طرح اصلاح قانون بازار سرمایه ماه آینده به صحن علنی مجلس می‌رود

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه پیش‌نویس اصلاح قانون بازار سرمایه ظرف یک ماه آینده با جمع‌بندی نهایی به صحن علنی ارسال می‌شود، گفت: اقدامات اخیر دولت سیزدهم در مسیر اصلاحات قیمتی یک فرصت تاریخی برای اقتصاد ایران است تا شفافیت و رقابت جایگزین رانت و فساد شود.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم‌نیوز از روابط‌عمومی بورس کالا، «محمدرضا پورابراهیمی» درباره اهمیت شکل‌گیری این بورس در اقتصاد ایران افزود: در ابتدای مسیر بورس کالای ایران طی سال‌های گذشته، پذیرش و ورود کالاهای جدید با مقاومت‌هایی در بدنه دولت همراه بود اما با نگاه جدید و اقدامات دولت سیزدهم، بسیاری از مقاومت‌های گذشته در مسیر شفاف‌سازی اقتصاد با بهره‌گیری از بستر بورس کالا کنار رفته است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به ساختار منطقی و کارشناسی بورس کالا و کمک این سازوکار به سیاست‌گذاران اظهار کرد: پس از ثبت رکوردهای خیره بورس کالا در سال گذشته که منجر به معامله ۷۶ میلیون تن کالا به ارزش ۶۳۰ هزار میلیارد تومان شد، امروز مسیر برای توسعه ابزارهای مالی و تنوع کالاهای مورد معامله فراهم شده است که در این راه مهم، مجلس، دولت، صنایع و شورای‌عالی بورس تاکید جدی به این موضوع دارند.

به گفته پورابراهیمی با اصلاحات قیمتی شکل گرفته در اقتصاد ایران و ظرفیت‌های بازار سرمایه با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های بورس کالا، باید در جلوگیری از رانت و فساد و بهبود شفافیت و رقابت در اقتصاد، تلاش کرد که خوشبختانه رویه‌های فعلی قرار گرفتن در مسیر درست را نشان می‌دهد.

وی با اشاره اینکه در زنجیره تولید و مصرف کالاها و مواد اولیه با چالش مواجه هستیم، اظهار کرد: اقدامات اخیر دولت سیزدهم گام‌های جدی در ایجاد توازن تولید و تخصیص بهینه منابع بوده که در راستای بهره‌گیری از ظرفیت بازار سرمایه با تاکید بر بورس کالا، قاعده و نظام بازار مورد پذیرش قرار گرفته که این موضوع یک فرصت تاریخی برای اقتصاد ایران محسوب می‌شود.

پورابراهیمی با اشاره به ظرفیت بورس کالا در مولدسازی دارایی‌های دولت ابراز امیدواری کرد در ساختار تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی، دولت باید روی این مسئله تاکید و تکلیف کند تا در این بخش نیز شاهد استقرار شفافیت و عدالت باشیم. به گفته پورابراهیمی در حوزه مولدسازی دارایی‌های دولت در بورس کالا اتفاقات مثبت رقم خورده و این رویه دنبال خواهد شد.

به گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، پس از رونق معاملات صنعتی و معدنی و پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی، امروز نوبت به ورود گسترده کالاهای کشاورزی در بورس کالا رسیده که باید در این مسیر نیز اقدامات جدی در زمینه اصلاحات اقتصادی بخش کشاورزی صورت گیرد.

وی با اشاره اینکه در آستانه تدوین برنامه هفتم توسعه هستیم، اظهار کرد: صاحب‌نظران و کارشناسان در این باره نظرهای خود را ارایه داده‌اند و تصمیم‌ها و برنامه‌ریزی‌های مطلوب در این باره شکل گرفته و امید است در تابستان سال جاری و قبل از ورود به بحث بودجه سال ۱۴۰۲، این موضوع مورد بحث و بررسی نمایندگان مجلس قرار گیرد.

پورابراهیمی در پایان تاکید کرد: پیش‌نویس اصلاح قانون بازار سرمایه در کمیته تخصصی بازار سرمایه در کمیسیون اقتصادی مجلس به اتمام رسیده و ظرف یک ماه آینده با جمع‌بندی نهایی به صحن علنی ارسال می‌شود.

کد خبر 52834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 2 =