رکودشکنی صادرات به آفریقا با رشد ۱۰۷ درصدی

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به رشد قابل توجه صادرات به آفریقا گفت: صادرات به آفریقا از ۵۷۹ میلیون دلار در سال ۱۳۹۹ به یک میلیارد و ۱۹۵ میلیون دلا ردر سال ۱۴۰۰ رسید.

به گزارش روز چهارشنبه اگزیم نیوز، فرزاد پیلتن درباره صادرات ایران به قاره آفریقا، گفت: در سال‌های گذشته تلاش‌های زیادی در رابطه با گسترش صادرات به کشورهای آفریقایی توسط بخش خصوصی و نهادهای دولتی از سازمان توسعه تجارت ایران و وزارت امور خارجه صورت گرفت اما به دلایلی از جمله اینکه قاره آفریقا در اولویت و تمرکز فعالیت های نهادهای دولتی و حتی بخش خصوصی نبود از ظرفیت‌های موجود در این بازار وسیع به خوبی استفاده نشد.

وی با تأکید بر اینکه پیامدهای مربوط به تحریم و آثار  ناشی از شیوع ویروس کرونا نیز مزید بر علت بود تا از این بازار بزرگ صادراتی به خوبی استفاده نشود، افزود: با این وجود در سال گذشته توانستیم به سطح جدیدی از روابط تجاری با کشورهای آفریقایی دست پیدا کنیم.

رکورد شکنی صادرات به آفریقا

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران  با اشاره به اینکه روابط تجاری کشورمان به کل قاره آفریقا در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ حدود ۱۰۷ درصد رشد داشته است، گفت: بر این اساس صادرات کشورمان به قاره آفریقا از ۵۷۹ میلیون دلار در سال ۱۳۹۹ به یک میلیارد و ۱۹۵ میلیون دلار در سال ۱۴۰۰ رسید که به نوعی رکوردشکنی صادرات به قاره آفریقا نسبت به سال های قبل به شمار می رود.

پیلتن با بیان اینکه بعنوان نمونه صادرات به کشور آفریقای جنوبی به عنوان یکی از کشورهای مهم قاره آفریقا در سال ۱۴۰۰ رشد قابل توجهی داشته است، بیان داشت: صادرات کشورمان به آفریقای جنوبی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ رشد چشمگیری داشته است.

رشد ۵۷۰ درصدی صادرات به آفریقای جنوبی

وی افزود: در سال ۱۴۰۰ حدود ۵۵۳ هزار تن کالا به ارزش ۲۵۴ میلیون دلار به آفریقای جنوبی صادر شد که در مقایسه با ۲۷ هزار تن کالا به ارزش ۳۸ میلیون دلار در سال ۱۳۹۹ از لحاظ وزنی ۳۳۵ درصد و از لحاظ ارزشی  حدود ۵۷۰ درصد رشد داشته است.   

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: آفریقایی جنوبی در رتبه ۱۸  کشورهای هدف صادراتی کشور قرار گرفت و در رتبه دوم صادرات جمهوری اسلامی ایران به بازار کشورهای آفریقایی بعد از غنا قرار داشته است.

وی درباره کالاهای صادراتی ایران به آفریقای جنوبی بیان داشت: مهمترین کالاهای صادراتی ایران به آفریقای جنوبی در سال ۱۴۰۰ آورده بوده که ارزش صادراتی آن حدود ۲۸۰ میلیون دلار بوده است.

پیلتن گفت: سایر اقلام صادراتی به آفریقای جنوبی ۱۱ میلیون دلار میله‌های گرم نورد شده از آهن و فولاد، حدود ۸ میلیون دلار بوتان مایع، حدود ۵.۴ میلیون دلار پروپان مایع، حدود ۴.۶ میلیون دلار گوگرد، حدود ۲.۸ میلیون دلار کف‌پوش‌ها و ۱.۶ میلیون دلار آهن فولاد بوده است.

رشد ۲۵ درصدی واردات از آفریقای جنوبی

وی افزود: واردات ایران از آفریقای جنوبی در سال ۱۴۰۰ حدود ۶ میلیون دلار بوده که در مقایسه با ۸ میلیون دلار در سال ۱۳۹۹ معادل ۲۵ درصد کاهش نشان می‌دهد.

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: از جمله مهمترین دلایل توسعه صادرات به کشورهای آفریقایی و از جمله آفریقای جنوبی؛ تلاش‌های بخش خصوصی کشور، سازمان توسعه تجارت ایران و دیگر نهادهای دولتی دست‌اندرکار توسعه صادرات کشور و همچنین افزایش تولید برخی محصولات به ویژه در حوزه‌های پتروشیمی و آهن و فولاد در کشور و همچنین مساعدتر شدن شرایط صادرات در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ بوده است.

پیلتن درباره اینکه در کوتاه مدت و بلندت مدت چه اهداف صادراتی برای به این کشور آفریقایی وجود دارد، گفت: ظرفیت برای افزایش صادرات ایران به قاره آفریقا در بلند مدت تا ۵ برابر و در کوتاه مدت و میان مدت تا ۲ برابر وجود دارد و این امیدواری وجود دارد که با اولویتی که دولت جدید نسبت به توسعه روابط تجاری با کشورهای آفریقایی قائل است و توجه بیشتری که نسبت به تقویت زیرساخت‌های تجاری از جمله حمل و نقل، بانک، استاندارد، گمرک و... نشان می‌دهد  و به ویژه رویکردها و برنامه‌های جدیدی که سازمان توسعه تجارت ایران و وزارت امورخارجه در حوزه دیپلماسی تجاری و همچنین  توسعه رویدادهای تجاری و فعالیت‌های ترویجی تجاری در پیش گرفته‌اند، به سطح مناسبی از صادرات بر اساس ظرفیت‌های موجود در میان مدت و بلندمدت دست پیدا کنیم.

وی در همین ارتباط افزود: به منظور دستیابی به اهداف توسعه همکاری‌های تجاری ایران و کشورهای آفریقایی اقداماتی از جمله افزایش همکاری‌های نمایشگاهی، اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری از کشورهای آفریقایی و ارتباط نزدیک‌تر با سفارت‌خانه‌های کشورهای آفریقایی در تهران و همکاری و فعالیت‌های مشترک با سفارت‌خانه‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای آفریقایی و تاسیس مراکز تجاری، اعزام رایزنان بازرگانی، برگزاری کمیسیون‌ها و کمیته های مشترک اقتصادی و تجاری و همچنین پیگیری تخصیص خطوط اعتباری به قاره آفریقا و بویژه توسعه روابط بانکی و حمل و نقل دریایی در دستور کار مشترک سازمان توسعه تجارت ایران و همچنین وزارت امورخارجه قرار دارد.

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران اظهار داشت: در همین راستا در سازمان توسعه تجارت ایران اداره کل مستقلی در زمینه مدیریت و توسعه روابط تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای آفریقایی تحت عنوان اداره کل آفریقا در حال تأسیس است و این امیدواری وجود دارد که با تمرکز بر پیگیری‌ و اجرای برنامه‌ها و اقداماتی که در دستور کار قرار دارد و فعال‌تر شدن کمیسیون اقتصادی ستاد آفریقا در دولت بتوان به اهداف مورد نظر در افزایش صادرات به قاره آفریقا و تحقق اهداف پیش بینی شده در این زمینه دست یافت.

وی از صدور مجوز تاسیس مراکز تجاری در اوگاندا و تانزانیا و همچنین خانه فناوری در کنیا، پذیرش هیات از کشور کنیا، برنامه‌ریزی برای حضور در ۴ نمایشگاه بین المللی در الجزایر، کنیا، سنگال و آفریقای جنوبی، دعوت از وزرای صنایع و حمل نقل کنگو کینشازا و وزیر صنایع الجزایر، برنامه‌ریزی برای برگزاری کمیسیون‌های مشترک اقتصادی با کشورهای نیجریه، غنا، مالی و نیجر در نیمه اول سال ۱۴۰۱ را از جمله مهمترین اقدامات در دستور کار ماه‌های اخیر سازمان توسعه تجارت ایران و دیگر دستگاه‌های دولتی دست اندرکار یاد کرد.

کد خبر 52320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 15 =