حمایت از تولید و خودکفایی در محصولات کشاورزی با اجرای طرح مردمی‌سازی نظام یارانه‌ها

وزیر جهادکشاورزی معتقد است: با اجرای طرح مردمی‌سازی نظام یارانه‌ها از تولید و خودکفایی در محصولات کشاورزی حمایت می‌شود.

به گزارش روز چهارشنبه اگزیم نیوز از  وزارت جهادکشاورزی، «سیدجواد ساداتی نژاد» در همایش وزارت کشور که با حضور استانداران برگزار شد، افزود: ما با یک سیاست بد اقتصادی در کشور مواجه بودیم که سیاست ارز ترجیحی بود.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: در دنیا یارانه یا به تولیدکننده، یا به مصرف‌کننده و یا به طول زنجیره تعلق می‌گیرد اما در کشور ما یارانه به واردکننده داده می‌شود که در دنیا این تجربه وجود ندارد و این سیاست بد؛ حتی اگر به بهترین نحو ممکن اجرا شود هم خروجی نخواهد داشت.

وی اضافه کرد: در دولت و ستادی که به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد، بررسی کردیم که به کدام قسمت زنجیره (ابتدا، انتها و یا طول زنجیره) یارانه تعلق گیرد که در نتیجه، این یارانه به انتهای زنجیره یعنی مصرف‌کننده تعلق گرفت.

ساداتی نژاد با بیان این که در کشور ما به سلامت غذا و محصولات ارگانیک توجه نشده است و در این بخش بسیار عقب هستیم، گفت: با اختصاص یارانه به مصرف‌کننده، محصولات ارگانیک و سالم رشد بیشتری خواهند داشت و می‌توانیم نظارت بهتری داشته باشیم، همچنین از تولید و تولیدکننده حمایت همه‌جانبه‌تری خواهیم داشت.

وی افزود: این ارز برای کاهش هزینه تولیدکننده در نظر گرفته شده بود، اما هزینه تولیدکننده را افزایش داد، برای حمایت از تولید داخلی بود ولی خودکفایی از دست رفت و شاخص بهای تولیدکننده را به‌جای کاهش، افزایش داد و نتیجه آن عدم سرمایه‌گذاری در این بخش حاصل شد و منابع به سمت واردات سوق پیدا کرد.

حذف ارز ترجیحی برای کشاورزی ایران یک نعمت است

مقام عالی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: ۳۱۲ هزار میلیارد تومان سرمایه به سمت واردات رفته و ۴ هزار میلیارد تومان برای کمک فنی و اعتباری به بخش کشاورزی اختصاص یافته است، اما تنها ۴ درصد در کشاورزی سرمایه‌گذاری شده است که نتیجه تخصیص این ارز بوده است.

وی با بیان اینکه حذف ارز ترجیحی برای کشاورزی ایران یک نعمت است و یک نهضت و انقلاب بهره‌وری در حوزه کشاورزی و دام و طیور رقم خواهد خورد، ابراز امیدواری کرد: با کمک استانداران بتوانیم به‌درستی این طرح را اجرا کنیم تا هم کشاورزان و هم مردم راضی باشند.

ساداتی نژاد در رابطه با بحران غذا در دنیا عنوان کرد: در دنیا جو ۶۰ درصد، ذرت ۲۹ درصد، کنجاله سویا ۲۲ درصد، گندم ۵۱ درصد، دانه‌های روغنی ۳۲ درصد و روغن خام ۸۰ درصد افزایش قیمت داشته است که به‌خاطر جنگ روسیه و اوکراین و از دست رفتن اراضی کشاورزی اوکراین است که تا پاک‌سازی این مناطق، به مدت ۵ سال، دنیا با این افزایش قیمت‌ها و کمبود منابع غذایی درگیر خواهد بود.

وی با بیان اینکه ما برای حل این بحران با اتحادیه‌ها جلسات متعددی را برگزار کرده‌ایم، گفت: اولین دغدغه اتحادیه‌ها مشکل سرمایه در گردش است که با بانک مرکزی توافق کرده‌ایم تا کارخانه‌ها و مراکز بزرگ به بانک‌ها معرفی شوند و اجازه دریافت تسهیلات بانکی داشته باشند.

وزیر جهادکشاورزی ادامه داد: برای تولیدکنندگان کوچک هم به سمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری رفته‌ایم، همچنین دامدار کارت را تا سقف ۵۰ میلیون تومان برای خرید نهاده شارژ کرده‌ایم.

بازارگاه تعطیل نخواهد شد/ آمادگی برای توزیع کالا در استان‌ها

وی در رابطه با جذب مازاد تولید محصولات پروتئینی در کشور خاطرنشان کرد: تولید مازاد مرغ، تخم مرغ و شیر در استان‌ها را خریداری می‌کنیم، از بخش خصوصی خواسته‌ایم مازاد را صادر کند و تمام عوارض صادراتی با اجرای این طرح لغو و در صورت لزوم با دستور معاون اول رئیس‌جمهور مشوق صادراتی به مدت محدود لحاظ خواهد شد.

ساداتی نژاد تاکید کرد: بازارگاه تعطیل نخواهد شد و تمام نهاده‌های وارداتی باید از گمرک مستقیم وارد بازارگاه شود.

مقام عالی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه نقش استانداران در زمان آزادسازی قیمت‌ها بسیار مهم است و یک تصمیم اشتباه می‌تواند بازار را متلاطم کند، گفت: در کارخانه‌ها، مرغداری‌ها و کشتارگاه‌ها باید ناظر حضور داشته باشد تا مشکلی به وجود نیاید.

ساداتی نژاد در پایان گفت: با دستور معاون اول رئیس‌جمهور ۸۰ هزار تن برنج، ۷۰ هزار تن شکر، ۱۰ هزار تن گوشت منجمد و ۱۰ هزار تن مرغ منجمد در استان‌ها مستقر کرده‌ایم تا در صورت تلاطم در بازار توزیع شود.

کد خبر 52700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 17 =