صادرات بخش دانش‌بنیان تنها با حضور شرکت‌های بزرگ داخلی تحقق می یابد

عضو هیات علمی دانشگاه تهران حضور فعال شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش صادرات را ضروری دانست و گفت: البته این نوع شرکت‌ها برای افزایش توان صادراتی خود باید در زنجیره تامین و عرضه یک شرکت بزرگ دارای مزیت ملی بالا قرار گیرند تا بتوانند در بازار جهانی رقابت کنند.

احسان چیت‌ساز روز سه شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اگزیم‌نیوز، افزود: تحقق این امر البته برای شرکت‌های نوپا بسیار پر ریسک است چرا که شرکت‌های دانش‌بنیان هنوز مزیت‌های رقابتی و ملی برای حضور در بازارهای بین‌المللی را بدست نیاورده‌اند به طوری که قطعاً در چنین فضایی با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهند شد، بنابراین باید تمام زیرساخت های لازم برای عملی کردن این امر مهیا شود.

وی اظهار داشت: بهترین شیوه برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا و نوآور در حوزه صادرات این است که آنها به عنوان یکی از حلقه‌های مهم به شرکت‌های بزرگ متصل شوند.

چیت‌ساز ادامه داد: در واقع این شرکت‌ها باید در زنجیره تامین و عرضه یک شرکت بزرگ که جایگاه و مزیت ملی بالایی دارد و می‌تواند در بازار جهانی رقابت کند، قرار بگیرند و با این اقدام ریسک کار خود را به شدت کاهش دهند.

وی با اشاره به لزوم برخورداری از منابع ریسک‌پذیر، این مهم را یکی از شروط موفقیت شرکت‌های دانش‌بنیان در عرصه‌های صادراتی و تجارت جهانی برشمرد و گفت: این مهم حتی در اقتصادهای بزرگ دنیا مانند ایالات متحده آمریکا نیز انجام می‌شود. در آن کشور نیز بیش از ۹۵ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان در همان پنج سال اول راه‌اندازی و ایجاد، منحل می‌شوند و باقی شرکت‌ها برای کاهش ریسک در بازار اقتصادی، خود را به عنوان یکی از حلقه‌های زنجیره تامین شرکت‌ها و برندهای بزرگ معرفی می‌کنند.

چیت‌ساز، خدمات تسهیل کننده فرآیند صادرات کالاها و همچنین آموزش و مشاوره شرکت‌ها در حوزه صادرات را از جمله نیازهای اساسی شرکت‌های دانش‌بنیان ذکر کرد.

وی افزود: نه می‌شود و نه می‌توان انتظار داشت یک شرکت دانش‌بنیان نوپا بتواند حتی در بازار کشورهای همسایه که در ظاهر مزیت‌های رقابتی متعددی از جمله اشتراکات فرهنگی و تمدنی وجود دارد، بتواند با منابع کم و در رقابت با برندها و تولیدات شرکت‌های بزرگ خارجی به موفقیت برسد.

چیت‌ساز در پایان تاکید کرد: اگر محصولات مبتنی بر استانداردهای جهانی تولید شود و کیفیت آنها بالا باشد، قطعاً خریداران زیادی در دنیا خواهد داشت، اما ورود به این بازار مستلزم شناخت درست بازار و نیازسنجی اصولی آن است.

کد خبر 52206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 12 =