دولت قبل با بی‌ثباتی در بازار ارز و تصمیمات غیرعلمی به تولید و کارفرمایان ضربه زد

نماینده کارآفرینان در شورای عالی کار گفت: دولت قبل به شکل‌های مختلف مانند بی‌ثباتی در بازار ارز، حرکت‌های غیرفنی و غیرعلمی و شخصی نگر به تولید و کارفرمایان ضربه زد.

به گزارش اگزیم نیوز، «اصغر آهنی‌ها» روز دوشنبه در گفت‌وگویی به مناسب روز کارآفرینی، اظهار داشت: بی‌ثباتی،صدور و وجود بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌های دستوری و نبود قوانین تولید محور در دولت‌های گذشته به اقتصاد و کارآفرینی کشور ضربه وارد کرد.

وی افزود: بخشنامه‌های ممنوعیت واردات و یا صادرات که یک‌باره در دولت قبل اعلام می‌شود، مشکلات را برای تولید و کارآفرینی کشور ایجاد می‌کرد؛ چرا که کارآفرینی در خصوص صادرات و یا واردات برنامه‌ریزی انجام داده و بر اقدام به کار کارشناسی می‌کند، این در حالی است که در کشورمان اپیدمی نمایشی داریم، به‌گونه‌ای که مسئولان با مشکلات به‌صورت نمایشی برخورد می‌کنند و با عمل فاصله دارند.

این کارآفرین ادامه داد: دولت سیزدهم تازه کار خود را آغاز کرده است و انتظار داریم که با توجه به تذکرهای رهبری در بخش تولید و اقتصاد به‌صورت راهبردی عمل کنند، متأسفانه دولت‌ قبل در عمل به بیانات رهبری از راهبرد تا عمل ضعیف بود.

وی با بیان اینکه عامل‌های مختلفی در بحث توسعه و ایجاد کارآفرینی وجود دارد، گفت: بعضی از قوانین که ما در کشور داریم برای این دوره و تولید محور نیست و یا برای کارفرمایان آن‌قدر پیچ‌وخم وجود دارد که نمی‌توانند از آن بهره ببرند.

آهنی‌ها، افزود: حرکت افراد به سمت دلالی و واسطه‌گری برای کسب درآمد راحت و حتی وجود نفت باعث شد تا در کشورمان بحث کار و کارآفرینی در عمل ضعیف شود.

وی افزایش نرخ ارز در بازار را یکی از مهم‌ترین مشکلات بخش کارآفرینی عنوان کرد و گفت: سرمایه در گردش برای تأمین مواد اولیه باید با نرخ ارز متناسب باشد، درحالی‌که این نسبت و تناسب در دولت‌های قبل وجود نداشت و میزان سرمایه در گردش متناسب با تورم ایجادشده در کشور نبود.

نماینده کارآفرینان در شورای عالی کار، ادامه داد: در کشور به دلیل اینکه ۸۵ درصد نیروهای کار جزو مشاغل سخت و زیان بودند، بازنشسته شدند این امر باعث شد که افراد بدون رسیدن به سن واقعی بازنشست شوند و از جرعه تولید خارج شوند.

نداشتن مهارت نیروی انسانی یکی دیگر از مشکلات است

وی یکی دیگر از مشکلات کارآفرینی را نداشتن مهارت نیروی انسانی بیان کرد و گفت: نیروهای کار ما مهارت محور آموزش نمی‌بینند، بیشترین رقم بیکاری به تحصیل اختصاص دارد که باوجود سپری کردن این‌همه درس و دانشگاه مهارت تخصصی خوب آموزش نمی‌بینند و خالی از مهارت هستند.

وی خاطرنشان کرد: کارفرمایان نیروهای انسانی را در مجموعه‌های کارگاه‌ها و صنایع آموزش می‌دهند ولی بعد از یک مدت کوتاه نیروی انسانی به‌راحتی از مجموعه جدا می‌شود و در جای دیگری مشغول به کار می‌شود که این امر باعث وجود مشکلاتی برای کارآفرینان می‌شود.

آهنی‌ها تأکید کرد: امنیت شغلی تنها اختصاص به بخش کارگری و نیروی کار ندارد بلکه یک موضوع دوطرفه است، نباید روابط یک‌طرفه شود.

سازمان تأمین اجتماعی را به شرکای اجتماعی بسپارند

وی مباحث سازمان تأمین اجتماعی و امور مالیاتی را از دیگر مشکلات مطرح کرد و گفت: بیشترین بدهی از دولت‌های قبل برای تأمین اجتماعی رقم خورده که نشانگر مدیریت غلط در مجموعه است؛ باید سازمان تأمین اجتماعی را به شرکای اجتماعی بسپارند تا کنترل صورت گیرد و کسانی خدمات دریافت کنند که هزینه پرداخت می‌کنند.

نماینده کارآفرینان در شورای عالی کار گفت: در سال گذشته برای اینکه بودجه مدنظر برسند، فشار مالیاتی به بخش‌های مختلف وارد می‌کردند و کارفرماها را دچار آسیب می‌شدند این در حالی است که باید فشار مالیاتی به فراریان مالیاتی تعلق گیرد.

وی با اشاره به اینکه مشکلات مختلف عرصه را برای فعالان اقتصادی تنگ می‌کند، گفت: عدالت باید در عمل ایجاد شود تا فضای کسب‌وکار بهبود پیدا کند. در این صورت است که سرمایه و کارآفرین به‌صورت خودکار وارد عرصه تولید می‌شود.

آهنی‌ها بیان داشت: براساس آمارها، کشورمان در فضای کسب‌وکار رتبه ۱۲۰ در جهان را دارد که این آمار خیلی پایین است، باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌شد که سالانه این رتبه به زیر ۵۰ می‌رسید.

کد خبر 52238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 17 =