تایید کاهش تورم از سوی بانک مرکزی و منتقدانی که باز هم سیاسی‌کاری کردند

رئیس‌جمهور در چند روز گذشته از کاهش ۱۳ درصدی در ۶ ماه عملکرد دولت سیزدهم خبر داد که برخی منتقدان آن را غیرواقعی عنوان کردند در حالی که بانک مرکزی سخنان رئیس‌جمهور را تایید کرد و بی‌اعتباری نقدها را آشکارتر ساخت.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم نیوز؛ اقتصاد ایران در دهه نود بخصوص چند سال اخیر با مشکلات و تلاطم‌های بسیاری مواجه بوده است که در سفره و معیشت مردم خود را نشان داد. دولت قبل که با شعار رونق اقتصادی و بهبود وضعیت معیشتی جامعه سرکار آمد، در پایان هشت سال فعالیت خود اقتصاد ایران با عقب‌گرد مواجه کرد به طوری که با ثبت بالاترین نرخ تورم در ۷۰ سال اخیر، قدرت خرید مردم را به قبل از سال ۱۳۹۰ بازگرداند.

دولت سیزدهم در حالی از شهریورماه ۱۴۰۰ سکان مدیریت کشور را به عهده گرفت که کشور با مشکلات بسیاری مواجه بود که یکی از آنها روند صعودی نرخ رشد تورم بود که از سال مردادماه ۱۳۹۷ آغاز شده بود و تا پایان عمر دولت دوازدهم ادامه داشت؛ اما با سرکار آمدن دولت سیزدهم، نرخ رشد تورم با اقدامات دولت روند نزولی به خود گرفت به طوری که روز پنجشنبه گذشته «آیت‌الله رئیسی» ریاست جمهوری، در سخنانی در جمع هنرمندان گفت: موفقیت دولت این است که ظرف هشت ماه توانسته تا حدی جلوی سیل تورمی گذشته را بگیرد و نرخ رشد تورم مهارشده و در ماه‌های آتی کمتر و کمتر خواهد شد.

وی بیان کرد: اتخاذ تصمیمات مهم پولی و مالی در این مدت موجب شد که نرخ تورم دوازده‌ماهه از حدود ۶۰ درصد در شهریور ۱۴۰۰ به ۴۶ درصد در اسفند ۱۴۰۰ رسیده؛ یعنی بیش از ۱۳ واحد درصد کاهش داشته است.

این آمار موردانتقاد کارشناسان قرار گرفت که صحت آن را زیر سؤال برده و این سؤال را مطرح کردند که چه کسی به رئیس‌جمهور مشاور و اطلاعات غلط می‌دهد.

«حسام‌الدین آشنا»، مشاور حسن روحانی نیز در توییتی به این آمار واکنش نشان داد و با اعلام آمار سال به سال تورم بر اساس نرخ مرکز آمار ایران، نوشت: برای اولین بار در دو سال متوالی یعنی سال‌های ۹۵ و ۹۶، نرخ تورم کشور یک رقمی بوده است.

وی نوشت: به استناد گزارش رسمی مرکز آمار ایران، نه در سال‌های ۹۶ تا ۹۹ نرخ تورم بالای ۴۰ درصد بوده و نه در شهریور ۱۴۰۰ نرخ تورم دوازده‌ماهه ۶۰ درصد بوده و نه در اسفند ۱۴۰۰ نرخ تورم ۴۶ درصد.

منتقدان و رسانه‌هایشان عنوان می‌کردند که گزارش مرکز آمار در خصوص نرخ تورم ۱۲ ماهه در شهریورماه نیز ۴۵.۸ درصد بوده که باز این رقم نیز با آمار اعلامی از سوی رئیس‌جمهوری مغایرت دارد.

این منتقدان همیشه در صحنه با اشاره به آمار نرخ تورم اعلامی مرکز آمار ایران، آمارهای اعلام شده توسط رئیس‌جمهور را نادرست و غیردقیق عنوان کردند اما اصل ماجرا موضوعی دیگر بود که این افراد به آن توجه نکرده بودند.

به گزارش ایرنا، رئیس‌جمهور آمار استخراج شده نرخ تورم توسط بانک مرکزی را اعلام کرده بود نه مرکز آمار. آماری که به دستور «عبدالناصر همتی» رئیس سابق بانک مرکزی در دولت روحانی جلوی انتشار آن گرفته شده بود. او پس از جهش‌های ارزی در سال ۹۷ و پس از اینکه سکان بانک مرکزی را در دست گرفت، به بهانه بررسی مشترک با مرکز آمار مانع انتشار نرخ تورم بانک مرکزی شد؛ مرکزی که بیش از چند دهه مرجع رسمی نرخ تورم بود.

حسام‌الدین آشنا در سال ۹۷ و پس از افزایش شدید و چند برابری نرخ ارز، در کانال شخصی خود در تلگرام نوشت: روحانی یک تنش ارزی کوتاه‌مدت را تبدیل به یک فرصت راهبردی برای اصلاح ساختاری بازار ارزی کشور کرد. دیشب رئیس‌جمهور با ارائه تحلیلی همه‌جانبه از واقعیات اقتصادی، عوامل و بازیگران مؤثر در تنش ارزی اخیر و نقد تجربیات سه دهه گذشته کشور در مواجهه با شرایط مشابه، از مسئولان و مشاوران اقتصادی، بانکی، سیاسی، اجتماعی، امنیتی، اطلاعاتی و ارتباطی درخواست کرد ملاحظات و راهکارهای پیشنهادی خود را با صراحت و دقت بیان کنند.

مشاور حسن روحانی که امروز آمار نرخ تورم را زیر سؤال می‌برد؛ بهتر است از این سخن بگوید که چه شد اقتصاد ایران در دهه نود عقب‌گرد داشت و هیچ کدام از عده‌های دولت قبل محقق نشد؛ چرا امروز سخن نمی‌گوید که جهش‌های ۷۰۰ درصدی نرخ ارز باعث ثبت تورم‌های بی‌سابقه در اقتصاد ایران شده است اما امروز برای اینکه آمار آیت‌الله رئیسی را زیر سؤال ببرد، بدون توجه به اینکه تحقیق کند که رئیس‌جمهور آمار چه مرکزی را اعلام کرده، سریع دست به توییت شده و آن را غیرواقعی می‌داند.

گزارش بانک مرکزی چه می‌گوید؟

بر اساس این گزارش، نرخ تورم محاسبه شده توسط بانک مرکزی در اسفندماه ۱۳۹۹ به ۴۷.۱ درصد رسیده بود، این نرخ در شهریورماه سال ۱۴۰۰ به ۵۹.۳ درصد رسید که بالاترین نرخ در تاریخ ۷۰ سال اقتصاد ایران است.

نرخ تورم اسفندماه ۱۴۰۰ که توسط بانک مرکزی استخراج شده عدد ۴۶.۲ درصد را ثبت کرد که نسبت به نرخ تورم شهریورماه ۱۳.۱ واحد درصد کاهش را نشان می‌دهد.

نرخ تورم نقطه‌ای اعلام شده توسط بانک مرکزی نیز در شهریورماه ۱۴۰۰ به ۵۴.۹ درصد رسیده بود که در اسفندماه ۱۴۰۰ با ۲۵.۴ درصد کاهش به ۲۹.۵ درصد رسیده است.

کاهش ۲۵ درصدی تورم نقطه به نقطه در دولت سیزدهم

«پیمان قربانی»، معاون اقتصادی بانک مرکزی نیز با تأکید بر اینکه آمار مربوط به تورم همچنان در بانک مرکزی تولید می‌شود و به‌صورت ماهانه در اختیار مقامات و مسئولان اقتصادی کشور قرار می‌گیرد، گفت: نرخ تورم از ۴۷.۱ درصد در سال ۱۳۹۹ به ۵۹.۳ درصد در شهریورماه ۱۴۰۰ رسید که در ۷ دهه گذشته بی‌سابقه بوده است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه از شهریورماه ۱۴۰۰ به بعد نرخ تورم ۱۲ ماهه در مسیری نزولی قرار داشته و با ۱۳.۱ واحد درصد کاهش به ۴۶.۲ درصد در اسفندماه ۱۴۰۰ رسیده است، تأکید کرد: بر این اساس، آماری که رئیس‌جمهور درباره کاهش ۱۳ درصدی نرخ تورم بیان کردند کاملاً صحیح و مستند به آمار بانک مرکزی بوده است.

قربانی از کاهش چشمگیر نرخ تورم نقطه به نقطه در دولت سیزدهم نیز خبر داد و افزود: نرخ تورم نقطه به نقطه نیز که در شهریورماه ۱۴۰۰ در سطح ۵۴.۹ درصد قرار داشت، با ۲۵.۴ واحد درصد کاهش به ۲۹.۵ درصد در اسفند ۱۴۰۰ رسیده است.

معاون اقتصادی بانک مرکزی در پایان تأکید کرد: بانک مرکزی برنامه جامعی بر اساس مدیریت پایه پولی در سال ۱۴۰۱ تدارک دیده است و امید می‌رود با مجموعه اقدامات مناسب در حوزه‌های سیاستی پولی و مالی، شاهد مهار مناسب نرخ تورم در آینده باشیم.

منتقدان عجول

برخی افراد بخصوص آنهایی که در دولت گذشته مسئولیت داشتند، از هر بهانه‌ای برای زیر سؤال بردند دستاوردهای دولت سیزدهم استفاده می‌کنند؛ این منتقدان به عملکرد دولت آیت‌الله رئیسی چشم خود در مقابل اقدامات و کارنامه دولت قبل به دلیل منافع خود بسته‌اند و نمی‌گویند دولت سیزدهم در چه شرایطی سکان اقتصاد کشور را به دست گرفته است.

تحقق وعده دولت سیزدهم برای کاهش تورم با توجه به این که نرخ تورم در پایان دولت روحانی به بالاترین سطح ۷۰ سال اخیر رسیده بود کار دشواری بود، هرچند دولت سیزدهم با انضباط مالی و پولی به تدریج در حال کاستن از تورم است و این روند هم در گزارش مرکز آمار ایران و هم بانک مرکزی تأیید شده است.

آیت‌الله رئیسی در سال گذشته زمانی که برای دفاع از کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ در صحن علنی مجلس حضور یافت نیز با بیان این که حل مسئله تورم خواست مردم و همه دلسوزان است، گفت: امروز دنبال کنترل تورم هستیم و آمارها هم نشان می‌دهد که سیر نزولی تورم آغاز شده است. با اقدامات و پیگیری‌هایی که صورت گرفت، سیر تورم که نه فقط در چند سال اخیر بلکه در تاریخ ۵۰ تا ۶۰ ساله کشور بی‌نظیر بود، امروز سیر صعودی آن نزولی شده و این آغاز مبارکی است که بعداً به کاهش قیمت‌ها و کاهش تورم به طور جدی در حوزه‌های مختلف منجر شود.

دولت آیت‌الله رئیسی در حالی روند صعودی نرخ تورم را نزولی کرد که دولت با کسری بودجه ۴۲۰ هزار میلیارد تومانی، افزایش بدهی شدید دولت به بانک مرکزی، بازپرداخت اوراق فروخته شده توسط دولت قبل و هزینه‌های افزایش یافته جاری مواجه بود و توانست با اتخاذ دیپلماسی اقتصادی بخصوص با کشورهای همسایه و افزایش فروش نفت و بازگشت پول آن، در جهت خنثی‌سازی تحریم‌ها و تأمین هزینه‌های کشور اقدام کند و از استقراض از بانک مرکزی و چاپ پول جلوگیری کرد تا اقتصاد به ریل خود بازگردد و نرخ رشد تورم نزولی شود.

همچنین در حالی که تا پیش از روی کار آمدن دولت سیزدهم پرداخت به‌موقع حقوق هم با اما و اگر روبه‌رو بود در پایان سال ۱۴۰۰ نه تنها حقوق‌ها به‌موقع پرداخت شد، بلکه رشد اعتبارات عمرانی رکورد تاریخی زد، استقراض دولت قبل از بانک مرکزی تسویه شد، ماهانه بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان از اوراق فروخته شده در دولت قبل بازپرداخت شد و دولت هیچ برداشت جدیدی هم از بانک مرکزی انجام داد.

کد خبر 52260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =