غوغاسالاری‌های اخیر حوزه خودرو به علت شفاف‌سازی‌های وزارت صمت است

مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت با تأکید بر اینکه غوغا سالاری‌های اخیر حوزه خودرو به علت اقدامات شفاف‌سازی وزارت صمت است، گفت: به‌زودی نخستین فروش خودرو در سامانه یک‌پارچه فروش به‌منظور عرضه شفاف خودرو، انجام می‌شود.

به گزارش روز شنبه اگزیم نیوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت، "عبدالله توکلی لاهیجانی" در گفت‌وگویی درباره تفاوت عرضه خودرو در سامانه فروش متمرکز با فروش خودرو توسط خودروسازان، بیان‌داشت: براساس فرمان رئیس‌جمهور، سامانه یکپارچه به این منظور ایجادشده تا بتواند شفافیت را در عرضه خودرو حاکم کند.

وی ادامه‌داد: در سامانه یکپارچه، عرضه شفاف همه خودروسازان دولتی و خصوصی را خواهیم داشت و همه محصولات در بخش خصوصی و در بخش دولتی در این سامانه عرضه خواهد شد.

مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: سازوکار حاکم این است که خودرو به مصرف‌کننده واقعی برسد؛ این هدف ایجاد سامانه یکپارچه است و این شفافیت می‌تواند اهداف فرمان رئیس‌جمهور و وزیر صمت در این خصوص را برآورده کند.

توکلی در پاسخ به این پرسش که با توجه به متوقف شدن فروش خودرو از سوی خودروسازان آیا این سامانه برای فروش خودرو آماده است یا خیر، توضیح داد: فروش متوقف نشده و آنچه که اتفاق افتاده، انتقال همه فروش‌ها به سامانه‌ای است که اکنون نیز وجود دارد، اما فرآیند عرضه در آن شفاف است؛ به این معنی که خودروساز نتواند در بازار جانبی و بازارهای بدون شناسنامه، خودرو را به قیمت‌های گزاف‌تری بفروشد.

وی افزود: همچنین این سامانه باعث خواهد شد به شائبه‌ای که در خصوص شفاف نبودن در حوزه عرضه خودروسازها وجود دارد، دامن زده نشود.

مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر این‌که صنعت خودرو از تحریم‌های ظالمانه به‌سلامت عبور کرده و جریان پایداری در حوزه تأمین حاکم شده است، گفت: از خودروسازان می‌خواهیم به کسب‌وکار اصلی خود که تولید خودرو است، بپردازند و باعرضه شفاف در سامانه یکپارچه، هرگونه شائبه‌ای که در ذهن مردم در خصوص بازار سازی های کاذب وجود دارد را برطرف کنند.

توکلی‌لاهیجانی اعلام کرد: اکنون این زیرساخت فراهم است و در جلساتی که در وزارت صمت و با همراهی خودروسازان برگزار می‌شود، خودروسازان میزان توان عرضه خود را به‌صورت شفاف اعلام می‌کنند تا در هفته آینده در سامانه فروش یکپارچه، عرضه شفاف اتفاق بیفتد.

وی اعلام کرد: بزودی نخستین فروش سامانه یکپارچه را خواهیم داشت و فایده دیگر این سامانه این است که بیش از توان تأمین خودروساز، فروش انجام نگیرد و تعهدات فراتر از توان خودروسازان اتفاق نیفتد، بلکه براساس تعدادی که مجوز پیش‌فروش داده می‌شود، (فروش فوری و پیش‌فروش)نیز انجام شود.

توکلی‌لاهیجانی بابیان این‌که خودروسازان بخش خصوصی نیز جزو این سامانه هستند، بیان‌داشت: این شائبه وجود داشت که برخی از خودروسازان خود بازارهایی را ایجاد می‌کنند که در آن بازارها، خودرو به قیمت‌های گزاف فروخته می‌شود.

وی با اشاره به این‌که این دست موضوعات دغدغه‌هایی را ایجاد می‌کند، تصریح کرد: بخشی از غوغاسالاری‌هایی هم که در چند روز اخیر رخ‌داده، حکایت از همین مساله دارد، زیرا ممکن است این شفاف‌سازی هزینه‌هایی را ایجاد کند، اما وزارت صمت مصمم است که بر اساس فرمان رییس‌جمهور این شفاف‌سازی را به نفع مصرف‌کننده واقعی انجام دهد و امیدوار هستیم خودروسازان نیز به کسب‌وکار اصلی خود که تولید است، متمرکز شوند.

کد خبر 52542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 6 =