گسترش روابط تجاری با دنیا، ضعف و قوت اقتصاد کشور را آشکار می‌کند

یک کارشناس بازار مالی گفت: اقتصاد هیچ کشوری بدون توسعه روابط تجاری با دیگر کشورها به شکوفایی و بالندگی نخواهد رسید چرا که اساساً ضعف‌ها و حتی نقاط قوت یک اقتصاد در مراودات تجاری عیان و آشکار می‌شود، لذا ایران نیز با گسترش همکاری ها با کشورهای دنیا باید جایگاه اقتصادی خود را ارتقا دهد.

فرزاد عطایی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به اهمیت گسترش فضای رقابتی و نقش آن در ارتقا کیفی و کمی محصولات و تولیدات، افزود: مادامی که درهای صادرات و واردات اقتصادی بسته و یا حتی محدود باشد، نمی‌توان انتظار تحقق رشد اقتصادی داشت.

وی با بیان اینکه گسترش مراودات اقتصادی و تجاری با همسایگان بسیار مهم، حیاتی و دارای اهمیت راهبردی است، اظهار داشت: ظرفیت بازار کشورهای همسایه و همچنین اطراف ایران بسیار بالاست اما کشورمان سهم اندکی از این سبد تجاری دارد، بنابراین دولت باید توسعه این بخش را به سرعت در دستور کار خود قرار دهد هرچند از چند ماه گذشته این امر کلید خورده است.

وی  ادامه داد: از آنجا که سهم ایران از مبادلات تجاری با کشورهای همسایه بسیار پایین است، باید با اتخاذ تدابیر مناسب و حذف نقاط ضعف موجود، بستر مناسب را برای توسعه و تقویت این بخش فراهم کرد.

عطایی با اشاره به موضوع تک نرخی شدن ارز، ارز چند نرخی را آفت اقتصاد و یکی از بیماری‌های ویروسی اقتصاد ایران دانست و گفت: ارز چند نرخی از ابتدا تصمیمی نادرست بود که با هیچ یک از اصول اقتصادی قابل توجیه نبود.

وی افزود: این تصمیم اشتباه مانند ویروس به همه بخش‌های اقتصاد سرایت کرد و در زمان کوتاهی نه تنها اقلام اساسی، بلکه دیگر اقلام موجود در بازار را نیز با افزایش قیمت مواجه کرد بطوری که حالا می‌توان با ادله روشن اذعان کرد که این تصمیم یک اشتباه راهبردی در بخش اقتصاد کشور بوده که نتایج منفی آن بر بازار ایران، کمتر از تحریم نبوده است.

این فعال اقتصادی در پایان تصریح کرد: با این حال، تک نرخی کردن ارز به صورت دفعی نیز تبعات بسیار منفی دارد. در واقع، برداشتن ارز دولتی به صورت یکباره، ضربات مهلکی را بر پیکره اقتصاد وارد می‌کند که این درد گرچه با بی‌فکری به وجود آمد اما باید با هوشمندی درمان شود.

کد خبر 52560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 7 =