توسعه صادرات برای تقویت بنیه اقتصادی کشور ضروری است

کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه صادرات منسجم، زاده اقتصاد پویاست، گفت: در اقتصادی که دولت هم سیاست‌گذار و هم بنگاه‌دار باشد نمی‌توان انتظار توسعه اقتصادی را داشت لذا دولت سیزدهم باید با واگذاری هرچه بیشتر امور به بخش خصوصی دخالت های خود را در حوزه های مختلف اقتصادی کمتر کند.

محمدحسین ضیایی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، حوزه صادرات را آخرین حلقه زنجیره اقتصاد کشورهای مختلف دانست و تاکید کرد که توسعه صادرات نه یک انتخاب، بلکه برای ایران یک اجبار است زیرا افزایش صادرات قادر خواهد بود سایر حوزه های اقتصادی را تقویت کرده و بستر مناسب را برای تقویت امور رفاهی مردم فراهم کند.

وی افزود: امروزه بدون برخورداری از نگاه صادراتی و عدم توجه به بازنگری و اصلاح زیرساخت های حوزه صادرات نمی‌توان به مقوله رشد اقتصادی حتی فکر کرد چه آنکه بخواهیم برای دستیابی به این هدف برنامه‌ریزی و اقدام جدی انجام دهیم.

ضیایی درباره نقش صادرات منسجم در بالندگی اقتصاد کشور، ادامه داد: اینکه توقع داشته باشیم در یک اقتصاد دولتی که همه تصمیم‌گیری‌های آن توسط دولتمردان انجام می‌شود و خود سازمان‌ها و نهادهای دولتی نیز به طرق مختلف در بازار فعالیت اقتصادی دارند، شاهد پویایی اقتصاد و نظم مالی استاندارد باشیم، بسیار دور از انتظار است. خاصه اینکه دولت بخواهد برای رفع نارسایی ها و پوشش اشتباهات در سیاست‌گذاری در بخش مختلف، به طور ناگهانی و آنی آیین‌نامه‌ها و شیوه‌نامه را نیز تغییر دهد.

این کارشناس اقتصادی درباره مشکلات موجود در بخش کشاورزی گفت: هرچند صادرات محصولات کشاورزی یکی از مقوله‌های بسیار مهم در اقتصاد کشور است که با درآمد و معیشت قشر وسیعی از مردم گره خورده اما دخالت دستگاههای مختلف اجرایی سبب تشدید چالش های این بخش شده و افزایش هزینه های تولیدکنندگان و صادرکنندگان این بخش شده است.

ضیایی ادامه داد: در سال‌های گذشته دولت به دلیل عدم برنامه‌ریزی دقیق و سیاست‌گذاری نادرست، عمدتاُ در کنترل بازار ناتوان بود و شاهد بودیم که برخی از کالاهای کشاورزی به طور دفعی در بازار نایاب و کمیاب می‌شد و همین عامل سبب افزایش نجومی قیمت آن محصول می‌شد. از سوی دیگر با اشباع بازار، یک محصول دیگر به پایین‌ترین قیمت ممکن می رسید و این یعنی حرکت سینوسی و هدررفت منابع کشور در بخش‌ کشاورزی و انرژی.

وی خاطرنشان کرد: در چنین مسیری تولیدکنندگان و صادرکنندگان نه تنها در بازار صادراتی بخصوص تامین نیاز کشورهای همسایه بلکه در بازار بومی هم با مشکلات متنوعی مواجه می شدند.

وی در پایان بیان کرد: بی‌دقتی و بی‌توجهی به استانداردهای محصولات کشاورزی، نه تنها بازارهای هدف صادراتی، بلکه کشاورزان را نیز دچار آسیب می‌کند، بنابراین مسئولان امر باید نظارت بیشتری بر بازارها داشته باشند تا مشکلات این حوزه را به گردن یکدیگر نیاندازند و به تسهیل مسیر صادراتی محصولات کشاورزی کمک کنند.

کد خبر 52454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =