دو نرخی بودن ارز در بازار، برخلاف قوانین اقتصادی است

یک کارشناس حوزه ارز با اشاره به لزوم تبعیت تصمیمات بازار از قوانین اقتصادی، گفت: وجود ارز دو یا چند نرخی نه تنها سبب انحراف قیمت‌ها بلکه در درازمدت باعث آشفتگی بازار، بروز فساد، ایجاد رانت و در نتیجه تورم افسارگسیخته در حوزه اقتصادی کشور خواهد شد.

میثم رادپور روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به معایب وجود ارز چند نرخی در اقتصاد، این سیاست را یکی از اشتباهات بزرگ دولت‌ها دانست و افزود: قانونی در اقتصاد وجود دارد مبنی بر آنکه بازار (اقتصاد) به خودی خود قیمت‌ها را به سمت نرخ واحد سوق می‌دهد یعنی ارز با هر قیمتی عرضه و کالا با هر نوع ارزی وارد و یا تولید شود، در نهایت بعد از گذشت زمان کوتاهی، همه قیمت‌ها را به نرخ واحد خواهد رساند.

وی یادآور شد: به بیان ساده‌تر یعنی اگر کالا چه با ارز نیمایی و چه آزاد اما با قیمت واحد به دست مصرف‌کننده برسد بعد از مدتی سبب حذف افسارگسیختگی، کاهش نرخ تورم و تقویت قدرت خرید مردم می شود.

این کارشناس ارزی با بیان اینکه هر نوع سیاست‌گذاری در اقتصاد باید با احترام به قوانین صورت بگیرد، تاکید کرد: هیچ دولتی در هیچ جای جهان نمی‌تواند برخلاف قوانین اقتصادی، به پویایی و شکوفایی اقتصادی برسد.

رادپور بیان کرد: ارز دو نرخی یعنی دولت تلاش کند به طور مصنوعی، قیمت‌های متنوع برای کالاهای واحد ایجاد کند و این در میان‌مدت به راحتی تحت تاثیر قوانین اصیل اقتصاد قرار خواهد گرفت و نرخ های متنوع به سمت بالاترین قیمت سوق پیدا می‌کنند. طبیعی است که در این روند، قدرت خرید تا چه حد کاهش و تورم تا چه میزان افزایش خواهد یافت.

وی در پایان تاکید کرد: متاسفانه مشکل جدی که کشورمان در این سال ها با آن مواجه بوده و دولت‌ها و مجلس به آن دامن زده اند، دو و چند نرخی بودن ارز است که باید یک روزی دولت و مجلس به اتفاق هم این شهامت را داشته باشند که چند نرخی بودن ارز را برطرف کنند و اجازه دهند نرخ ارز از طریق سازوکار بازار تعیین شود و به معنای واقعی در راستای اقتصاد آزاد گام بردارند که آن موقع می توان گفت ما به سمت رفع شکاف های طبقاتی و توزیع عادلانه ثروت حرکت خواهیم کرد.

کد خبر 52207

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 8 =