ایران بزرگترین رویداد برای اقتصاد جهانی پس از فروپاشی دیوار برلین

بینزس اینسایدر استرالیا در گزارشی نوشت: ایران با برداشته شدن تحریمها، به اقتصاد جهانی می‌پیوندد و بعضی از تحلیلگران بانکهای سرمایه گذاری از بابت این رویداد به هیجان آمده اند

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از ایسنا، محققان مورگان استنلی در یادداشتی نوشتند: ایران آخرین اقتصاد بزرگ، مدرن و تحصیلکرده ای است که خارج از سیستم جهانی مانده و بزرگترین اقتصادی است که از زمان پایان جنگ سرد مجددا وارد آن می‌شود.

 

اما تحلیلگران بانکی تنها کسانی نیستند که به هیجان آمده اند. شرکتهای خودروسازی هم مایل هستند در ایران حضور داشته باشند.

 

شاید بخشی از این اشتیاق به دلیل ذخایر عظیم نفت ایران است اما تمام آن نیست. ایران کشوری با درآمد متوسط و پتانسیل عظیم است که به دلیل تحریمها محدود مانده است.

 

بر اساس این گزارش، پیش از انقلاب اسلامی طبقه متوسط رو به رشد ایران علاقه زیادی به مصرف محصولات غربی نشان می‌دادند. بعلاوه ایران باسوادترین کشور در خاورمیانه است که در مقیاس گسترده ای شهرنشینی در آن گسترش زیادی داشته و 60 درصد جمعیت آن پایین 30 سال سن دارند. پتانسیل رشد اقتصادی پس از برداشته شدن تحریمها کاملا روشن است.

 

با توجه به اندازه اقتصاد، ابعاد تحریمهای وضع شده و ساختار سیاسی آن، از بسیاری از جهات نمونه قابل مقایسه ای با ایران وجود ندارد. هیچ اقتصاد نفتی دیگری وجود نداشته که در معرض تحریمهای سیاسی و اقتصادی مشابه ایران قرار بگیرد.

 

در چند سال آینده رشد سریعی برای ایران پیش بینی می‌شود. بانک جهانی انتظار دارد با افزایش تولید نفت و گاز طبیعی، رشد تولید ناخالص داخلی در سال 2017 به 6.7 درصد برسد.

 

به گزارش ایسنا، موسسه مالی بین‌المللی (IIF) هم اخیرا در گزارشی اعلام کرد ایران در سال 2016 زمانی که تحریمها برداشته می‌شوند، بزرگترین رشد اقتصادی را در میان کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (منا) خواهد داشت.

 

این نهاد بین المللی در گزارش خود عنوان کرده است کشورهای معدودی در سال 2016 رشد قوی‌تری خواهند داشت و ایران در سال آینده با نرخ رشدی که از 1.4 درصد به حدود شش درصد افزایش خواهد یافت، در میان کشورهای منطقه منا متمایز خواهد بود.

کد خبر 519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 7 =