همکاری‌ ایتالیایی‌ها در صنایع کوچک و متوسط ایران

در هفته جاری هیأت بلندپایه‌ای از ایتالیا متشکل از نمایندگان شرکت‌های مختلف اقتصادی و صنعتی این کشور برای توسعه همکاری‌های دوجانبه و افزایش سطح روابط و مبادلات تجاری به ایران آمدند و بخش مهمی از حضور خود را به دیدار و مذاکره با فعالان بخش خصوصی برای حضور و همکاری در صنایع کوچک و متوسط ایران اختصاص دادند

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از ایسنا، چهارمین هیأت تجاری ایتالیایی طی ماه‌های اخیر، به ریاست کارلو کلندا - معاون توسعه بازرگانی ایتالیا - برای مذاکره و امضا تفاهم‌نامه‌های همکاری تجاری و صنعتی به ایران آمد.

 

بعد از توافق هسته‌ای، ایتالیا از جمله کشور‌هایی بود که در جهت توسعه همکاری‌ها و گسترش روبط تجاری با ایران علاقه زیادی نشان داده است و طی ماه‌های اخیر چهار هیات بزرگ اقتصادی را برای مذاکره و برقراری‌های همکاری به ایران فرستادند. اقداماتی که به نظر می‌رسد نشان از علاقه ایتالیا برای بازگردادن سطح روابط دو کشور به سال‌های قبل‌تر است.

 

در مذاکرات قبلی که میان مقامات دولتی دو کشوردر ماه‌های گذشته انجام گرفت بر روی همکاری‌ها و روابط دوجانبه در زمینه صنایع کوچک ومتوسط تاکید شد. موضوعی که زمینه را برای ورود فعالان بخش خصوصی ایران در مذاکرات دو جانبه با ایتالیایی‌ها فراهم کرد تا نقش بخش خصوصی برای برقراری بیشتر تعاملات اقتصادی و تجاری میان دو کشور بیش از گذشته پررنگ شود. به گونه‌ای که محسن جلال‌پور رییس اتاق بازرگانی ایران در دیدار خود با وزیر اقتصاد ایتالیا در مرداد ماه امسال تصریح کرد که اقتصاد ایران در بعد از توافق اقتصادی متکی به بخش خصوصی خواهد بود و ایتالیا به دلیل ظرفیت بالای خود در صنایع کوچک و متوسط می‌تواند نقش مهمی در این روند داشته باشد.

 

ایتالیا در سال‌های تحریم مهمترین کشور اروپایی بود که روبط تجاری و اقتصادی خود با ایران تا حدودی حفظ کرد با وجود کاهش سطح مبادلات تجاری میان دو کشور هیچگاه این روابط به صفر نرسید و این اراده در بخش دولتی و خصوصی دو کشور برای حفظ و تدام روابط اقتصادی وجود داشت.

 

در سال های اخیر میزان همکاری‌های تجاری ایران و ایتالیا از سال 1999 تا 2011 تقریبا به بیش از سه برابر رسید و حجم مبادلات تجاری دو کشور از حدود دو میلیارد یورو در سال 1999 به عددی نزدیک به هفت میلیارد یورو در پایان سال 2010 رسید و ایتالیا را به اولین شریک تجاری ایران در اتحادیه اروپا تبدیل کرد.

 

اما آمارهای جدیدتر از وضعیت مبادلات تجاری ایران و ایتالیا در سال 1393 نشانگر این است که میزان صادرات ایران به ایتالیا حدود 620 میلیون دلار بوده است که این میزان صادرات طی سال های اخیر بیشترین صادرات ایران به یک کشور اروپایی بوده است.

 

همچنین آخرین رقم ها از وضعیت واردات از این کشور حاکی از آن است که ایران در سال گذشته یک میلیارد و 60 میلیون دلار از ایتالیا واردات داشته است. همچنین طی چهار ماه نخست سال‌جاری حجم تجارت ایران و ایتالیا به 486 میلیون دلار رسید که نسبت به دوره مشابه سال گذشته رشد 4.5 درصدی را نشان می دهد.

 

اما به نظر می‌رسد می‌توان سفر‌های اخیر هیات‌های تجاری ایتالیایی از جمله سفر روز‌های اخیر هیات بزرگ اقتصادی این کشور را در جهت توسعه سطح روابط دو کشور ارزیابی کرد.

 

به گفته احمد پورفلاح - رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ایتالیا - ایتالیا مصمم است که بار دیگر به جایگاه قبلی روابط تجاری با ایران باز گردد، چرا که اکنون حجم روابط تجاری از هفت میلیارد یورو در هشت سال گذشته به 1.4 میلیارد یورو در سال 2014 رسیده است.

 

پورفلاح درباره حضور جدیدترین هیات ایتالیایی در ایران، زمینه‌های فعالیت شرکت‌هایی که به ایران آمدند را متنوع عنوان کرد و گفت که در این مذاکرات در بخش‌هایی از جمله خودرو،ساخت و ساز،محیط زیست،چرم،کاشی، سرامیک و به طورکلی صنایع کوچک ومتوسط مذاکراتی برای همکاری‌های دوجانبه انجام شود.

 

هیات ایتالیایی بخشی از سفر خود را به حضور در اتاق بازرگانی تهران اختصاص داد. در نشستی که با حضور این هیات در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد، مسعود خوانساری - رییس اتاق بازرگانی تهران - از همکاری های دو جانبه و مشترک درصنایع کوچک و متوسط خبر داد.

 

وی عنوان کرد که با توجه به بالا بودن توان و ظرفیت ایتالیا در بنگاه‌های کوچک و متوسط ایجاد زمینه‌های همکاری‌های مشترک میان صنایع کوچک و متوسط ایران با این بخش در ایتالیا از اهداف اتاق بازرگانی تهران دانست.

 

رییس اتاق تهران همچنین بخش گردشگری را به عنوان صنعت و زمینه مهم و مناسب برای همکاری‌های دوجانبه میان دو کشور عنوان کرد.

 

همچنین در این نشست مشترک - محمدمهدی بهکیش عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و ایتالیا - گفت: هم ‌اکنون سرمایه‌گذاران زیادی علاقه‌مند به ورود به اقتصاد ایران هستند. اما تاکید ایران، انجام سرمایه‌گذاری و فاینانس طرح‌های اقتصادی و رقابتی است.

 

بهکیش تصریح کرد که در اطراف ایران بازار‌های خوبی وجود دارد که به لحاظ زبان، فرهنگ و حوزه‌های جغرافیایی، خارج از دسترس ایتالیایی‌ها است، بنابراین شرکت‌های ایتالیایی می‌توانند از طریق ایران به این بازار دسترسی داشته باشند.

 

در رفت و آمد‌های هیات‌های تجاری دو کشور به نظر می‌رسد که تغییراتی در جهت افزایش سطح روابط اقتصادی دو کشور برداشته شده است، اما تا کنون بیشتر مذاکرات دو طرف در راستای شناخت زمینه‌های همکاری‌ برای آینده است و بر طبق گفته رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ایتالیا تا زمانی که سوئیفت و ارتباط بانکی ایران با شبکه‌های بین‌المللی برقرار نشود و تحریم‌ها به صورت عملی برداشته نشود نمی‌توان انتظار زیادی برای تغییر در سطح روابط ایران و ایتالیا را داشت. موضوعی که به نظر می‌رسد با مذاکرات انجام گرفته میان دو طرف در زمینه روابط بانکی و بیمه‌ای در آینده قابل حل باشد.

 

در بخش دیگری از حضور هیات ایتالیایی در ایران ملاقاتی بین رییس کل بانک مرکزی با معاون وزیر توسعه اقتصاد ایتالیا انجام شد. در این دیدار ولی الله سیف ضمن استقبال از گسترش روابط بانکی دو کشور، خواستار افزایش پوشش بیمه‌ای اعتبارات اسنادی توسط شرکت بیمه ساچه و بازگشت رتبه اعتباری ایران به شرایط قبل از تحریم ها شد.

 

رییس کل بانک مرکزی همچنین گفت که با توجه به عزم جدی بر اساس امکانات و ارتباطات مناسب دو کشور برای عملیاتی کردن حجم انبوه مبادلات بانکی، در گام اول می بایست ارتباطات بانکی به شرایط پیش از تحریم ها برگردد.

کد خبر 521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =