مسیر فعلی عبور کامیون‌های ایرانی از ارمنستان امن و عریض می‌شود

وزیر مدیریت منطقه‌ای و زیرساخت جمهوری ارمنستان ضمن عذرخواهی از کامیونداران ایرانی و اعلام اینکه مسیر فعلی عبور کامیون‌های ایرانی از ارمنستان امن و عریض می‌شود، گفت: دولت ارمنستان اولویت برنامه‌های خود را ارتباط ترانزیتی بیشتر با ایران قرار داده است.

به گزارش اگزیم نیوز، دیدار مشترک «رستم قاسمی» وزیر راه و شهرسازی امروز (دوشنبه) با «گنل سانوسیان» وزیر مدیریت منطقه‌ای و زیرساخت جمهوری ارمنستان در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

«گنل سانوسیان» وزیر مدیریت منطقه‌ای و زیرساخت جمهوری ارمنستان بعد از این دیدار مشترک در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که وضعیت عبور کامیون‌های ایرانی از ارمنستان چرا بهبود پیدا نکرده است، گفت: به‌عنوان وزیر مسوول جاده‌ها در ارمنستان، از رانندگان و کامیونداران ایرانی برای تردد در این مسیر عذرخواهی می‌کنم و دو خبر خوش نیز دارم.

ارمنستان علاقه‌مند به احداث کریدور شمال جنوب است

وی گفت: نخست اینکه با وجود مشکلات موجود، حمل بار بین دو کشور نه‌تنها کاهش نداشته، بلکه رشد هم داشته است.

سانوسیان ادامه داد: در حال حاضر در مسیر جاده تاتو که به‌عنوان جایگزین آزادراه گوریس به قاپان در نظر گرفته شده مشکلاتی در زیرساخت وجود دارد، دودر حال حاضر در جاده جایگزین پیچ‌های خطرناک حذف و فعالیت‌های اصلاحی و زیرساختی در حال انجام است. با اصلاح مسیر ۱۰ کیلومتر در آینده نزدیک طول محور کاهش خواهد یافت.

وی گفت: ارمنستان علاقه‌مند به احداث کریدور شمال جنوب است و به اهمیت این اقدام واقف است. ارتباط بین ایران و ارمنستان برای گسترش حمل و ترانزیت بین‌المللی اهمیت دارد.

وزیر زیرساخت ارمنستان گفت: در دولت ارمنستان اولویت برنامه‌های خود ارتباط ترانزیتی بیشتر با ایران قرار دارد و امیدواریم فعالیت‌های ما هر چه سریع‌تر به احداث جاده این کریدور مجاور مرز ایران ختم شود.

به گفته سانوسیان، دولت ارمنستان ساخت این کریدور از خاک خود را در اولویت خود می‌داند و فعالیت‌های مقدماتی آن به‌سرعت در حال انجام است تا سریع‌تر بخشی از این کریدور که در یکی از استان‌های جنوبی ارمنستان و در مجاورت مرز ایران قرار دارد، نهایی شود. 

توافق با هندی‌ها در خصوص انتقال تجهیزات به بندر چابهار

«رستم قاسمی» وزیر راه و شهرسازی نیز در این کنفرانس مشترک، گفت: ایران و ارمنستان با همکاری جدی و فراهم شدن امکانات می‌توانند به محل کریدور ترانزیتی جنوب به شمال و شرق به غرب تبدیل شوند.

وی گفت: حمل‌ونقل ترانزیتی دو کشور به لحاظ جاده‌ای زیاد نیست، اما این گامی است برای توسعه فعالیت بین دو کشور که امروز در مورد آن بحث شد.

به گفته وزیر راه و شهرسازی اکنون محدودیت تردد برای افزایش تعداد کامیون‌های ایرانی وجود دارد که ارمنستان در جهت توسعه جاده و زیرساخت در حال تلاش است.

قاسمی گفت: با عریض شدن جاده‌ها حمل‌ونقل و ترانزیت دو کشور افرایش خواهد یافت.

وی همچنین گفت: در نظر داریم با گسترش حمل‌ونقل ریلی کالای موردنیاز ارمنستان از طریق بندر شهید رجایی به جلفا برسد و از آنجا حمل شود.

قاسمی با اشاره به یکی دیگر از موضوعات موردبحث میان ایران و ارمنستان درباره تعرفه حمل جاده‌ای کالا بیان کرد: این موضوع نیز امروز موردبحث قرار گرفت.

وزیر راه و شهرسازی از بازدید وزیر زیرساخت‌های ارمنستان از آزادراه تهران - شمال و پل ۶.۵ کیلومتری احداث شده در این محور خبر داد و گفت: توانمندی فنی-مهندسی ایرانیان در ساخت راه و جاده مورد استقبال ارمنستان قرار گرفته است.

وزیر راه و شهرسازی در مورد بندر چابهار و اتصال آن به کریدور شمال-جنوب گفت: ساخت فیزیکی بندر به اتمام رسیده و توافقی با هندی‌ها در خصوص انتقال تجهیزات به بندر و بهره‌برداری از آن امضا کرده‌ایم، اما اختلافاتی میان سازمان بنادر و دریانوردی با هندی‌ها وجود دارد که در حال رفع آن هستیم.

وی به لزوم تکمیل راه‌آهن چابهار - زاهدان اشاره و اظهار کرد: ساخت این خط آهن منابع زیادی نیاز دارد که این منابع در سال‌های گذشته به پروژه اختصاص داده نشد.

به گفته وزیر راه و شهرسازی از صندوق توسعه ملی در سال‌های اخیر منابعی برای ساخت راه‌آهن چابهار-زاهدان در نظر گرفته شده که با این اعتبار هم پروژه مذکور به اتمام نمی‌رسد.

وی گفت: به دنبال این هستیم اعتبارات راه‌آهن چابهار-زاهدان را از دیگر منابع تأمین کنیم.

کد خبر 52845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 2 =