تحریم تنها یکی از دلایل عدم رشد اقتصادی ایران بوده است

یک فعال بازار مالی با بیان آنکه دلایل متعددی در تحقق رشد اقتصادی کشور وجود داشته است، گفت: زمانی که تحریم بر اقتصاد ایران تحمیل شد، این حوزه به دلیل رویکردهای نادرست و تصمیمات غیرمنطقی دستگاههای مختلف اجرایی با مرزهای توسعه‌یافتگی و بالندگی همچنان فاصله زیادی داشت.

سلیمان شریفی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، برنامه ریزی مناسب و تسهیل قوانین و مقررات با هدف توسعه تجارت کشور با دیگر جوامع و اولویت به موضوع صادرات در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی را ضروری دانست و افزود: صادرات نه تنها مهمترین شاخص توسعه‌یافتگی اقتصاد است بلکه به عنوان لوکوموتیو می‌تواند تمام واگن‌های اقتصاد را در مسیر صحیح به حرکت درآورد.

وی با بیان اینکه اصلاح رویکردهای اقتصادی و توجه اکید به موضوع صادرات از اوجب واجبات اقتصادی ایران است، در خصوص تبعات تحریم بر بخش اقتصاد کشور، افزود: به هر حال چه بپذیریم و چه نپذیریم، تحریم تاثیرات نامطلوب زیادی روی اقتصاد ایران داشت و به بخش‌های زیادی از آن آسیب وارد کرد.

شریفی ادامه داد: این در حالیست که حتی بدون نظر گرفتن موضوع تحریم و محدودیت‌های بانکی، اقتصاد کشور دچار خلاءها و باگ‌‎های متعددی بود. در واقع، تحریم در شرایطی بر اقتصاد ایران تحمیل شد که این حوزه به دلیل تصمیمات و رویکردهای نادرست مسئولان و مدیران بخش های دولتی با مرزهای بالندگی فاصله زیادی داشت.

وی گفت: بهترین نمونه برای این ادعا سال‌های پایانی دهه هفتاد تا اواسط دهه هشتاد است که تقریباً تحریم به عنوان یک مانع بزرگ مطرح نبود اما در همان سال‌ها هم هیچ رشد محسوسی در اقتصاد کشور مشاهده نشد و تمام آنچه از آن به عنوان دستاورد یاد می‌شود صرفاً مُسکن‌‎هایی برای دردهای اقتصادی بود.

این فعال بازار مالی افزود: حالا نیز دولت سیزدهم در حال آزادسازی قیمت‌هاست و تلاش دارد با اعطای یارانه نقدی به خانواده‌های دهک‌های پایین، قدرت خرید مردم را در این بازار نوسانی و پرتلاطم حفظ کند.

شریفی در پایان اظهار داشت: اتخاذ این رویکرد نیز اشتباه است و نشان می‌دهد این دولت نیز دقیقاً در همان ریل دولت‌های قبلی حرکت می‌کند و تلاش دارد با سیاست‌های کوتاه‌مدت نبض بازار را در دست بگیرد که البته تاریخ ثابت کرده که این تصمیمات خیلی موفق نخواهند بود و در نهایت تبعات منفی برای جامعه بدنبال خواهد داشت.

کد خبر 52796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =