گسترش صادرات با سرمایه گذاری روی مزیت‌های بومی تحقق می یابد

یک فعال بازار مالی بر ضرورت برنامه ریزی جهت بهره گیری از مزیت ها و پتانسیل های بومی کشور تاکید و تصریح کرد: برای خروج از وضعیت فعلی باید امکانات و سرمایه‌ های موجود در کشور به شکل هدفمند در حوزه‌های استراتژیک بکار گرفته شوند.

حجت‌الله حسین‌زاده مهابادی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به اهمیت صادرات و نقش آن در توسعه اقتصادی و نشاط مالی کشور، افزود: از آنجا که صادرات بعنوان یکی از مهمترین ارکان اقتصاد، آخرین زنجیره اقتصاد و بهترین راه ارزآوری برای کشورها است که نقش تعیین‌کننده‌ای در رونق اقتصادی و بهبود وضعیت معیشتی و رفاه عمومی دارد ایران نیز باید برای ارتقا جایگاه این حوزه در اقتصاد بیشتر تلاش کند.

وی یادآور شد، شرایط اقتصادی سخت مختص ایران نیست بلکه بحران های مالی و اقتصادی نامطلوب در تاریخ همه کشورهای توسعه یافته دیده شده و می‌شود به طوری که آنها روزها و سال‌هایی را گذرانده‌اند و عموماً به دلیل درگیری در جنگ‌های فرسایشی، تمام پایه‌ها و ارکان اقتصادی خود را از دست داده‌اند.

وی ادامه داد: با این حال مطالعه تاریخ این کشورها نشان می‌دهد که سه موضوع تصمیم‌گیری منطقی بر مبنای اصول اقتصادی، استفاده از تجربیات موفق و صدالبته تاکید بر موضوع صادرات، بنای فعالیت آنها بوده و برهمین بنا نیز خیلی زود توانسته‌اند جایگاه خود را در اقتصاد جهانی بهبود داده و به شکوفایی برسند.

وی بیان کرد: نکته مهم در این کشورها پرهیز از خام‌فروشی و تامین نیازهای داخلی با صادرات منابع و معادن زیرزمینی است. در واقع در این کشورها تلاش شده با بکارگیری نیروهای نخبه و متخصص در اقتصاد، روی مزیت‌های بومی که ارزش افزوده بالایی دارند و از سوی دیگر توان رقابتی در آن وجود دارد، سرمایه‌گذاری کنند. برخی از کشورها روی صنعت الکترونیک، برخی در حوزه کشاورزی و برخی حتی روی حوزه‌های های‌تک سرمایه‌گذاری کرده اند.

وی با بیان اینکه روند فعلی تنها حرکت از مشکلی به مشکل دیگر است، تاکید کرد: دولتمردان نیز برای برون‌رفت از وضعیت فعلی، باید سرمایه‌های موجود را به شکل هدفمند روی حوزه‌های استراتژیک متمرکز کنند و از پراکندگی سرمایه بپرهیزند که این مهم البته نیاز به دیدگاه منطقی نسبت به اقتصاد و مزیت‌های بومی کشور دارد.

وی با بیان اینکه صنایع مختلف در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی روند رشد متفاوتی را تجربه کرده‌اند، اظهار داشت: از سال‌های ابتدایی انقلاب و پس از آن ورود به جنگ تحمیلی، بهره‌گیری حداکثری از توان داخلی به منظور رفع نیازمندی‌های کشور در صنایع مختلف و بومی سازی تجهیزات در صنایع از اولویت‌های اصلی نظام و دولت‌های مختلف بوده است.

حسین‌زاده ادامه داد: اما بی‌ثباتی سیاسی در عرصه بین‌المللی چالش‌هایی نظیر تحریم‌ها را برای کشور ایجاد کرد که حمایت از توان داخل و بومی سازی تجهیزات در این سال ها با فراز و نشیب ها و اما و اگرهای مختلفی روبرو شد.

وی در انتها تاکید کرد: اما بومی‌سازی قطعات و تجهیزات و تولید فناوری، نقش مهمی در توسعه اقتصادی کشور ایفا می‌کند که باید تولیدکنندگان را در این زمینه تشویق و آنها را که در این راه گام برداشته‌اند، حمایت کرد.

کد خبر 52666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 5 =