نقش مسدودسازی ۹۲۰۰ حساب بانکی در کاهش معاملات غیرمجاز ارز

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه معاملات غیرقانونی و فردایی ارز به‌ سادگی قابل شناسایی نیست، گفت: البته مسدود سازی حساب‌های غیرمجاز و برخورد با معاملات غیرمجاز ارزی می‌بایست توسط نهادهای نظارتی انجام شود.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم‌نیوز، وزارت اطلاعات در روزهای گذشته با همکاری بانک مرکزی و با دستور مقام قضائی، حساب‌های بانکی ۴۵۴ نفر از عوامل غیرمجاز ارزی را در سطح کشور شناسایی و مسدود کرده است.

در اقدام اخیر وزارت اطلاعات ۹۲۱۹ فقره حساب بانکی با گردش بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان مورد بررسی قرار گرفته و مسدود شده است.

گفتنی است، مطابق با اظهارات مقامات بانک مرکزی و همچنین بر اساس قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، هرگونه خرید و فروش ارز خارج از شبکه بانک‌ها و صرافی‌های مجاز، قاچاق محسوب می‌شود؛ اینگونه معاملات عمدتاً از طریق فضای مجازی و خارج از زمان فعالیت بازار رسمی انجام می‌شود.

 در این معاملات، افراد در پایان یک روز، در رابطه با قیمت ارز در روز آتی با یکدیگر وارد معامله می‌شوند؛ در واقع این افراد بر اساس پیش‌بینی‌هایی که از نرخ ارز در روز آینده دارند، کسب سود کرده و یا دچار ضرر می‌شوند.

اکثر این معاملات صرفاً روی کاغذ و به منظور نرخ‌گذاری کاذب و تغییر محاسبات بازارساز صورت می‌گیرد؛ این موارد غالباً تحت تأثیر اخبار نادرست خصوصاً در ایام تعطیلی بازار رسمی، اوج می‌گیرد و موجب افزایش تقاضا می‌شود.

التهاب کاذب بازار ارز از طریق معاملات غیر مجاز

معاملات غیرمجاز ارزی به عنوان ابزاری برای نوسان‌گیران و دلالان و در جهت افزایش انتظارات تورمی جامعه عمل می‌کنند و بازار ارز را تحت تأثیر سیگنال‌های نادرست، به شدت تهییج کرده و موجب التهاب بازار و افزایش قیمت ارز می‌شود.

پیش از این محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بازار غیر رسمی با حجم بسیار اندک خود به علت بی‌ضابطه بودن توانسته در کشور التهاب‌آفرینی کند، گفت: متأسفانه این التهابات بعضاً به بازار حواله و سامانه نیما که عمده معاملات ارزی در آن صورت می‌گیرد نیز تسری پیدا می‌کند.

تأثیرپذیری بالای بازار ارز از اخبار مثبت و منفی

کامران ندری کارشناس اقتصادی، درباره تأثیرگذاری اخبار مثبت و منفی اقتصادی بر روند بازار ارز گفت: بازار ارز نسبت به سایر قسمت‌ها سریع‌تر تأثیر می‌پذیرد بنابراین اقداماتی از قبیل انسداد حساب‌های بانکی غیرمجاز ارزی و رمز ارز بر این حوزه کمی موثر خواهد بود ولی همچنان بازار ارز روند طبیعی خود را طی می‌کند، ضمن اینکه عمل به وظایف نهادهای نظارتی لازم است ولی پیش‌بینی‌های فعالان اقتصادی از آینده و همچنین روند عرضه و تقاضا نیز بر بازار ارز موثر است.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه معاملات غیرقانونی و فردایی به‌ سادگی قابل شناسایی نیست، گفت: البته مسدود سازی حساب‌های غیرمجاز و برخورد با معاملات غیرمجاز ارزی می‌بایست توسط نهادهای نظارتی انجام شود.

در حالی که بازار ارز در شرایط خاصی به سر می‌برد و هرگونه اقدام غیر قانونی و مخرب می‌تواند روند افزایشی نرخ دلار را تشدید کند، بنابراین اقداماتی نظیر مسدودسازی ۹۲۱۹ حساب بانکی متعلق به ۵۴۵ عامل غیرمجاز ارزی می‌تواند بخشی مهمی از تأثیر عوامل مخرب بر روند بازار ارز را کاهش دهد.

کد خبر 52821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =