کشف محموله ترانزیتی ۱۴۴۰لیتری «هرویین مایع» توسط گمرک

معاون حقوقی گمرک از کشف ۱۴۴۰لیتر «هرویین مایع» از محموله آب مقطر ترانزیتی پاکستانی به مقصد امارات، توسط گمرک خبر داد.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم‌نیوز، فریده زبیدی، معاون حقوقی و نظارت گمرک جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: قاچاق مواد مخدر از جمله جرائم فراملی است و با توجه به سود سرشار حاصل از آن، مافیای بین المللی به طور مستمر در حال تلاش برای جاسازی حرفه ای انواع مواد مخدر سنتی، صنعتی  و پیش سازها در داخل کالاهای  تجاری، کانتینر ها... هستند. متاسفانه  بدلیل موقعیت جغرافیایی و همسایگی با کشورهای تولید کننده مواد مخدر، ایران در مسیر عبور این مواد افیونی به سمت بازارهای مصرف کشورهای اروپایی، شرق آسیا، استرالیا و کشورهای عربی قرار دارد.

وی افزود: علاوه بر آثار مخرب سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی قاچاق مواد مخدر، این پدیده شوم بر سیستم روان حمل و نقل بین الملل، بازارهای تجاری و بازرگانی نیز اثر مخربی می‌گذارد. گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز در کنار سایر ارگان های مقابله ای و بر اساس وظایف انسانی و بین المللی خود و در چارچوب کنوانسیون تجدید نظر شده کیوتو  حداکثر تلاش و همت خود را صرف شناسایی جاسازی های حرفه ای و مقابله با این پدیده شوم کرده و به حمدالله  ضربات قابل توجهی بر پیکره باندهای کلان قاچاق مواد مخدر وارد کرده  است.

معاون حقوقی گمرک در خصوص کشف بزرگ محموله مواد مخدر ترانزیتی گفت: محموله ترانزیتی به وزن چهل تن تحت عنوان آب مقطر از مبدأ کشور پاکستان برای انتقال به کشور امارات متحده عربی از طریق مرز میرجاوه در استان سیستان و بلوچستان به کشور وارد و قصد خروج از کشور از طریق گمرک شهید رجایی را داشت که کارکنان خدوم گمرک شهید رجایی با بهره گیری از شاخص های خطر و تجربیات قبلی به احتمال جاسازی مواد مخدر  به گالن های محموله آب مقطر مشکوک شدند.

وی افزود: پس از بررسی این محموله که شامل دو هزار گالن ۲۰ لیتری بود مشخص شد که از مجموع گالن‌ها، ۷۲ گالن به جای آب مقطر، حاوی مایع قهوه ای رنگ با بوی تند اسیدی است برهمین اساس نمونه کالای مورد نظر برای بررسی دقیق و علمی به آزمایشگاه تشخیص و آنالیز پلیس مبارزه با مواد مخدر ارجاع شد.

زبیدی توضیح داد: پس از انجام آزمایش مورد نظر مشخص شد که ماهیت نمونه مورد بررسی هروئین مایع بوده است که به این ترتیب ۷۲ گالن ۲۰ لیتری به وزن ۱۴۴۰ لیتر «هرویین مایع» که حاوی ۴۶۸ کیلوگرم «هروئین خالص» بود، کشف شد.

معاون حقوقی گمرک در ادامه با اشاره به لزوم تجهیز مبادی رسمی کشور به دستگاه های ایکس ری و سگ های مواد یاب اعلام کرد: ساختار سازمانی گمرکات اجرایی کشور در حوزه مبارزه با مواد مخدر نیازمند اصلاح و بازنگری بوده و ان شاالله در صورت به کارگیری نیروهای متخصص، متعهد و آموزش دیده، نتایج مطلوب تری حاصل خواهد شد.

زبیدی درپایان گفت: همکاری با سایر دستگاه ها و سازمان های مبارزه با مواد مخدر نیز همواره در دستور کار گمرک قرار داشته که بر این اساس، در روزهای اخیر میزان ۸۵۰ کیلوگرم هرویین با همکاری گمرک، توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) در مرز پیرانشهر استان آذربایجان غربی در محموله بلوک های سیمانی کشف شد.

کد خبر 52245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =