رکورد چادرملو در کاهش مصرف آب/ برنامه‌ریزی برای تولید ۵ میلیون تن فولاد

معاون تولید و بهره‌برداری مجتمع چادرملو گفت: طراحی انجام شده، همچنین فناوری به کار رفته و مدارهای خنک کاری در چادرملو به گونه‌ای است که برای تولید هر تن فولاد کمتر از یک متر مکعب آب مصرف می‌شود که در بین فولادسازان کشور بی نظیر است.

به گزارش روز چهارشنبه اگزیم نیوز، «وحید خلیلی» در جریان بازدید جمعی از خبرنگاران از مجتمع چادرملو در قالب چهارمین مرحله سلسله بازدیدهای میدانی «راهیان پیشرفت» وزارت صمت اظهار داشت: این شرکت تنها شرکت در کشور است که صفر تا ۱۰۰ زنجیره فولاد را در درون خود دارد.

وی افزود: به این معنی که سنگ‌آهن پس از برداشت از معادن زیرمجموعه چادرملو به کنسانتره، سپس به گندله و آهن اسفنجی تبدیل شده و در نهایت طی فرایندی شمش فولادی از آن تولید می‌شود.

خلیلی ادامه داد: سال گذشته چادرملو موفق شد رکوردهای خوبی در تولید از خود برجای بگذارد، از جمله برداشت ۱۲ میلیون تن سنگ آهن از معادن زیر مجموعه، ۳.۸ میلیون تن  گندله سازی، اما در بخش فولادسازی به دلیل قطعی برق در تابستان کاهش ۱۵۰ هزار تنی تولید شمش اتفاق افتاد؛ با این حال مجموع تولید شمش در سال ۱۴۰۰ با یک میلیون و ۵۰ هزار تن، بیش از تولید سال ۹۹ بود که حدود ۴۰۰ هزار تن آن نیز به مقاصد صادراتی ارسال شد.

وی در خصوص برنامه های توسعه‌ای این شرکت در سال جدید، خاطرنشان کرد: احداث کارخانه فروآلیاژ ها در استان یزد، همکاری در توسعه معدن مس «جانجا» سیستان و بلوچستان و ایجاد صنایع فولادی در بندر چابهار، ساخت دو کارخانه فولاد سازی در خراسان و یزد، توسعه نیروگاه ها، توسعه آهن و فولاد سرمد ابرکوه و افزایش ظرفیت گندله سازی در استان یزد به پنج میلیون تن، از جمله برنامه های توسعه‌ای این شرکت است.

معاون تولید و بهره‌برداری مجتمع چادرملو، گفت: با اجرای طرح یاد شده جمع ظرفیت فولاد این شرکت در سال‌های آینده به پنج میلیون تن افزایش خواهد یافت.

وی یادآور شد: با اجرای خط انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران به طول ۸۰۰ کیلومتر، آب شیرین سازی شده در اختیار چادرملو قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: طراحی انجام شده، همچنین فناوری به کار رفته و مدارهای خنک کاری در چادرملو به گونه‌ای است که برای تولید هر تن فولاد کمتر از یک متر مکعب آب مصرف می‌شود که در بین فولادسازان کشور بی نظیر است.

قطعی‌های برق و گاز از پیش اعلام شود

خلیلی یادآور شد: چادرملو در کنار خط لوله گاز سراسری کشور قرار دارد اما قطعی گاز سبب شده بین ۲ تا سه ماه در فصول سرد سال در بخش تولید دچار بحران شویم، با این حال در صورتی که برنامه های خاموشی برق یا قطع گاز از پیش اعلام شود می‌توان با جایگزینی فعالیت هایی نظیر تعمیرات و نگهداری، مانع زیان دهی بیشتر شد.

وی خاطرنشان کرد: سودآوری چادرملو در سال گذشته ۲۴ هزار میلیارد تومان بود که به دلیل اجرای برنامه های کاهش هزینه ها، همچنین افزایش تولید و ارتقای بهره‌وری اتفاق افتاد. این میزان سودآوری هشت هزار میلیارد تومان بیش از سال ۹۹ بود.

وی، جمع سرمایه‌گذاری این شرکت برای پروژه‌های توسعه‌ای را ۸۵ هزار میلیارد تومان عنوان کرد.

معاون تولید و بهره برداری مجتمع چادرملو همچنین از توسعه اکتشافات معدنی در این شرکت خبر داد که با کشف ذخایر جدید با حفاری های جدید محقق می شود، همچنین بحث خرید سنگ آهن خام از معادن خصوصی نیز در دستور کار است و در نظر داریم آنومالی هایی که در فلات مرکزی ایران واقع بوده و در اختیار سازمان انرژی اتمی است را نیز با رایزنی در اختیار بگیریم.

وی یادآور شد: سال گذشته چادرملو بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان مالیات به دولت پرداخت کرد که نیمی از مالیات دریافتی استان یزد را شامل می‌شد.

خلیلی با اشاره به اشتغال زایی مستقیم برای هفت هزار نفر و غیرمستقیم برای ۵۰ هزار نفر در شرکت معدنی و صنعتی چادرملو خاطرنشان کرد: بیش از ۷۰ درصدی نیروها بومی هستند.

وی همچنین از برنامه‌ریزی به منظور حرکت به سمت آلودگی صفر در این مجموعه خبر داد و گفت: چادرملو به دنبال توسعه تولید فولاد است، با این حال برنامه های کیفی سازی و تولید فولاد با کیفیت برای حضور در بازارهای جهانی در دستور کار است.

تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ برنامه ریزی شده است. 

کد خبر 52328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 2 =