میانگین واردات هر کیلو چای ۵ دلار؛ صادرات یک دلار

تجارت چای ایران بیانگر واردات آن با متوسط قیمت پنج دلار و در مقابل صادرات آن به قیمت حدود یک دلار در هر کیلوگرم است.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم‌نیوز، بررسی تجارت چای در گزارش گمرک ایران و همچنین قیمتی اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران قابل تامل است.

طبق اظهارات لطیفی سخنگوی گمرک ایران در سال گذشته ۲۷ هزار و ۲۷۲تن چای ایرانی به ارزش حدود ۲۸ میلیون دلار از ایران به ۲۵ کشور صادر شده که نسبت سال ۱۳۹۹ حدود ۶۸ درصد در وزن و ۷۷ درصد در ارزش افزایش داشته است.

این در حالی است که واردات چای ایران در سال ۱۴۰۰ حدود  ۷۵ هزار و ۳۷۹تن به ارزش ۳۸۶ میلیون و ۱۶۰ هزار و ۷۶ دلار از ۱۰ کشور بوده است.

محاسبه ارزش تجاری هر کیلوگرم چای نشان می‌دهد که ایران در سال گذشته هر کیلو چای را حدود یک دلار صادر کرده که با در نظر گرفتن متوسط قیمت ۲۵ هزار تومانی برای هر دلار، می‌توان گفت متوسط قیمت آن به حدود ۲۵ هزار تومان می‌رسد.

اما واردات هر کیلوگرم چای به طور متوسط حدود ۵.۱ دلار قیمت داشته که به ۱۲۸ هزار تومان می‌رسد. این در حالی است که بررسی آمار مرکز آمار ایران از وضعیت قیمت چای خارجی در بازار حاکی از فروش آن تا حدود ۱۴۱ هزار تومان برای هر بسته ۵۰۰ گرمی در فروردین ماه است.

هر نیم کیلوگرم چای خارجی در فروردین پارسال به طور متوسط ۹۹ هزار و ۳۰۰ تومان قیمت داشته که به ۱۲۰ هزار در اسفند رسیده و برای فروردین امسال با متوسط ۱۲۱ هزار تومان فروش رفته است.

کد خبر 52604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =