رفاه عمومی با چند نرخی بودن ارز محقق نمی‌شود

یک کارشناس حوزه ارز با اشاره به تبعات نامطلوب چند نرخی بودن ارز بخصوص در افزایش قیمت و گرانی ها و بالطبع تشدید فشار بر اقشار مختلف جامعه، گفت: اگرچه در حال حاضر اقتصاد به سمت تک‌نرخی شدن ارز حرکت می کند اما دولت سیزدهم باید برای افزایش رفاه عمومی، این رویه در سیاست‌های مالی و اقتصادی خود تکمیل و زمینه هرچه زودتر اجرایی شدن آن را فراهم کند.

میثم رادپور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با بیان اینکه انحراف قیمت‌ها از قیمت واحد، شکاف بزرگی در بدنه بازار ایجاد می‌کند، افزود: این شکاف دقیقاً اقشار آسیب‌پذیر را مورد هدف قرار می‌دهد به طوری که می توان مدعی شد این اقدام که به بهانه کمک به اقشار ضعیف‌تر و فرودست جامعه انجام شده در نهایت خود به یک عامل بزرگ برای آسیب‌ رساندن به آنها تبدیل خواهد شد.

وی تاکید کرد که اگر اصلاح سیاست‌های مالی و اقتصادی در دولت تداوم یابد، ممکن است وضعیت مردم بهبود یابد در غیر این صورت اقتصاد و جریان بازار به مرور حرف خود را دیکته خواهد کرد و گرانی ها تشدید خواهد شد.

رادپور ادامه داد: بازار خواهی یا نخواهی به سمت اقتصاد آزاد حرکت می‌کند و در هر حوزه‌ای و در هر کالا و خدماتی با نرخ‌گذاری و قیمت‌گذاری دولتی (اگر به نفع بازار نباشد) مخالفت می‌کند و در نهایت هم قیمت‌ها را روی نقطه‌ای که مورد پذیرش است، یکسان می‌کند.

وی گفت: با این حال دولت‌ها به بهانه واردات گوشت و دارو و نهاده‌های دامی و دیگر اقلام اساسی، ارز دولتی دادند اما در میان‌مدت همه شاهد بودند که این ارز نه تنها سبب هدررفت منابع مالی، ایجاد رانت اطلاعاتی و فساد مالی شد بلکه هیچ تاثیری نیز در بهبود معیشت مردم و حتی کنترل قیمت این اقلام داشته است.

این کارشناس با بیان اینکه با چند نرخی بودن ارز نمی‌توان به رفاه عمومی رسید، تصریح کرد: اگر دولت به جای اعطای ارزهای چند نرخی، حمایت را به سمت تولید و بازار سوق می‌داد، قیمت‌ها به تعادلی می‌رسید که منفعت بیشتری برای عامه مردم داشت و آنان شرایط تورمی کمتری را تحمل می‌کردند.  

رادپور اظهار داشت: حذف سیستم ارز چند نرخی باید سال‌های قبل و در شرایط بهتر اقتصادی تحقق می یافت که متاسفانه همه دولت‌ها وعده حذف چند نرخی شدن ارز به خاطر ایجاد فساد را عنوان می‌کردند ولی هیچ دولتی آن را عملی نساخت.

وی ایجاد تعادل در قیمت کالاها را یکی از اثرات حذف سیستم چند نرخی بودن ارز دانست و بیان کرد: هرچند حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی سبب افزایش نگرانی های مردم به لحاظ اقتصادی ولی در نهایت این امر موجب از بین رفتن فساد و توسعه اقتصادی در آینده خواهد شد.

کد خبر 52678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 6 =