یک کارشناس اقتصادی: ارز ۴۲۰۰ تومانی به ساختار تولید آسیب می‌زند

مدیر گروه اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز گفت: تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی موجب انحراف تولید، توزیع نامناسب درآمد و رانت اقتصادی شده و به ساختار تولید آسیب می‌زند.

به گزارش اگزیم نیوز، غلامرضا کاظمی زاده روز دوشنبه در گفت و گویی اظهار داشت: ارز ۴۲۰۰ تومانی از یک سو با قیمت های دستوری در هر بازاری ولو بازار ارز، سیگنال اشتباه به عاملان اقتصادی می دهد و تخصیص درست منابع اقتصادی را مختل می کند و از سوی دیگر وجود رانت و فساد اقتصادی شرایط سالم فعالیت اقتصادی را از بین می برد.

وی با بیان اینکه در هر نظام ارزی که چند نرخی باشد اولین خروجی آن فساد و رانت اقتصادی است، افزود: با حذف دلار ۴۲۰۰ شرایط برای فعالیت سالم اقتصادی مهیا می شود.

کاظمی زاده با بیان اینکه اهداف دولت قبل از تخصیص ارز ۴۲۰۰ برای کنترل بازار مصرف محقق نشد، خاطرنشان کرد: شاید در کوتاه مدت آثار مثبتی داشته باشد اما در بلند مدت فقط به رانت اقتصادی و توزیع نامناسب درآمد و انحراف تولید تبدیل می شود به طوری که آثار این امر را در بازارهای مختلف و  در سال های گذشته در ایران دیدیم.

وی با اشاره به تاثیرات واقعی سازی نرخ ارز بر اقتصاد ایران، تاکید کرد: واقعی سازی در کوتاه مدت برخی آثار تورمی خواهد داشت اما در بلند مدت بر فعالیت های اقتصادی تاثیر مثبت خواهد داشت.

وی اظهار داشت: هیچ کارشناس اقتصادی نمی تواند موافق نظام چند نرخی باشد اما آنچه در این شرایط مهم است نحوه اجرا و حرکت به سمت تک نرخی شدن است که متاسفانه ناهماهنگی در پیکره اقتصادی دولت آثار و فشار اقتصادی  این امر را بالا می برد.

کاظمی زاده اضافه کرد: توجه به شرایط اقتصاد جهانی هم لازم و ضروری است زیرا در برخی موارد یک فکر خوب با اجرای نادرست، آثار نا مطلوبی می تواند داشته باشد.

کد خبر 52617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 3 =