وجود قوانین متعدد موجب عدم شفافیت و طولانی شدن فرآیندها می‌شود

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، انجام اصلاحات مقرراتی و کاهش تورم مقررات در نظام مالیاتی و تهیه دستورالعمل‌های صریح و شفاف را از اولویت‌های برنامه‌های تحول‌آفرین برشمرد، گفت: تحول‌آفرینی در نظام مالیاتی، لازمه توسعه اقتصادی و پیشرفت همه‌جانبه کشور است.

به گزارش روز چهارشنبه اگزیم‌نیوز از سازمان مالیاتی ایران، «داود منظور» با تاکید بر اینکه ایجاد گفتمان تحول‌آفرینی در نظام مالیاتی، لازمه توسعه اقتصادی و پیشرفت همه‌جانبه کشور است، اظهار کرد: افزایش منابع درآمدی دولت، جداشدن بند ناف اقتصاد از درآمدهای نفتی و مقاوم‌سازی بودجه از ملزومات توسعه و تحول نظام مالیاتی است.

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی یکی از ضرورت‌های تحول‌آفرینی و هوشمندسازی نظام مالیاتی را در بازکردن غل و زنجیرهای خودساخته از جمله قوانین موازی و مقررات اضافی از دست‌وپای نظام مالیاتی دانست و گفت: این کار هم عدالت مالیاتی را افزایش می‌دهد و هم وجه مردمی بودن نظام مالیاتی و رضایتمندی شهروندان را افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه منطق مقررات‌زدایی این است که مقررات ساده‌تر و کمتر اما کیفی‌تر و دقیق‌تر موجب افزایش بهره‌وری، کارایی و پویایی سازمان می‌شود، انجام اصلاحات و کاهش تورم مقررات در نظام مالیاتی را از شاخص‌های عملیاتی در دوره تحولی دانست.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه باید دستورالعمل‌ها موجز، صریح و شفاف تهیه شوند گفت، برای مقررات‌زدایی و انجام اصلاحات مقرراتی در نظام مالیاتی، توجه به سه مؤلفه ضروری است. نخست؛ توجه به قوانین بالادستی و برنامه توسعه و برنامه‌های دولت مردمی که مقررات‌زدایی و انجام اصلاحات مقرراتی در راستای تحقق این اهداف پیگیری و اجرا شود. دوم؛ مجموعه‌های نظارتی سازمان مثل دادستانی انتظامی مالیاتی که وظیفه نظارت، هماهنگی و به چالش کشیدن مقررات دست‌وپاگیر را برعهده دارد و سوم؛ مرکز آموزش و پژوهش سازمان وظیفه شناسایی و ارائه مشاوره به واحدهای مقررات‌گذاری را برعهده بگیرد.

وی تصریح کرد: وجود قوانین و دستورالعمل‌های متعدد موجب عدم شفافیت و طولانی شدن فرآیندها می‌شود درحالی‌که می‌توان با قوانین روشن و صریح، از نوشتن چند مرتبه و تکراری آن که منجر به افزایش و توسعه حجم قانون و سردرگمی ذی‌نفعان می‌شود جلوگیری کرد.

منظور با اشاره به دوران گذار و دوره تحولی نظام مالیاتی تاکید کرد: دستیابی به نظام مالیاتی هوشمند با ساختاری پویا مبتنی بر حاکمیت داده، به میزان پذیرش و بهره‌گیری از قابلیت‌ها و پتانسیل‌های ابزارهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی برای هوشمند شدن، با حذف مقررات دست‌وپاگیر و دستورالعمل‌های موازی همراه است.

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور، ضرورت حذف دستورالعمل‌های اضافی و باز کردن گره‌ی قوانین دست‌وپاگیر را عامل مهمی در ارائه خدمات سریع‌تر، شفاف‌تر و عادلانه‌تر به مودیان مالیاتی و شهروندان دانست و تاکید کرد، شفافیت قوانین و دستورالعمل‌ها به تحول نظام مالیاتی، نهادینه‌سازی فرهنگ مالیاتی، افزایش اعتماد عمومی و تبدیل‌شدن سازمان امور مالیاتی به سازمانی محبوب مردم کمک خواهد کرد.

وی افزود بسیاری از جامعه‌شناسان و اقتصاددانان، ایجاد تحول در نظام مالیاتی و حرکت به سمت هوشمندسازی را پایه اصلاحات اقتصادی، ایجاد عدالت اجتماعی، جلوگیری از رانت و فساد، شکاف‌های طبقاتی و نابرابری‌های اجتماعی می‌دانند. این در حالی است که صدور بخشنامه‌های پرتعداد موجب ایجاد تورم مقررات در نظام اداری و کند شدن حرکت نهادها به سمت هوشمندسازی می‌شود.

منظور افزود: تجربه اصلاحات مقرراتی دنیا در پس رکودهای اقتصادی و در قالب مقررات‌زدایی شکل گرفت؛ چراکه دولت‌ها به این نتیجه رسیده بودند که تورم مقررات، مانعی برای توسعه کارآفرینی و رشد اقتصادی است.

کد خبر 52687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =