سفارتخانه‌های ایران نیز باید در امور اقتصادی فعال شوند

مشاور رییس سازمان توسعه تجارت و رایزن سابق بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در آفریقای جنوبی معتقد است: به طور معمول سفارتخانه‌های کشورهای دیگر در کنار فعالیت سیاسی خود برای توسعه سایر مناسبات با دیگر کشورهای جهان بخصوص همکاری های اقتصادی تلاش زیادی می کنند چرا که به خوبی می‌دانند این امر می تواند در ارتقا جایگاه اقتصادی کشورشان در بازارهای جهان سهم تعیین کننده ای ایفا کند.

سیدمهرداد سیادت نسب روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به لزوم توسعه تجارت جهانی، شناسایی و شناخت ابزارهای سیاست خارجی در حوزه اقتصاد و تجارت را امری ضروری دانست اما تاکید کرد که رسیدن به جایگاه مطلوب در حوزه صادرات و تجارت جهانی پیش‌نیازهایی لازم دارد که از مهمترین آنها می‌توان شناخت دقیق و علمی ابزارهای سیاست خارجی است.

وی افزود: بعد از شناخت، مرحله بکارگیری آغاز می‌شود، یعنی باید به خوبی بدانیم از ابزار موجود در چه راستایی و برای رسیدن به چه اهدافی می‌توان و باید استفاده کرد. در واقع، استفاده مطلوب از ابزار موجود در حوزه تجارت، قطعاً اهمیت کمتری نسبت به شناسایی آنها ندارد.

سیادت‌نسب شناخت بازیگران اصلی تجارت جهانی در بازارهای بین‌المللی را یکی دیگر از گام‌های تحقق اهداف تعیین شده در بخش صادرات و واردات دانست و درباره نقش مهم سفارتخانه‌ها در تحقق این امر، گفت: در دنیای امروز، سفارتخانه‌ها تنها کارکرد سیاسی ندارند زیرا به خوبی می دانند در مناسبات سیاسی جهان، اقتصاد و جایگاه اقتصادی کشورها نقش بسیار تعیین کننده ای دارد پس سفارتخانه های ایران نیز باید بهره گیری از توان، امکانات و نیروی انسانی متخصص و دیگر  ظرفیت نمایندگی‌های دیپلماتیک را بیشتر مورد توجه قرار دهند.

مشاور رییس سازمان توسعه تجارت ایران بر نقش مهم رایزنان بازرگانی و نمایندگان تجاری در کشورهای مورد هدف و بازارهای بین‌المللی تاکید و خاطرنشان کرد: بسیاری از مشکلات و چالش‌‎های کشور در بخش صادرات و به معنای کل تجارت، با بکارگیری توان این افراد قابل رفع و حل است. این مهم برای کشوری مانند ایران که در شرایط تحریم قرار دارد، ضرورتی دو چندان پیدا می‌کند.

سیادت نسب بیان کرد: با برنامه‌ریزی مناسب می‌توان از ظرفیت‌های توسعه اقتصادی با کشورهای همسایه به‌طور کامل بهره‌مند شد و در این میان رایزنان بازرگانی می توانند نقش مهمی در معرفی پتانسیل‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در سطح کشورهای هدف و گسترش ارتباطات بین‌المللی ایفا کنند.

وی در پایان تاکید کرد: میزان شناخت از بازارهای هدف می‌بایست ارتقا یابد تا براساس نیازها و ظرفیت‌های موجود در بازارهای مذکور، برنامه‌ریزی لازم جهت افزایش تولیدات صادرات‌محور صورت گیرد که در این راستا ارایه اطلاعات دقیق از بازارهای هدف برای رونق تجارت خارجی بسیار موثر و راهگشاست و نقش رایزنان بازرگانی در این زمینه بسیار مهم است.

کد خبر 52303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =