۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۵
قطع ترانزیت گاز روسیه از اوکراین

ترانزیت گاز روسیه از طریق اوکراین به اروپا امروز (چهارشنبه) قطع می‌شود.

به گزارش اگزیم‌نیوز از رویترز، اپراتور سیستم انتقال گاز اوکراین اعلام کرد اوکراین دیگر ترانزیت گاز روسیه از طریق سوخرانیوکا را قبول نخواهد کرد. اگر مسیر جایگزین دیگری پیدا نشود، این اقدام عرضه گاز روسیه به اروپا را ممکن است مختل کند.

اوکراین از زمان حمله نظامی مسکو، مخالفت خود را نسبت به وابستگی اروپا به گاز روسیه اعلام کرده است. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، اروپا را متهم کرده است به بهای زندگی مردم اوکراین، پول گاز روسیه را پرداخت می کند. اوکراین همچنین پیش از این به روسیه هشدار داده بود که تصرف منطقه لوهانسک ممکن است جریان گاز به اروپا را به دلیل نگرانیهای ایمنی، مختل کند.

سوخرانیوکا مبدا ورود کلیدی در مرز بین روسیه و اوکراین است. حدود یک سوم از گاز روسیه که از طریق اوکراین منتقل می شود، از سوخرانیوکا می گذرد که اکنون تحت وضعیت فورس ماژور قرار دارد.

اپراتور سیستم انتقال گاز اوکراین اعلام کرد نمی‌تواند ایستگاه کمپرسور نووپسکوف در لوهانسک را به دلیل مداخله نیروهای اشغالگر در فرآیند فنی، اداره کند. نیروهای روسیه و جدایی طلبان از زمان حمله روسیه به اوکراین، این منطقه را تصرف کرده‌اند. این اپراتور تاکید کرد ممکن است گاز را از طریق سوژا که تحت کنترل اوکراین قرار دارد، منتقل کند اما گازپروم اعلام کرده است که چنین اقدامی از نظر تکنولوژیکی غیرممکن است.

گازپروم اعلام کرد هیچ نشانی از مداخله در فعالیت های عادی ندیده است. حدود ۳۳ میلیون متر مکعب گاز از طریق این مسیر ترانزیت منتقل می‌شود.

براساس گزارش اویل پرایس، بهای معاملات گاز اروپا در پی هشدار اوکراین درباره مختل شدن جریان عرضه به اروپا، بیش از هشت درصد صعود کرد.

کد خبر 52683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 6 =