بخش خصوصی برای توسعه روابط اقتصادی با قرقیزستان آماده است

رئیس اتاق بازرگانی ایران در دیدار با سفیر قرقیزستان در تهران، با اشاره به روابط تاریخی و اشتراکات فرهنگی دو کشور، از آمادگی بخش خصوصی ایران برای توسعه مبادلات تجاری با قرقیزستان خبر داد که با استقبال طرف مقابل روبرو شد.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم‌نیوز از روابط عمومی اتاق بازرگانی ایران، غلامحسین شافعی در دیدار با سفیر قرقیزستان در تهران که در اتاق مشهد انجام شد، از مشهد به‌عنوان نقطه توسعه مجموعه فعالیت‌های اقتصادی ایران با قرقیزستان یادکرد و افزود: از بدو به استقلال رسیدن قرقیزستان در آسیای مرکزی، نخستین فعال اقتصادی و تاجر ایرانی، از استان خراسان رضوی و شهر مشهد پا به عرصه تجارت در قرقیزستان گذاشت.

شافعی، قوانین مبتنی بر اقتصاد آزاد را مهم‌ترین شاخصه اقتصاد قرقیزستان دانست و اظهار کرد: این قوانین به نحو مطلوبی در این کشور برقرار است و یک نقطه قوت برای اقتصاد این کشور و ظرفیتی ارزشمند برای جذب سرمایه‌گذاری به شمار می‌آید و حتی چنانکه گفته شده، مقرر است تا این قوانین در جهت تعالی هر چه بیشتر، در شرف بازخوانی و تجدیدنظر قرار بگیرد.

رئیس اتاق ایران، عضویت کشورمان در اتحادیه اقتصادی اوراسیا و پیمان شانگهای را عواملی برشمرد که می‌توانند دریچه‌ای تازه را به روی توسعه اقدامات اقتصادی ایران با قرقیزستان بگشایند و گفت: بخش خصوصی ایران مشتاق توسعه تعاملات اقتصادی با قرقیزستان است و اتاق بازرگانی آمادگی دارد در این رابطه همکاری لازم را به عمل آورد.

شافعی یادآور شد: در طول سالیان اخیر، تجار و سرمایه‌گذاران ایرانی در کشور قرقیزستان سرمایه‌گذاری کرده و اقدام به راه‌اندازی واحدهای تولیدی کرده‌اند و این انتظار وجود دارد که با شرایط جدید ایجادشده، شاهد استمرار این نوع حرکت و تعامل اقتصادی با قرقیزستان باشیم.

وی زمینه فعالیت ایران با قرقیزستان را بسیار متنوع خواند و خاطرنشان کرد: ارتباط تجاری دو کشور از حجم قابل‌توجهی برخوردار است و در بخش‌هایی همچون معدن، کشاورزی و صنایع کوچک و متوسط، امکانات قابل‌توجهی برای همکاری طرفین وجود دارد.

منابع آبی قرقیزستان، ظرفیتی برای کشت فرا سرزمینی ایران

رئیس اتاق ایران در بخش دیگری از سخنانش، به منابع آبی کم‌نظیر کشور قرقیزستان اشاره و تصریح کرد: این کشور از این حیث در موقعیتی ویژه جهت انجام فعالیت‌های کشاورزی قرار دارد. از سویی، نظر به کمبود منابع آبی در ایران، موضوع کشت فراسرزمینی چند سالی است که در کشورمان موردتوجه نهادهای متولی قرارگرفته و با توجه به ارتباط خوب دو کشور، ظرفیت تمرکز بر کشت فرا سرزمینی در قرقیزستان وجود دارد و باید تعاملات و مذاکراتی در همین رابطه میان بخش خصوصی و دولتی ایران و قرقیزستان انجام بگیرد.

شافعی همچنین با اشاره به کارنامه ایران در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی به قرقیزستان و به‌ویژه شهر بیشکک، عملکرد شرکت‌های فعال در این بخش را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: در بحث ایجاد و توسعه راه‌های ارتباطی این کشور، اقدامات ارزنده‌ای از سوی شرکت‌های ایرانی در گذشته انجام‌شده و می‌توان با برنامه‌ریزی برای آینده، از این ظرفیت قابل‌توجه در بخش خدمات فنی و مهندسی ایران استفاده نمود.

وی به اهمیت صنعت حمل‌ونقل به‌ویژه حمل‌ونقل ریلی در توسعه ارتباطات دو کشور نیز اشاره کرد و افزود: کشورهای واسط ما در این موضوع اثرگذار هستند و مشکلاتی در این مسیر وجود دارد که باید هر دو کشور طی مذاکره با کشورهای واسط، در راستای حل‌وفصل آن‌ها، اقدام کنند.

رئیس اتاق ایران با اشاره به اعلام خبر سفر قریب‌الوقوع وزیر امور خارجه قرقیزستان به کشورمان افزود: اهتمام ما بر این است که فعالان اقتصادی از این رویداد نهایت بهره را ببرند و برنامه جامعی نیز برای این دیدار تدارک خواهیم دید.

شافعی ضمن تقدیر از تلاش‌های تورداقون صدیق اف، سفیر قرقیزستان در تهران به جهت توسعه تعاملات اقتصادی، ابراز امیدواری کرد: با توجه به سیاست‌های دو دولت، بر حجم فعالیت‌های اقتصادی طرفین افزوده شود و از امکانات و ظرفیت‌های موجود در راستای رونق‌بخشی به تعاملات، بهره لازم گرفته شود.

آماده همکاری‌های اقتصادی مشترک با ایران هستیم

سفیر قرقیزستان در تهران با اشاره به ارتباط ۳۰ ساله دیپلماتیک بین ایران و کشورش عنوان کرد: ما با ایران مشترکات فرهنگی زیادی داریم و امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم مجامع تجاری و نمایشگاه‌هایی به مناسبت سی‌امین سالگرد روابط دیپلماتیک در دو کشور برگزار نماییم.

تورداقون صدیق‌اف در دیدار با رئیس اتاق ایران در اتاق مشهد، افزود: استان خراسان رضوی به‌عنوان یکی از مناطق توسعه‌یافته اقتصادی ایران، نقشی ویژه در روابط دو کشور دارد. مشهد اولین شهر ایران بود که تجار قرقیز برای تجارت وارد آن شدند. این کلان‌شهر در توسعه اقتصادی دو کشور نقشی اساسی دارد.

وی ادامه داد: اقتصاد قرقیزستان هم‌اکنون پویا و در حال رشد است و سرمایه‌گذاران از سراسر جهان به‌ویژه کشور دوست و همسایه، ایران در آن به‌طور گسترده حضور دارند. ما آماده همکاری‌های اقتصادی مشترک با ایران هستیم.

سفیر قرقیزستان اظهار کرد: در حال حاضر قرقیزستان آمادگی خود را برای توسعه همکاری‌ها از طریق سازمان‌دهی سرمایه‌گذاری مستقیم خصوصی ایران در پروژه‌های زیرساختی خود در زمینه‌هایی چون نیروگاه آبی، سدسازی، صنعتی و عمرانی، کشاورزی، صنایع تبدیلی، بهداشت و درمان و گردشگری اعلام می‌کند. ما تلاش‌های لازم را برای جذب تجار و گردشگران ایران به کشورمان انجام می‌دهیم. به‌ویژه برای جذب گردشگران، تسهیلاتی در صدور ویزا ارائه می‌دهیم.

وی گفت: به‌منظور ایجاد شرایط دوطرفه، پرواز مستقیم مشهد- بیشکک باید راه‌اندازی شود و در این زمینه در حال تلاشیم. در نگاه اول، قرقیزستان کشوری کوچک با جمعیتی کم (حدود ۶ میلیون نفر) است؛ اما کشور ما عضو بسیاری از سازمان‌های اقتصادی منطقه و بین‌المللی است که این مسئله، امکانات و ظرفیت‌های خوبی برای تجار خارجی فراهم می‌کند.

صدیق اف با اشاره به روند تسهیل شده برای سرمایه‌گذاران در قرقیزستان توضیح داد: دولت ما تلاش‌های لازم را برای حمایت از سرمایه‌گذاری‌های خارجی انجام می‌دهد و برای اتباع خارجی ظرفیت‌هایی برابر با سرمایه‌گذاران داخلی، فراهم می‌کند.

کد خبر 52251

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =