جزییات قیمت کالاهای اساسی در فروردین ماه

بررسی قیمت کالاهای اساسی در پایان فروردین نسبت به اسفند سال قبل نشان می‌دهد که گوجه فرنگی با ۲۳ درصد و خرما، قند و شکر هر کدام با ۱۲ درصد افزایش قیمت در صدر افزایش قیمت قرار دارند و بیشترین کاهش قیمت نیز مربوط به موز بوده است.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم‌نیوز، براساس گزارش کارگروه رصد و پایش قیمت اقلام اساسی و پرمصرف بازار کشور منتهی به ۳۰ فروردین ماه که از سوی انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان منتشر شده، ‌ قیمت مرغ گرم، گوسفند زنده، انواع لبنیات، انواع روغن خوراکی، برنج وارداتی، سیب زرد و قرمز، رب گوجه فرنگی، سیمان خاکستری پاکتی، انواع تایر سواری، پودر شوینده و دستمال کاغذی تقریبا نسبت به ماه قبل از آن تغییری نکرده است.

در پی بازگشایی مدارس، کاغذ ۸ درصد گران شد

اما در این زمان قیمت گوشت گوسفندی و گوساله، گوساله زنده، شکر بسته بندی، انواع چای، برنج ایرانی، ماکارونی، حبوبات، پیاز، گچ سفید، مقاطع فولادی، روغن موتور و کاغذ یک تا ۱۰ درصد افزایش یافته است.

بر این اساس میانگین کشوری قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی و گوساله با چهار و سه درصد افزایش نسبت به ماه قبل به حدود ۱۵۳ و ۱۶۱ هزار تومان و هر کیلو گوساله زنده با سه درصد افزایش به ۶۱ هزار تومان رسیده است.

میانگین قیمت برنج ایرانی در فروردین؛ ۸۴ هزار تومان!

همچنین قیمت هر کیلو چای با دو و سه درصد افزایش به حدود ۱۳۹ و ۱۳۴ هزار تومان رسیده است. قیمت هر کیلو برنج ایرانی طارم و هاشمی با دو و چهار درصد افزایش نسبت به اسفند سال قبل به ۸۴ هزار تومان رسیده است. در مدت یاد شده ماکارونی ۵۰۰ گرمی نیز شش درصد گران شده و در فروردین امسال به قیمت ۹۴۰۰ تومان فروخته شده است.

در بین انواع حبوبات نیز در فروردین امسال، قیمت هر کیلو نخود با پنج درصد، عدس با سه درصد و لوبیا چیتی و لپه هر کدام با دو درصد افزایش نسبت به ماه قبل به ترتیب به ۴۷، ۴۸، ۴۹ و ۴۷ هزار تومان رسیده است. قیمت پیاز هم در مدت یاد شده سه درصد افزایش داشته و قیمت آن به حدود ۹۰۰۰ تومان رسیده است.

همچنین در این مدت گچ سفید چهار درصد، مقاطع فولادی دو درصد، روغن موتور دو درصد و کاغذ هشت درصد گران شده است. در حاشیه این گزارش علت افزایش قیمت کاغذ، افزایش تقاضا در پی بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها عنوان و همچنین به محدود شدن عرضه روغن موتور و فروش اجباری آن اشاره شده است.

قیمت شکر به بیش از ۲۲ هزار تومان رسید

در این میان قیمت شکر فله، قند شکسته، گوجه فرنگی و خرما مضافتی نسبت به ماه قبل، یعنی اسفند سال قبل، بیش از ۱۰ درصد افزایش یافته است.  

بر این اساس قیمت هر کیلو شکر و قند در فروردین با ۱۲ درصد افزایش به ۲۲ هزار و ۵۰۰ و ۲۵ هزار تومان رسیده است. خرمای مضافتی نیز در مدت یک ماه مورد نظر ۱۲ درصد افزایش یافته و قیمت هر کیلو از این محصول در پایان فروردین به ۵۲ هزار تومان رسیده است.

گوجه فرنگی هم که اخیرا وضعیت بازار آن به دلیل مشکلات کامیون داران خبرساز شده بود در فروردین صدرنشین افزایش قیمت بوده، به طوری که با ۲۳ درصد افزایش، هر کیلو از این محصول نزدیک به ۱۵ هزار و ۸۰۰ تومان فروخته شده است.

قیمت کدام اقلام کاهش یافت؟

البته بر اساس گزارش کارگروه رصد و پایش قیمت اقلام اساسی و پرمصرف بازار کشور منتهی به ۳۰ فروردین ماه، قیمت تخم مرغ، موز، پرتقال تامسون، سیب زمینی و آب معدنی یک تا ۱۰ درصد نسبت به ماه قبل کاهش یافته است.

بیشترین افت قیمت معادل هفت درصد و مربوط به موز بوده که قیمت هر کیلو از آن بیش از ۳۴ هزار تومان رسیده است.

همچنین در فروردین امسال قیمت تخم مرغ ۶ درصد، پرتقال تامسون ۵،   آب معدن ۴ و سیب زمینی ۳ درصد نسبت به اسفند سال قبل کاهش یافته است.

کد خبر 52247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 14 =