بندی بد محصول از یک طرف یا عدم توانایی در نگهداری محصول بعد از باز شدن موجب می‌شود که مصرف کننده و مشتری در خرید محصولات ایرانی به شک و شبهه بیفتند.

کد خبر 51836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 2 =